Tiden Nav bruker på å behandler brukernes klager på vedtak om økonomiske ytelser er uakseptabel, fastslår Riksrevisjonen.
Emmie Olivia Kristiansen
Riksrevisjonen
Knusende dom: Nav og Trygderetten bruker altfor lang tid på klager fra brukerne
Riksrevisjonen retter alvorlig kritikk mot Nav og Trygderetten for å bruke altfor lang tid på å behandle brukernes klager på vedtak om økonomiske ytelser.
Saksbehandlingstidene i klage- og ankesakskjeden i Nav og Trygderetten er for lange og har blitt lengre over tid. Lang saksbehandlingstid fører til en større belastning og personlig påkjenning for brukeren og for nærstående som er avhengig av brukerens inntekter, fastslår Riksrevisjonen i en rapport som ble offentliggjort tirsdag.
Riksrevisjonen har gransket hvordan Nav og Trygderetten behandler klager fra brukerne på vedtak om økonomiske ytelser – og konkluderer med at tidsbruken er svært kritikkverdig. Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden fra klage til endelig vedtak gikk opp fra 17 til 19,5 måneder i perioden 2014 til 2019.
Denne skaper debatt: Linn (38) ble «naver»: – Jeg så et system hvor effektivitet er viktigere enn å hjelpe sårbare mennesker
Lang liggetid
For Trygderettens vedkommende har tidsbruken doblet seg til sju måneder i denne perioden.
Riksrevisor Per-Kristian Foss poengterer imidlertid at det ikke er selve saksbehandlingen som først og fremst trekker ut i tid, men ventetiden før klagen kommer til behandling. Det kommer inn flere klager enn Nav og Trygderetten klarer å behandle, og køene vokser.
– Liggetiden er en spesielt stor utfordring i Trygderetten, hvor den var på gjennomsnittlig sju måneder. Selve saksbehandlingen kan ta normalt to-tre uker, så liggetiden her er altså rundt seks og en halv måned. Det illustrerer mye av vår kritikk, sa Foss da han redegjorde for funnene i rapporten.
Mye delt: Lars behandler dagpengesøknader i Nav: – Vi er fabrikkarbeidere
Halvparten måtte vente
Men før klagen kom til Trygderetten, har den vært igjennom to behandlinger i Nav-systemet. Også her er tidsbruken uakseptabel, fastslår Riksrevisjonen, som poengterer at Arbeids- og velferdsdirektoratet bare i unntakstilfeller kan bruke mer enn et halvt år på å behandle en klage.
– I 2019 måtte likevel om lag halvparten av de 37.000 brukerne som fikk ferdigbehandlet sin klage i Nav Klageinstans, vente lenger enn seks måneder før de fikk svar i saken sin, sa Foss.
Det var klager i yrkesskadesaker som var mest tidkrevende, med gjennomsnittlig over 30 måneder i 2019.
Mye lest: Nav-ansatte i samme jobb kan ha 80.000 i lønnsforskjell. Her er endringen Silje (33) vil ha
Trygderetten tar grep
Det er iverksatt flere tiltak for å redusere saksbehandlingstiden, framholder Trygderetten. Blant annet er det ansatt flere medisinsk kyndige og attføringskyndige rettsmedlemmer.
– Trygderetten tar med seg funnene fra rapporten videre i arbeidet. Sammen med egne tiltak blir god dialog med Arbeids- og velferdsdirektoratet og Arbeids- og sosialdepartementet viktig for å få ned saksbehandlingstiden, sier avdelingsleder Tor Kielland i Trygderetten.
Fått med deg denne? Kommer du tilbake i jobb etter 8. juni, får du ikke feriepenger i sommer. Dette svarer regjeringen
Nav sier det er positivt at departementet setter i gang en helhetlig gjennomgang av klage- og ankesystemet.
– Nav har allerede selv iverksatt tiltak for å forbedre situasjonen, og vil iverksette ytterligere tiltak. Vi mener, som Riksrevisjonen, at det er uheldig for brukerne at saksbehandlingstidene for klagesaker er lange, sier ytelsesdirektør Eve Vangsnes Bergli i Nav i en epost til NTB.
Mest lest
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter dårligere betingelser og lavere lønn
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Jan-Erik Østlie
Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
Jøran Grønstad
Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
Det tok lang tid før Hilde Abigael Bergersen aksepterte at hun var døv, men selvtilliten blir stadig bedre. Arbeidsplassen hennes får mye av fortjenesten for det.
Hanna Skotheim
Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.
Kolbjørn Rushfeldt
Fengselsbur fra Vadsø fengsel fanget 40.000 pukkellaks
Kronikk
Det som virkelig kjennetegner en god tillitsvalgt, er evnen til å gjøre andre gode, skriver Ole Roger Berg.
Leif Martin Kirknes