I april i fjor utførte havnearbeidere i Drammen en blokade av Carten Maria som skulle losses ved Holships terminal i Drammen. I går kom dommen i tingretten som sier at en boikott er lovlig kampmiddel for å få opprettet en tariffavtale med Holship.
Vegard Holm
Holship-boikott er lovlig
Etter full seier i Drammen tingrett vil ikke Transportarbeiderforbundet vente lenge med å iverksette boikott av Holship i Drammen.
res@lomedia.no
Det danske selskapet Holship sin norske avdeling i Drammen har siden i fjor vår ligget i konflikt med Transportarbeiderforbundet (NTF) fordi de ikke ønsker å bruke de registrerte losse- og lastearbeiderne ved Drammen havn ved skipsanløp ved Holships terminal. I stedet mener det at både skipenes mannskap og egne ansatte renovasjonsarbeidere organisert i Arbeidsmandsforbundet skal kunne utføre dette arbeidet.
Nektet
Transportarbeiderforbundet fremsatte april 2013 et krav om tariffavtale der de registrerte havnearbeiderne skulle ha fortrinnsrett til losse- og lastearbeidet, men Holship har hele tiden nektet å inngå noen slik avtale. I juni i fjor ble Holship stevnet for Drammen Tingrett av NTF for å få prøvd om en varslet boikott ville være lovlig, men først i januar møttes partene i retten.
For Holship må dommen som kom i går være trist lesning. Tingretten er nemlig helt klar på at boikott er lovlig, og selskapet må også betale over en halv million kroner i saksomkostninger.
LAST NED: Tingrettens dom i sin helhet
Fortrinnsretten
Som i Risavika er det fortrinnsretten Holship ikke vil ha, da selskapet mener denne retten i virkeligheten er et monopol for medlemmer i Transportarbeiderforbundet. Det avvises kontant i dommen. "For retten er det helt klart at særretten etter rammeavtalen (den tariffavtalen som benyttes ved Drammen havn, red.anm.) ikke har karakter av et monopol", står det i dommen. Det påpekes også "at det er høy grad av organisering er ikke i seg selv et poeng. Hvorvidt havnearbeiderne anser seg best tjent med å være tilsluttet NTF får være den enkelte arbeidstakerens valg".
Heller ikke Holships argument med at fortrinnsretten vil være et brudd på EØS-avtalens punkt om fri konkurranse, blir kjøpt av tingretten. "Retten kan heller ikke se at andre internasjonale rettsprinsipper eller forpliktelser kan stille saken i et annet lys", heter det videre.
Allerede anket
Konklusjonen til tingretten ble derfor at det ikke er i strid med med vesentlige samfunnsinteresser å iverksette en boikott i den aktuelle saken. "Siden misbruk og dominierende stilling har vært fremmest som synspunkter, vil retten imidlertid påpeke at krav om tariffavtale ikke kan anses som et misbruk av den kollektive arbeidsretten". Samtidig må Holship betale NTF sine saksomkostninger på over en halv million kroner.
Advokaten til Holship, Nicolay Skarning har for øvrig allerede varslet at saken vil bli anket til lagmannsretten.
Venter ikke
Første nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars M. Johnsen er naturlig nok svært fornøyd med dommen.
– Vi fikk medhold på alle punkter, og styrken i denne dommen i forhold til tidligere er at den legger stor vekt på ILO-konvensjonen og at det dreier seg om fortrinnsrett ikke noe monopol. I tillegg torpederer dommen motpartens argumenter basert på EØS-avtalen, sier Johnsen.
Forbundet vil nå ta kontakt med Holship med nytt tilbud om å skrive under en tariffavtale. Skjer ikke det blir det iverksatt boikott raskt.
– Vi kommer ikke til å avvente en lagmannsrettsdom. Vi har vunnet flere ganger i tingretten, i lagmannsretten og i høyesterett i 1997. Arbeidsgiverne må snart innse at de har tapt alle saker siden 1997 om boikott. Jeg tør likevel ikke svare på når vi starter boikotten av Holship. Det skal vi ta med juridisk avdeling i LO. Vi skal forholde oss til norsk lov, og gi arbeidsgiverne en frist, slik at de får mulighet til å undertegne en avtale, fortsetter Johnsen.
Misbruk av rettsapparatet
Tross den svært klare dommen er ikke NTF-nestlederen overrasket over at den blir anket.
– Nicolai Skarning sa til meg da vi gikk ut av retten at han trodde de kom til å tape saken, men at de i såfall ville bli anket. Jeg mener at Holship må begynne å tenke seg om. Dette er misbruk av et rettsvesen som allerede er overbelastet. De må erkjenne at rettssporet er tapt. De har to alternativer. Det ene er å skrive under en avtale. Det andre er en lovlig arbeidskamp, avslutter Lars M. Johnsen i Transportarbeiderforbundet.
Holship-saken
Dette er saken:
Den 5. og 8. 2013 april utfører den lokale losse- og lastearbeiderforeningen i Drammen en blokade av Holship for å hindre lossing av to skip.
Årsaken var at Holship ikke lenger ville bruke registrerte havnearbeidere til lossing og lasting av skip, men i stede benytte egen arbeidskraft.
I begge tilfellene ender blokadene med at Holship likevel bestiller losse- og lastetjenester fra de registrerte havnearbeiderne.
I et brev til Holship datert 10. april 2013 krever NTF tariffavtale for losse og lastearbeid ved Drammen havn. Brevet ble ikke besvart, og to nye brev ble sendt 26. april og 15. mai.
I det siste brevet ble det varslet boikott/blokade og at Riksmekleren ville bli varslet.
Meklingen ble avholdt 3. juni, men førte ikke frem.
Åtte dager senere sender NTF et nytt brev der forbundet opprettholder krav om tariffavtale, varsler boikott, og skriver samtidig at forbundet vil reise sak for å få avgjort om den varslede boikotten er lovlig.
Den 12. juni tar NTF ut stevning mot Holship Norge AS ved Drammen tingrett.
Holship ønsket at Efta-domstolen skulle uttale seg om om saken før behandling i tingretten, men retten besluttet å behandle saken uten å vente på Efta.
Hovedforhandlingene gikk over fire dager i Drammen tingrett fra 13-16. januar 2014.
Den 19. mars falt dommen.
Den gir full seier til Transportarbeiderforbundet i at en boikott er lovlig.
Holship dømmes også til å betale kr. 513.725,- i saksomkostninger.
Tidligere artikler:
Holship-dom om to-tre uker (21.01.2014)
Raser mot Holship (15. januar 2014)
Nok en rettsrunde i Drammen Havn (13. januar 2014)
Seier for bryggearbeiderne i Drammen (6. august 2013)
Vant fram etter Blokade (5. april 2013)
Holship-saken
Dette er saken:
Den 5. og 8. 2013 april utfører den lokale losse- og lastearbeiderforeningen i Drammen en blokade av Holship for å hindre lossing av to skip.
Årsaken var at Holship ikke lenger ville bruke registrerte havnearbeidere til lossing og lasting av skip, men i stede benytte egen arbeidskraft.
I begge tilfellene ender blokadene med at Holship likevel bestiller losse- og lastetjenester fra de registrerte havnearbeiderne.
I et brev til Holship datert 10. april 2013 krever NTF tariffavtale for losse og lastearbeid ved Drammen havn. Brevet ble ikke besvart, og to nye brev ble sendt 26. april og 15. mai.
I det siste brevet ble det varslet boikott/blokade og at Riksmekleren ville bli varslet.
Meklingen ble avholdt 3. juni, men førte ikke frem.
Åtte dager senere sender NTF et nytt brev der forbundet opprettholder krav om tariffavtale, varsler boikott, og skriver samtidig at forbundet vil reise sak for å få avgjort om den varslede boikotten er lovlig.
Den 12. juni tar NTF ut stevning mot Holship Norge AS ved Drammen tingrett.
Holship ønsket at Efta-domstolen skulle uttale seg om om saken før behandling i tingretten, men retten besluttet å behandle saken uten å vente på Efta.
Hovedforhandlingene gikk over fire dager i Drammen tingrett fra 13-16. januar 2014.
Den 19. mars falt dommen.
Den gir full seier til Transportarbeiderforbundet i at en boikott er lovlig.
Holship dømmes også til å betale kr. 513.725,- i saksomkostninger.
Tidligere artikler:
Holship-dom om to-tre uker (21.01.2014)
Raser mot Holship (15. januar 2014)
Nok en rettsrunde i Drammen Havn (13. januar 2014)
Seier for bryggearbeiderne i Drammen (6. august 2013)
Vant fram etter Blokade (5. april 2013)
Mest lest
Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.
Hanna Skotheim
Nav: Nå kommer ekstrautbetalingen
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.
Anne Marthe Vestre Berge
Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker
Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.
Hanna Skotheim
88.000 uføre får ekstra penger i februar
Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.
Sebastian Bang
Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar
– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.
Jan-Erik Østlie
Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben
Herman Bjørnson Hagen
«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen
Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.
Simen Aker Grimsrud
Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig
– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss.
Marie Louise Somby/Árvu
Ann (58) sa opp jobben som sykepleier og ble vikar. Hun har ikke angret
De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.
Pressefoto
Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»
Kommentar
Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.
Yngvil Mortensen
«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»
Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.
Leif Martin Kirknes
Vil legge ned Bane Nor: – Åpenbart at noe ikke fungerer som det skal
Lina Scholz kjører brøytebil for å gjøre veiene tryggere. Derfor er hun opptatt av å formidle hvordan bilister skal unngå å skape farlige situasjoner i møte med dem.
Guro Gulstuen Nordhagen
Brøytebilsjåfør Lina er møkk lei av hensynsløse bilister
Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.
Tormod Ytrehus
Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining
Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.
Privat
Unge sjøfolk er skremt av tiltalen mot vaktsjefen på «Helge Ingstad»
Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.
Anders Tøsse
Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt
Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.
Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene
Brian Cliff Olguin
June Merete tilhører yrket som år etter år er blant de dårligst betalte i Norge
TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.
Leif Martin Kirknes
Rema 1000-ansatte får minst i pensjon: – Du står alene med hele greia, sier klubbleder
Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.
Hanna Skotheim