USIKRE PÅ FRAMTIDEN: David Rødland har ansvaret for 110 av konduktørene som blir berørt av anbudet som SJ vant. – De føler på usikkerheten, sier Rødland.
Jan Are Hansen
Vy tapte for SJ om trafikkpakke Nord:
Konduktørene føler på usikkerheten, etter at svenske SJ vant anbudet om arbeidsplassen deres
David Rødland, konduktørleder ved Trondheim S, er ikke voldsomt begeistret over beslutningen om at det er svenske SJ som fra sommeren 2020 skal kjøre togene nord for Oslo.
njf-magasinet@lomedia.no
Fortsatt står det NSB på brystlomma på vesten til Rødland. Nye uniformer fra Vy er underveis. Disse kommer ikke til å oppleve mye slitasje før de allerede neste sommer blir byttet ut med SJ-logoen.
I dag signerer SJ og Jernbanedirektoratet avtalen om togstrekningene nord for Oslo
– Uniformer er én ting. Mye viktigere blir det å se hvilke arbeids- og lønnsvilkår vi kommer til å oppleve når svenskene tar over, sier Rødland mellom passasjerer og reisende inne i ventehallen på Trondheim Sentralstasjon.
Avventende og usikre
Han har ansvaret for 110 konduktører som har Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen som arbeidsplass.
– Hva tenker de?
– De er avventende. Men de føler på usikkerheten de også. Det er tross alt snakk om framtida til arbeidsplassen deres, legger han til.
– Uforutsigbarhet?
– Ja, absolutt. De aller fleste jeg har snakket med er skuffet over avgjørelsen.
Fragmentert
– Vi er glade for at det – også for denne trafikkpakken – var sterk og god konkurranse, selv om antall tilbydere var færre enn i pakke 1. Når vi nå inngår kontrakt med SJ, får vi en leverandør som allerede trafikkerer i Norge og som er kjent med nordiske trafikkforhold.
Ingen fikk se togdokumenter mens krangelen om jernbanereformen raste
Det sa jernbanedirektør Kirsti Slotsvik da det ble klart at det svenske togselskapet SJ hadde vunnet anbudet om å kjøre togene i Trafikkpakke Nord. Kampen om kontrakten sto i sluttfasen mellom SJ Norge og Vy Tog, og det var tett og jevnt, ifølge Slotsvik.
SJ lover å kjøre togene billigere enn Vy (NSB) har gjort. Konduktørlederen ved Trondheim S er skeptisk.
– Det virker som om man skal finne opp kruttet på nytt hele tiden. Togtilbudet i Norge har blitt voldsomt fragmentert på bare få år. For den jevne reisende er det i dag vrient å begripe hvem som gjør hva i jernbanen, sier Rødland.
– Det er uoversiktlig?
– Ja. Og nå blir det enda mer kaotisk. Det har ikke akkurat vært mangel på historier i media de siste årene om forvirrede reisende som ikke aner hvem de skal forholde seg til når de har spørsmål, klager eller henvendelser. Nå får vi ytterligere en aktør oppi alt dette, sier han.
Vil ha klare svar
Rødland er imidlertid opptatt av å ikke svartmale situasjonen helt.
– Beslutningen er tatt, og den må vi forholde oss til. Vi må se på mulighetene og ikke grave oss ned. Aller viktigst er det uansett å ha passasjerene i fokus. Det er fremdeles veldig tidlig i prosessen og vi vet ikke hvilke grep SJ vil ta organisasjonsmessig ennå, understreker han.
Vy opplyser at alle som jobber på de berørte strekningene vil få tilbud om å bli med over i SJ Norge, og at de vil beholde dagens lønns- og arbeidsvilkår.
ph
SJ skal nå møte fagforeningene.
– Hvilke tema blir viktigst i disse samtalene?
– Flere, men at lønns- og arbeidsvilkårene våre videreføres blir selvsagt helt sentralt. Kommer det nedbemanninger? Nedskjæringer? Det er mye som er i det blå ennå. SJ lover å kjøre togene billigere. Vil det gå utover kvaliteten på togtjenestene nord for Oslo? Spørsmålene er mange, og vi vil ha klare svar, fastslår han.
Lyspunkt
Ved spor 1 fylles perrongen med reisende som skal sørover med Rørosbanen. Toget til Oslo er fremdeles noen timer unna.
– En ting jeg har merket meg er at stadig flere forretningsreisende velger toget framfor å fly. Det tar noen timer ekstra, men mange bruker turen til å jobbe godt i fred og ro. Når du flyr stresser du mye mer. Det er ikke mye arbeidsro å få, mener Rødland som har jobbet i NSB/Vy i 11 år, hvorav de siste seks som konduktørleder.
SJ får kontrakt for en periode på ti og et halvt år, og skal starte opp trafikken fra 7. juni 2020.
– Det er ett lyspunkt, bemerker han.
– Hva da?
– Britiske Go-Ahead som vant kampen om Sørlandsbanen, kom heldigvis til kort denne gangen. SJ er heleid av den svenske staten, og er etter mitt syn en langt mer forutsigbar aktør, avslutter han.
Mest lest
Mennene vil jobbe for å minske frykt for barnevernet i det somaliske miljøet i Skien. F.v: Abdirahman Hasan, Siidali Omar og Abdirahman Hassan Adow.
Hanna Skotheim
– Det er sykt at somaliere reiser ut av Norge fordi de er redde
Hanna Skotheim
Forsinkelser i utbetalinger
Debatt
Så klart det går an å bli rammet av inflasjon og rentesjokk uten å gi avkall på fredagskosen, skriver Selma Brodrej.
Helena Yankovska/Unsplash
Jeg fryder meg over middelklassens økonomiske krise
Politiets manglende kunnskap om hva sosialarbeidere gjør, kan få konsekvenser for hjelpen de gir, mener John Kjetil Støle.
Erling Slyngstad-Hægeland
I sju år var John Kjetil ute av politiet. Da innså han noe viktig
Elisabeth Thoresen leder AAP-aksjonen og deltar på flere arrangementer for å snakke om saken.
Hanna Skotheim
Nav skriver vedtak det er helt umulig å forstå, mener AAP-lederen
HOTELLFØLELSEN: I toppetasjen til IT-bedriften Intility kan de ansatte spise lunsj fra «hotellbuffet» hver dag. Stian Aas er svært fornøyd med tilbudet.
Sissel M. Rasmussen
Bli med på lunsj i fire ulike bransjer. Forskjellene er enorme
Hanna Skotheim
Da Wenche fikk kreft innså hun hvor lite hun skjønte av Nav-systemet
Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.
Eirik Dahl Viggen
Flere fengsles etter selvmordsforsøk. Bak murene blir det bare verre
I årets oppgjør økte grunnbeløpet i folketrygden med 7.143 kroner – fra 111.477 kroner til 118.620 kroner fra 1. mai 2023. Det tilsvarer 6,41 prosent.
Colourbox
SV vil gi mer til trygdede og minstepensjonister. Se hva regjeringa svarer
Oljearbeideren har jobbet mange år i bransjen før han ble skadet og ufør etter bruk av trange vernesko på en plattform på britisk sokkel. Illustrasjonsfoto er tatt på norsk side.
Erlend Angelo
Arbeider ble ufør av for trange vernesko – avvist av Høyesterett
For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.
Torstein Bøe / NTB
Etter Nav-drapet: 25 ansatte ved kontoret har sluttet hittil i år
Sužinokite, kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai
Brian Cliff Olguin
Kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai
Morten Eitran (til høyre) har det fint. Arbeidsmandens journalist (til venstre) har det ikke så fint.
Martin Guttormsen Slørdal
Camilla har ikke kjørt på 10 år. Slik gikk det da hun kjørte opp på nytt
Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.
Gorm Kallestad / NTB
Tre av fire unge på Nav-ordning har psykiske lidelser
Lønnstyveri er nå ifølge den mest brukte metoden for arbeidslivskriminalitet, ifølge Lars Mamen i Fair Play Bygg.
Torgny Hasås
Etterlyser straff ved lønnstyveri: – Det er ikke likhet for loven
Håvard Sæbø
Kimek-ansatte beholder jobben inntil videre
Kommentar
Vi er vitne til en urovekkende utvikling som fagbevegelsen, med LO i spissen, må møte med aktive grep, skriver Kjell Werner.
Sissel M. Rasmussen
LO-jubel med bitter bismak
Colourbox.com
Sommerferie: Dette har du krav på – og dette bestemmer sjefen
Morten Holm / NTB
Nav tapte rettssak
Brian Cliff Olguin