JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbaneforbundet støtter anmeldelsen av NSB

NSB er politianmeldt av Norsk Turbileierforbund. Årsaken er innleie av svenske busser til å frakte passasjerer under togstans på Dovrebanen.
IKKE KAPASITET: Norske selskaper må kvitte seg med busser fordi de taper i konkurransen med aktører som kutter kostnader på sjåførenes bekostning.

IKKE KAPASITET: Norske selskaper må kvitte seg med busser fordi de taper i konkurransen med aktører som kutter kostnader på sjåførenes bekostning.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

– Det er forkastelig at NSB, som et seriøst selskap, innretter seg slik. Dette er etter vår mening over grensen for ulovlig kabotasje, og vi støtter anmeldelsen, sier forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund, Kjell Atle Brunborg.

Norsk Turbileierforbund mener innleie av 13 svenske busser til erstatning på Dovrebanen er ulovlig bruk av utenlandske selskaper i ordinær rutedrift, og har anmeldt NSB til politiet.

– Dette viser hva som skjer når NSB Persontog ikke gir kjøring til seriøse selskaper, blant annet Nettbuss som de selv eier. Nå er det ikke mulig å få tak i busser, og dette blir et økende problem framover. Selskapene selger unna fordi de ikke får oppdrag. NSB har satt seg selv i denne situasjonen, og vi er veldig skuffet på grunn av dette, sier Brunborg.

Kritisk

Kritikken går ut på at NSB betaler for dårlig, kun er opptatt av pris og ikke vurderer kvalitet. Selskaper selger unna turbilene sine fordi de ikke klarer å konkurrere med utenlandske operatører som driver ulovlig kjøring av turister i Norge med underbetalte sjåfører. Det lønner seg ikke å ha materiellet, derfor velger de også bort oppdrag når togene står.

Tidligere i juni var det krise da kjøreledningen ble revet ned to steder nær Bergen. Uhellene skjedde på kvelden, og NSB jobbet febrilsk hele natten for å skaffe alternativer.

– Men vi har ikke fått et eneste napp. Det er veldig vanskelig å få tak i busser, så dette er krise, sa pressevakt Håkon Myhre Myhre til NRK.

Han måtte be folk holde seg hjemme fra jobb dersom de ikke fant andre transportløsninger.

Tvil

Anmeldelsen kom under en stans på Dovrebanen da svenske selskaper tok opp passasjerer ved Oslo S. NSB hadde kontakt med Statens vegvesen, som mener regelverket om kabotasje ikke er enkelt når det gjelder kjøring fordi togene står. De ble enige om å la «tvilen komme passasjerene til gode denne gang».

– Nå avventer vi situasjonen og har en dialog med Statens vegvesen som forvalter dette regelverket og jobber med en avklaring, sier Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef NSB Persontog.

– Avtalen vi har er med norske selskaper, og vi forsøkte å få nok kapasitet i dette markedet. NSB har transportbehov for passasjerene våre, og under bruddet på Dovrebanen leide vi inn disse 13 svenske bussene, sier Lundeby.

Advart

Sjåfører, selskaper og Bilpersonalets landsråd har lenge varslet at det vil komme en krise når tog står, eller det kommer noe tilsvarende en ny askesky som lammer flytrafikken.

– Selskapene kan ikke sitte på en reserve. NSB har de siste årene valgt å sette denne transporten ut på anbud. Resultatet er at Nettbuss ikke har vært det vinnende selskapet

fordi vi konkurrerer i et marked med andre aktører som hverken har tariffavtaler, pensjonsordninger eller miljøvennlige busser. Dette mener vi i all hovedsak går på pris, sier Jan Audun Strand, leder av Bilpersonalets Landsråd.

Annonse
Annonse