JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Intercity:

Jernbaneprosjekt ved Moss blir mye dyrere enn planlagt

Utbyggingen av intercitystrekningen Sandbukta–Moss–Såstad blir forsinket med over halvannet år, og kostnadene ventes å øke med 5,3 milliarder kroner.
Intercity.

Intercity.

Emmie Olivia Kristiansen

Hovedårsaken er funnet av kvikkleire i Moss sentrum, og Samferdselsdepartement viser i tillegg til høyere priser enn ventet i entreprenørbransjen, skriver Aftenposten.

I en pressemelding opplyser samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) at den sannsynlige sluttkostnaden nå er 14,9 milliarder kroner.

Hareide: Alvorlig

Kostnadsrammen er nå på 17,9 milliarder kroner og tar hensyn til usikkerhet i prosjektet.

– Det er alvorlig med en økning i kostnadsrammen på 70 prosent, men planlagte forbedringer i togtilbudet er avhengig av at prosjektet blir fullført, sier Hareide.

Derfor anbefaler ikke Samferdselsdepartementet at intercity-prosjektet Sandbukta–Moss–Såstad stanses.

Prosjektet omfatter 10 kilometer dobbeltspor, inkludert to tunneler, samt en ny jernbanestasjon i Moss.

19 måneder forsinket

Trolig kan ikke trafikken på den nye strekningen starte før i 2026, noe som er 19 måneder etter den opprinnelige planen.

Hareide sier at man de siste årene dessverre har opplevd flere kostnadsøkninger i jernbanesektoren.

– Det er uheldig. For å få kontroll over kostnadene i framtidige prosjekter har både Jernbanedirektoratet og Bane Nor satt i verk tiltak som uavhengige eksperter har stilt seg positive til, sier samferdselsministeren.

Annonse
Annonse