Nye skatteregler for frynsegoder:
NSB-ansatte skal skatte av fribilletten, men ingen kan gi svar på hvor mye
De ansatte i NSB har fortsatt ikke fått beregnet hvor mye skatt de må betale av fribilletten i selskapet. Problemet er hvordan verdien av billetten skal fastsettes.
FORVIRRING OM SKATT: Endringene i skattereglene kom brått på for NSB. Mange ansatte har fått en skattemessig fordel som de ikke vet hva koster.
Erlend Angelo
morten.hansen@lomedia.no
– Det eneste som er klart er at det er uklart. Vi driver og klarlegger konsekvensene nå. Hadde vi fått et klart svar fra skattemyndighetene, hadde vi gitt et klart svar til våre ansatte, sier Åge-Christoffer Lundeby, pressesjef i NSB-konsernet.
• Mange misforstår de nye skattereglene. Her er en oppklaring
Et arbeidsverktøy
Det som kompliserer spørsmålet om skatt på personalbilletten i NSB, er at det ikke bare er en fordelsbillett. Det er også et arbeidsverktøy.
– Hos oss er to tredeler av de ansatte knyttet til kjøring. Enten som ombordpersonale eller som lokomotivførere. For disse brukes personalbilletten også til passreiser. Reiser fra stasjoneringsstedet til der de ansatte skal gå på toget for å jobbe, eller andre forflytninger i arbeidet.
Visste ikke om endringene
Han fastslår at endringene i denne skatteregelen kom brått på. Mange har fått en skattemessig fordel som de ikke vet hva koster.
– Som skatteregel gikk det forholdsvis fort. Personalbilletten er allerede sendt ut til de ansatte. Da de bestilte den før jul, viste de ikke om disse skatteendringene, sier Lundeby.
Åge-Christoffer Lundeby
Morten Hansen
• Bussjåfør Kjell Arne og familien hans har frikort – risikerer 30.000 kroner i ekstraskatt
Ikke-oppdaterte nettsider
Sjekker man skatteetatens nettsider er det heller ikke enkelt å få et riktig svar. For leser man etatens egen Skatte-ABC, er endringene ikke tatt med.
Heller ikke nå man tar kontakt med skatteetaten, er svaret klart. En tillitsvalgt i Nettbuss fikk følgende svar da han kontaktet skatteopplysningen:
«Etter praksis fra skatteforvaltningen skal ansatte i trafikkselskaper o.l. ikke skattlegges for gratis eller billige privatreiser med selskapets egne transportmidler. Dette gjelder f.eks. ansatte i NSB og i private eller offentlige selskaper som driver rutebil-, båt- eller flytrafikk.»
Seksjonssjef Lene Marie Ringså i juridisk avdeling i Skatteetaten, sier det er de nye reglene som gjelder – selv om det ikke står på etatens nettsider.
– Finansdepartementet presiserte i en nylig uttalelse, som er offentlig, at dette er en skattepliktig fordel. Skatte-ABCen er ikke oppdatert på punktet som gjelder reiser med selskapets egne transportmidler, men vil bli oppdatert i neste versjon som kommer i juni 2019, sier Ringså.
– Det er arbeidstaker som skal betale skatten og planlegge utgiftene – og eventuelt ta grep som gjør at man unngår den økte skatten. Dette vil være for sent å gjøre i juni. Hvordan er det mulig å gi ut feilaktig informasjon på henvendelser om regelendringer dere vet om?
– Vi beklager dersom Skatteetaten har gitt uriktig veiledning om dette spørsmålet, og vi vil som nevnt oppdatere Skatte-ABCen i juni 2019, når neste versjon publiseres, sier Ringså.
Skrivebordspolitikk
Forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF) har stor forståelse for at NSB synes det er vanskelig å sette verdien for fribilletten i selskapet.
– Fra mitt ståsted kan det se ut som en beskatningsmodell som er godt beskrevet teoretisk, men bortimot umulig å gjennomføre i praksis, sier Sætre.
Hun konstater at verdien av fribilletten kan variere avhengig av hvordan den blir brukt.
– For en person kan den reelle verdien være noen tusen kroner, mens det for andre kan være snakk om flere titusen. Hvilket system som skal brukes for å beregne verdien, er det ingen som har lagt fram, sier Sætre.
ARBEIDSVERKTØY: – Selskapene har nytte av at de ansatte gjør seg kjent med tjenestene de leverer , sier forbundsleder Jane B. Sæthre. Fribillettene blir også brukt i arbeidsreiser
Ole Palmstrøm
Nyttig for selskapene
Forbundslederen poengterer, som NSB har brakt på banen, at fribillettene også blir brukt i arbeidsreiser. Ikke minst mener hun billetten også brukes til å gjøre seg kjent med produktet de ansatte er med på å levere.
– Selskapene har nytte av at de ansatte gjør seg kjent med tjenestene de leverer. Ansatte ser hva som fungerer og ikke minst hvilke forbedringsområder som kan tas tak i. Dette gjelder de som jobber ombord, men også andre ansatte som eksempelvis jobber med togrenhold, informasjonstavler, plattformer, snørydding og vedlikehold. NSB, og Bane Nor og Baneservice, har interesse av at de ansatte bruker toget. Fribilletten er en tosidig fordel – ikke bare et gode for de ansatte, sier Sætre.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.