JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Olav Waastad tok gårsdagens forsinkelser og innstilte tog på Oslo S med stor ro, preget av erfaringens erkjennelse. – Det har blitt sånn at når snøen kommer må du nesten regne med forsinkelser på jernbanen, sier Waastad lakonisk.

Olav Waastad tok gårsdagens forsinkelser og innstilte tog på Oslo S med stor ro, preget av erfaringens erkjennelse. – Det har blitt sånn at når snøen kommer må du nesten regne med forsinkelser på jernbanen, sier Waastad lakonisk.

Siri Øverland Eriksen, Dagsavisen

Togforsinkelse:

Her venter passasjer Olav på et tog som ikke kommer. Nå er halvparten forsinket

Så langt i februar har halvparten av rushtidstogene i Oslo vært forsinket.


07.02.2019
10:20
21.08.2023 17:14

– Det skulle komme et tog 10.16, men så ble det helt avlyst, forteller Olav Waastad på Oslo S.

– Jeg regner med at det kommer et nytt om to minutter... Nei, nå har de endret på tavla. Neste tog går ikke til Lillestrøm likevel. Det går til Ski. Da skal neste tog til Lillestrøm gå 10.40-ett eller annet...

– Kommer du for sent på jobb nå?

– Nei, jeg tror jeg fortsatt rekker jobben. Jeg er alltid ute i god tid på grunn av sånne ting som dette.

Langt bak målene

Bane Nors egen punktlighetsstatistikk viser at Waastad gjør klokt i det, og at mange andre bør gjøre det samme.

Så langt i februar har bare 53,2 prosent av rushtidstogene i Oslo vært i rute.

Hittil i år har 79,3 prosent av disse rushtidstogene vært i rute, mens målet for 2019 er 85 prosent punktlighet.

Selv Flytoget som skryter av at «vi er sjelden forsinket», sliter. Mens punktligheten vanligvis er på «hele 96 prosent», er den nå nede i 80,5 prosent.

Slik som været har vært de seneste dagene, er det uunngåelig med forsinkede og innstilte tog, er responsen fra Bjørn Kristiansen, konserndirektør kunde og trafikk i Bane Nor.

– Når det snør mye vil det bli driftsforstyrrelser, slår Kristiansen fast.

Dette er det heller ikke mulig å gjøre noe mer med, enn hva som allerede er tilfellet, skal vi tro ham.

– Vi har så høy beredskap som mulig, forsikrer Kristiansen.

– Vi bruker masse penger på å minimalisere konsekvensene av snøen så mye som mulig.

NSB-ansatte skal skatte av fribilletten, men ingen kan gi svar på hvor mye

Sporvekslerne

Han viser blant annet til døgnkontinuerlig beredskap i form av «værteam» og egne ansatte som ikke gjør annet enn sørge for at sporvekslerne fungerer som de skal.

– Å holde sporvekslerne rene for snø er den største utfordringen. Vi har hundrevis av dem bare i Oslo, forteller Kristiansen.

Bane Nor har også blitt stilt overfor andre utfordringer enn de værgudene har kunnet by på, de seneste dagene, blant annet gårsdagens avsporing på Lillestrøm som førte til en rekke innstilte tog.

– Det blir forferdelig krevende når vi mister halvparten av kapasiteten, påpeker Kristiansen.

– Har punktligheten noen gang vært dårligere enn den nå er i Oslo?

– Vet ikke, svarer Kristiansen.

– Dette er ikke «all time low». Det var enda verre vinteren 2010, svarer presseperson i NSB, Åge-Christoffer Lundeby, på samme spørsmål.

– Hvordan har dere i NSB opplevd de seneste dagene?

– Det har vært avsporing, brann, signalfeil, buss for tog, masse tog som har vært innestengt på grunn av feil på en sporveksler, noe redusert kapasitet i rushtida... Det har vært trøblete for folk og det har vi stor forståelse for, svarer Lundeby.

Saken fortsetter under bildet.

Forsinkelsene og innstillingene var mange på Oslo S onsdag, ikke minst på grunn av problemene på Lillestrøm.

Forsinkelsene og innstillingene var mange på Oslo S onsdag, ikke minst på grunn av problemene på Lillestrøm.

Siri Øverland Eriksen, Dagsavisen

Enda verre for godstogene

Den fattige trøsten for togpassasjerene er at situasjonen nå er enda verre for godstogene. Så langt i februar har kun 40 prosent av godstogene fra Alnabru vært i rute, mens på landsbasis har bare 51,1 prosent av godstogene vært i rute, ifølge Bane NOR.

Tallene for hele januar og hittil i februar viser en noe bedre punktlighet for godstogene, men den er fortsatt langt under punktlighetsmålene.

– Vi er avhengige av at Bane NOR rydder snø og is på terminaler og i spor for at vi skal kunne fremføre togene som planlagt. Her opplever vi at det er rom for forbedring, sier Anna Svanberg, HR- og kommunikasjonssjef i CargoNet, Norges største transportør av gods på jernbane.

Are Kjensli, administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, er enig.

– Både terminalselskapene og Bane NOR må få enda mer beredskap på brøyting, mener han.

Så sent som i desember kuttet både CargoNet og konkurrenten Green Cargo i antallet godstog som følge av dårlig lønnsomhet, ikke minst på grunn av dårlig punktlighet. Kjensli frykter at denne utviklingen vil fortsette hvis ikke punktligheten blir bedre.

For togpassasjer Olav Waastads del er det gitt at det blir flere togturer, til tross for gjentatte forsinkelser og innstillinger.

– Jeg har ikke førerkort, og så liker jeg å reise med toget. Jeg liker at det tar litt tid, men ikke som i dag, da.

Punktlighet

• Et tog regnes som i rute av Bane NOR dersom det ankommer endestasjonen innenfor en margin på tre minutter.

• For langdistansetog er denne marginen satt til fem minutter.

• Målsettingen for persontogene er at 90 prosent av dem skal nå endestasjonen i rute.

• For tog i rushtida i Osloområdet er målet i år 85 prosent punktlighet.

• For Flytoget er målsettingen 95 prosent punktlighet.

• For godstogene med avgang fra Alnabru, er målet 90 prosent punktlighet.

• For alle godstog, unntatt malmtogene, er ambisjonen 80 prosent punktlighet.

• I fjor var det ingen av disse togene som klarte å oppnå årets målsetting.

• Rushtidstogene i Oslo kom i tide i 82 prosent av tilfellene. Så langt i år er punktligheten på under 80 prosent.

07.02.2019
10:20
21.08.2023 17:14

Punktlighet

• Et tog regnes som i rute av Bane NOR dersom det ankommer endestasjonen innenfor en margin på tre minutter.

• For langdistansetog er denne marginen satt til fem minutter.

• Målsettingen for persontogene er at 90 prosent av dem skal nå endestasjonen i rute.

• For tog i rushtida i Osloområdet er målet i år 85 prosent punktlighet.

• For Flytoget er målsettingen 95 prosent punktlighet.

• For godstogene med avgang fra Alnabru, er målet 90 prosent punktlighet.

• For alle godstog, unntatt malmtogene, er ambisjonen 80 prosent punktlighet.

• I fjor var det ingen av disse togene som klarte å oppnå årets målsetting.

• Rushtidstogene i Oslo kom i tide i 82 prosent av tilfellene. Så langt i år er punktligheten på under 80 prosent.




Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker