I april i fjor utførte havnearbeidere i Drammen en blokade av Carten Maria som skulle losses ved Holships terminal i Drammen. I går kom dommen i tingretten som sier at en boikott er lovlig kampmiddel for å få opprettet en tariffavtale med Holship.
Vegard Holm
Holship-boikott er lovlig
Etter full seier i Drammen tingrett vil ikke Transportarbeiderforbundet vente lenge med å iverksette boikott av Holship i Drammen.
res@lomedia.no
Det danske selskapet Holship sin norske avdeling i Drammen har siden i fjor vår ligget i konflikt med Transportarbeiderforbundet (NTF) fordi de ikke ønsker å bruke de registrerte losse- og lastearbeiderne ved Drammen havn ved skipsanløp ved Holships terminal. I stedet mener det at både skipenes mannskap og egne ansatte renovasjonsarbeidere organisert i Arbeidsmandsforbundet skal kunne utføre dette arbeidet.
Nektet
Transportarbeiderforbundet fremsatte april 2013 et krav om tariffavtale der de registrerte havnearbeiderne skulle ha fortrinnsrett til losse- og lastearbeidet, men Holship har hele tiden nektet å inngå noen slik avtale. I juni i fjor ble Holship stevnet for Drammen Tingrett av NTF for å få prøvd om en varslet boikott ville være lovlig, men først i januar møttes partene i retten.
For Holship må dommen som kom i går være trist lesning. Tingretten er nemlig helt klar på at boikott er lovlig, og selskapet må også betale over en halv million kroner i saksomkostninger.
LAST NED: Tingrettens dom i sin helhet
Fortrinnsretten
Som i Risavika er det fortrinnsretten Holship ikke vil ha, da selskapet mener denne retten i virkeligheten er et monopol for medlemmer i Transportarbeiderforbundet. Det avvises kontant i dommen. "For retten er det helt klart at særretten etter rammeavtalen (den tariffavtalen som benyttes ved Drammen havn, red.anm.) ikke har karakter av et monopol", står det i dommen. Det påpekes også "at det er høy grad av organisering er ikke i seg selv et poeng. Hvorvidt havnearbeiderne anser seg best tjent med å være tilsluttet NTF får være den enkelte arbeidstakerens valg".
Heller ikke Holships argument med at fortrinnsretten vil være et brudd på EØS-avtalens punkt om fri konkurranse, blir kjøpt av tingretten. "Retten kan heller ikke se at andre internasjonale rettsprinsipper eller forpliktelser kan stille saken i et annet lys", heter det videre.
Allerede anket
Konklusjonen til tingretten ble derfor at det ikke er i strid med med vesentlige samfunnsinteresser å iverksette en boikott i den aktuelle saken. "Siden misbruk og dominierende stilling har vært fremmest som synspunkter, vil retten imidlertid påpeke at krav om tariffavtale ikke kan anses som et misbruk av den kollektive arbeidsretten". Samtidig må Holship betale NTF sine saksomkostninger på over en halv million kroner.
Advokaten til Holship, Nicolay Skarning har for øvrig allerede varslet at saken vil bli anket til lagmannsretten.
Venter ikke
Første nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars M. Johnsen er naturlig nok svært fornøyd med dommen.
– Vi fikk medhold på alle punkter, og styrken i denne dommen i forhold til tidligere er at den legger stor vekt på ILO-konvensjonen og at det dreier seg om fortrinnsrett ikke noe monopol. I tillegg torpederer dommen motpartens argumenter basert på EØS-avtalen, sier Johnsen.
Forbundet vil nå ta kontakt med Holship med nytt tilbud om å skrive under en tariffavtale. Skjer ikke det blir det iverksatt boikott raskt.
– Vi kommer ikke til å avvente en lagmannsrettsdom. Vi har vunnet flere ganger i tingretten, i lagmannsretten og i høyesterett i 1997. Arbeidsgiverne må snart innse at de har tapt alle saker siden 1997 om boikott. Jeg tør likevel ikke svare på når vi starter boikotten av Holship. Det skal vi ta med juridisk avdeling i LO. Vi skal forholde oss til norsk lov, og gi arbeidsgiverne en frist, slik at de får mulighet til å undertegne en avtale, fortsetter Johnsen.
Misbruk av rettsapparatet
Tross den svært klare dommen er ikke NTF-nestlederen overrasket over at den blir anket.
– Nicolai Skarning sa til meg da vi gikk ut av retten at han trodde de kom til å tape saken, men at de i såfall ville bli anket. Jeg mener at Holship må begynne å tenke seg om. Dette er misbruk av et rettsvesen som allerede er overbelastet. De må erkjenne at rettssporet er tapt. De har to alternativer. Det ene er å skrive under en avtale. Det andre er en lovlig arbeidskamp, avslutter Lars M. Johnsen i Transportarbeiderforbundet.
Holship-saken
Dette er saken:
Den 5. og 8. 2013 april utfører den lokale losse- og lastearbeiderforeningen i Drammen en blokade av Holship for å hindre lossing av to skip.
Årsaken var at Holship ikke lenger ville bruke registrerte havnearbeidere til lossing og lasting av skip, men i stede benytte egen arbeidskraft.
I begge tilfellene ender blokadene med at Holship likevel bestiller losse- og lastetjenester fra de registrerte havnearbeiderne.
I et brev til Holship datert 10. april 2013 krever NTF tariffavtale for losse og lastearbeid ved Drammen havn. Brevet ble ikke besvart, og to nye brev ble sendt 26. april og 15. mai.
I det siste brevet ble det varslet boikott/blokade og at Riksmekleren ville bli varslet.
Meklingen ble avholdt 3. juni, men førte ikke frem.
Åtte dager senere sender NTF et nytt brev der forbundet opprettholder krav om tariffavtale, varsler boikott, og skriver samtidig at forbundet vil reise sak for å få avgjort om den varslede boikotten er lovlig.
Den 12. juni tar NTF ut stevning mot Holship Norge AS ved Drammen tingrett.
Holship ønsket at Efta-domstolen skulle uttale seg om om saken før behandling i tingretten, men retten besluttet å behandle saken uten å vente på Efta.
Hovedforhandlingene gikk over fire dager i Drammen tingrett fra 13-16. januar 2014.
Den 19. mars falt dommen.
Den gir full seier til Transportarbeiderforbundet i at en boikott er lovlig.
Holship dømmes også til å betale kr. 513.725,- i saksomkostninger.
Tidligere artikler:
Holship-dom om to-tre uker (21.01.2014)
Raser mot Holship (15. januar 2014)
Nok en rettsrunde i Drammen Havn (13. januar 2014)
Seier for bryggearbeiderne i Drammen (6. august 2013)
Vant fram etter Blokade (5. april 2013)
Holship-saken
Dette er saken:
Den 5. og 8. 2013 april utfører den lokale losse- og lastearbeiderforeningen i Drammen en blokade av Holship for å hindre lossing av to skip.
Årsaken var at Holship ikke lenger ville bruke registrerte havnearbeidere til lossing og lasting av skip, men i stede benytte egen arbeidskraft.
I begge tilfellene ender blokadene med at Holship likevel bestiller losse- og lastetjenester fra de registrerte havnearbeiderne.
I et brev til Holship datert 10. april 2013 krever NTF tariffavtale for losse og lastearbeid ved Drammen havn. Brevet ble ikke besvart, og to nye brev ble sendt 26. april og 15. mai.
I det siste brevet ble det varslet boikott/blokade og at Riksmekleren ville bli varslet.
Meklingen ble avholdt 3. juni, men førte ikke frem.
Åtte dager senere sender NTF et nytt brev der forbundet opprettholder krav om tariffavtale, varsler boikott, og skriver samtidig at forbundet vil reise sak for å få avgjort om den varslede boikotten er lovlig.
Den 12. juni tar NTF ut stevning mot Holship Norge AS ved Drammen tingrett.
Holship ønsket at Efta-domstolen skulle uttale seg om om saken før behandling i tingretten, men retten besluttet å behandle saken uten å vente på Efta.
Hovedforhandlingene gikk over fire dager i Drammen tingrett fra 13-16. januar 2014.
Den 19. mars falt dommen.
Den gir full seier til Transportarbeiderforbundet i at en boikott er lovlig.
Holship dømmes også til å betale kr. 513.725,- i saksomkostninger.
Tidligere artikler:
Holship-dom om to-tre uker (21.01.2014)
Raser mot Holship (15. januar 2014)
Nok en rettsrunde i Drammen Havn (13. januar 2014)
Seier for bryggearbeiderne i Drammen (6. august 2013)
Vant fram etter Blokade (5. april 2013)
Mest lest
Colourbox.com
Nye satser for pensjon og trygd
Polske Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn til langt under den lønna hun hadde krav på. Nå får hun endelig etterbetalt.
Sondre Dalaker/NRK
Jordbærplukkere får hundretusener i erstatning
Hanna Skotheim
Nav-ordning tom for penger: – Kom som «lyn fra klar himmel»
Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.
Ida Bing
Nora er en «quiet quitter»: – Det har et ufortjent dårlig rykte
Ole Martin Prangerød (40) har etter mange år i kriminalomsorgen fått en høyt betrodd stilling i Nav.
Eirik Dahl Viggen
Ole Martin fikk nok av fengselslønna – byttet til jobb i Nav
Magnus Hauge under en vinterøvelse.
Privat
Magnus klarte ikke å løpe - fikk ikke bli ingeniør
Utgiftene til en eksempelfamilie har økt med over 32.000 kroner fra februar 2022 til februar 2023.
Sissel M. Rasmussen
Utgiftene til en vanlig familie har økt med 32.000 kroner
Endringa kan tre i kraft fra 1. januar 2024.
Brian Cliff Olguin
Terskelen for opptjening av pensjon i staten senkes
Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn. Lønna var langt under det hun hadde krav på. Bo- og arbeidsforhold var kritikkverdige.
Privat. Innfelt: Sondre Dalaker/NRK
Julia vant i retten, men kan gå glipp av pengene fordi hun bor i Polen
– Det er mye nytt jeg må sette meg inn i. Men det er moro, sier Rolf Johan Johansen.
Alf Ragnar Olsen
Rolf Johan (28) gikk fra Posten til Tesla. Han har et råd til andre på jobbjakt
Renathe Remes Øen, hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, skjønner godt at fast ansatte er frustrerte over sommervikarenes bonuser.
Hanna Skotheim
Her tjener sommervikarene mer enn de fast ansatte
Kronikk
Privat
Er jeg dum som et brød som valgte jobben jeg har?
– Heldigvis var det noen som tok initiativ til slutt, sier Hanna Breden (25).
Martin Guttormsen Slørdal
Hanna fryktet at drømmejobben skulle glippe. Så skrev hun en Facebook-post
Visegeneralsekretæren i ETUC, Claes-Mikael Stahl, er inspirert av at LO lyktes med å forhandle fram reallønnsvekst.
Herman Bjørnson Hagen
Hyller den norske storstreiken: – Det LO lyktes med i Norge, har jeg ikke sett noen andre klare
Klubbleder for Fellesforbundet på verftet Kimek i Kirkenes, Rainer Ingebrigtsen, forteller om tøffe uker etter at det ble satt bom stopp for arbeid på russiske fartøy den 12. mai.
Håvard Sæbø
Samtlige 84 på Kirkenes-verft kan bli oppsagt
USS Gerald R. Ford i Oslofjorden, drevet av to atomreaktorer.
Merete Jansen
Hva om det skjer en ulykke på et atomdrevet skip?
Hanna Skotheim
– Det er noe som ikke stemmer når du får et brev du ikke forstår
– Hvis Ikea vinner denne rettssaken, blir det jakt på tillitsvalgte i alle bedrifter der klubbledere hever stemmen og sier sin mening, sier HK-leder Christopher Beckham.
Leif Martin Kirknes
LO-topp: – Ikea er verst i klassen på fagforeningsknusing
Her vil Kaefer Energy leige inn frå bemanningsbyrå utan avtale med tillitsvalte for fagforeininga.
Equinor
Selskap avtalte ikkje innleige med tillitsvalde: – Omgår lovendringa
Debatt
Politikere fra fjerne land har kommet til Norge for å studere modellen. Men den er en bløff, skriver Simen Tveitereid.
Brooks Rice / Unsplash