Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).
NFD
Hurtigruten får gjennomføre to seglingar som bryt reglar for lønns- og arbeidsvilkår
Hurtigruten skal ha hatt planar om utflagging til Marshalløyene.
tormod@lomedia.no
Hurtigruten får gjennomføre to omstridde seglingar til og frå Svalbard med MS «Roald Amundsen» og MS «Spitsbergen» i norsk farvatn i sommar
Skipa skal ikkje legge til kai i utanlandske hamner, men får likevel bruke internasjonale lønns- og arbeidsvilkår på delar av turen. Sjøfartsdirektoratet har tidlegare fastslått at ei liknande segling i fjor braut med regelverket.
– Eg hadde eit møte med partane måndag denne veka. Då vart det inngått eit kompromiss der vi vart einige om at Hurtigruten får segle under NIS (norsk internasjonalt skipsregister, red.mrk) på dei to aktuelle seglingane i juli og august, men at rederiet betaler norske lønningar til sjøfolka om bord når skipet går langs norskekysten, uttaler næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) i ein e-post til FriFagbevegelse.
– Alle partane på arbeidstakar- og arbeidsgivarsida, unntatt Maskinistforbundet, var einige om dette, opplyser han.
Seglingane går langs delar av norskekysten i nord, i tillegg til at dei to skipa seglar høvesvis til og frå Svalbard. Næringsdepartementet innrømmer at dette teknisk sett er eit regelbrot.
p
Utflagging
Ifølge leiar Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund, er bakgrunnen at Hurtigruten var i ferd med å flagge ut dei to skipa til Marshalløyene.
– Dersom dei hadde flagga til Marshalløyene kunne dei segla med internasjonale vilkår utan avgrensing, seier Hansen til FriFagbevegelse.
Også Næringsdepartementet opplyser om at dei har vore kjende med at utflagging har vore eit alternativ og at næringsministeren tok initiativ til ei løysing blant anna for å bidra til at Hurtigruten beheld norsk flagg.
Kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten ønsker ikkje å svare på spørsmål om dei har planlagt å flagge ut skipa.
– Hurtigruten er eit norsk selskap som ønsker å segle med norsk flagg. Vi er glade for at vi i samarbeid med fagforeiningar, Nærings- og fiskeridepartementet og Rederiforbundet har funne ei løysing for dei to seglingane i sommar, er det Ege vil seie til FriFagbevegelse.
Forslag frå LO
Frykta for utflagging gjorde at LO, med forbunda Sjømannsforbundet og Norsk Sjøoffisersforbund, fremma kompromissforslaget som Hurtigruten og Norges Rederiforbund aksepterte.
Hurtigruten får dermed gjennomføre dei planlagte seglingane, men skal lønne dei tilsette etter norsk tariffavtale medan skipa seglar langs norskekysten. Resten av turen får dei derimot bruke internasjonale lønns- og arbeidsvilkår.
– Departementet, direktoratet og fagforbunda har vore einige, men Hurtigruten har ikkje innretta seg etter dette. Då valde vi å tilby dei ei førebels løysing for dei to seglingane i 2019 som inneber to til tre dagar langs norskekysten per segling, mot at dei betaler norsk tarifflønn til heile mannskapet, også dei utanlandske som er om bord, seier leiar Johnny Hansen i Sjømannsforbundet.
Fagforbund protesterer
Det er hovudsakleg underordna besetning som får internasjonale minimumsvilkår, opplyser Hansen. Nordmennene får norsk lønn, medan filippinarane på catering, dekk og maskin får lågare lønn.
– Dette er berre to seglingar og betyr ikkje at dei kan segle slik i framtida. Departementet har ikkje opna for at dette er ei permanent løysing, seier Sjømannsforbundet-leiaren.
Det norske maskinistforbundet (DNMF), som også organiserer tilsette i sjøfarten, er derimot djupt ueinig i kompromisset.
– DNMF ser det som svært alvorleg og uheldig at departementet aksepterer og går inn for ei slik opning, skriv administrerande direktør Hege-Merethe Bengtsson i eit skriv publisert på forbundet sine nettsider onsdag.
– Dette er ikkje ein lønnskamp, men ein kamp om arbeidsplassane og like konkurransevilkår for medlemmene våre, heiter det.
p
Vil endre reglane
Fagforbunda og Hurtigruten skal ha hatt dialog om ei løysing sidan den liknande seglinga til Svalbard i fjor, med hensikt å sikre at dei to kommande seglingane skjer under norsk flagg.
Næringsministeren siktar no på ei meir langsiktig løysing som kan innebere regelendringar.
– Vi skal møtest igjen over sommaren og diskutere langsiktige løysingar for å sikre at ein sånn situasjon ikkje oppstår igjen, varslar næringsministeren.
Løysinga for dei to seglingane er teknisk sett eit regelbrot, innrømmer Næringsdepartementet overfor FriFagbevegelse. Den langsiktig løysing vil sannsynlegvis medføre ei endring av desse reglane, opplyser departementet.
Dette gjeld den såkalla NIS-forskrifta som vart innført med hensikt å beskytte kystruta (Bergen–Kirkenes) mot konkurranse. I dag er det Hurtigruten som seglar kystruta på oppdrag frå Samferdsledepartementet.
Inntil vidare har myndigheitene liten moglegheit til å sanksjonere slike regelbrot, men Næringsdepartementet har eit forslag ute på høyring som vil gi myndigheitene moglegheit til å ilegge gebyr.
Dette er saka:
I NIS-forskrifta heiter det at skip registrert i norsk internasjonalt skipsregister (NIS) som seglar mellom norske hamner, i tillegg må legge til kai ved minst to utanlandske hamner.
Til skilnad frå reglane som gjeld for skip registrert i norsk ordinært skipsregister (NOR), slepp rederia å gi dei tilsette om bord lønns- og arbeidsvilkår etter bestemmingane i norske tariffavtaler dersom dei bruker NIS-registrerte skip.
Sjøfartsdirektoratet slo fast at fjorårets segling med MS «Spitsbergen» til Svalbard medførte eit brot på NIS-forskrifta.
Hurtigruten har ikkje vore einig i denne tolkinga av regelverket og planla å gjennomføre to liknande seglingar i juli og august.
Den første av sommarens to seglingar, med MS «Roald Amundsen», startar i Tromsø 21. juli. Deretter legg skipet til kai i Skarsvåg, Bjørnøya og Longyearbyen.
Den andre seglinga, med MS «Spitsbergen», startar i Longyearbyen 17. august. Deretter legg skipet til kai ved fleire hamner på Svalbard og Bjørnøya, før turen går til hamnene i Skarsvåg, Sommarøy og Tromsø.
Dette er saka:
I NIS-forskrifta heiter det at skip registrert i norsk internasjonalt skipsregister (NIS) som seglar mellom norske hamner, i tillegg må legge til kai ved minst to utanlandske hamner.
Til skilnad frå reglane som gjeld for skip registrert i norsk ordinært skipsregister (NOR), slepp rederia å gi dei tilsette om bord lønns- og arbeidsvilkår etter bestemmingane i norske tariffavtaler dersom dei bruker NIS-registrerte skip.
Sjøfartsdirektoratet slo fast at fjorårets segling med MS «Spitsbergen» til Svalbard medførte eit brot på NIS-forskrifta.
Hurtigruten har ikkje vore einig i denne tolkinga av regelverket og planla å gjennomføre to liknande seglingar i juli og august.
Den første av sommarens to seglingar, med MS «Roald Amundsen», startar i Tromsø 21. juli. Deretter legg skipet til kai i Skarsvåg, Bjørnøya og Longyearbyen.
Den andre seglinga, med MS «Spitsbergen», startar i Longyearbyen 17. august. Deretter legg skipet til kai ved fleire hamner på Svalbard og Bjørnøya, før turen går til hamnene i Skarsvåg, Sommarøy og Tromsø.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin