Konkurranse om passasjerer, drift og vedlikehold
NSB blir transportselskap, men møter konkurranse, også fra Flytoget. Eiendommene flyttes til et foretak eid av staten. Vedlikeholdsselskapet Mantena går inn i Samferdselsdepartementet.
PÅ PERRONGEN: (Fra venstre) Abid Q. Raja (V), Hans Fredrik Grøvan (KrF), Linda Hofstad Helleland (H) og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) presenterer hovedtrekkene i reformen, mens forbundsleder Kjell Atle Brunborg i NJF er kritisk til innholdet.
Anette Karlsen
oystein.braathen@lomedia.no
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen presenterte mandag ettermiddag hovedlinjene i planene for omorganiseringen av jernbanesektoren sammen med sammen med representanter fra samarbeidspartiene Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti.
De borgerlige partiene er enige om hovedpunktene i en større reform av jernbanen.
Uklar organisering og ansvarsfordeling, og for dårlig koordinering mellom bane og øvrig kollektivtransport, er noe av begrunnelsen for omveltningen. Målet er bedre tjenester.
– Vi er enige om å ha ett helhetlig billettsystem. Du skal kunne kjøpe én billett og reise gjennom hele landet selv om flere selskaper kommer inn, sier Abid Q. Raja (V).
Enighet
Høyres Linda Hofstad Helleland mener Telenor og NRK er gode eksempler.
– NSB vil bli bedre av konkurranse. Jernbanen skal fortsatt spille en sentral rolle i kollektivtrafikken. Målet er ikke å spare penger ved å la selskaper konkurrere på lavest mulig lønn og pensjoner, sier Hofstad Helleland, leder av Stortingets transportkomité.
– Vi har reist mye rundt og sett hva som fungerer, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, og trekker fram Storbritannia, som har hatt sterk vekst både for passasjerer og gods, samt Sveits.
– Jernbanen trenger fornyelse. Kundene skal oppleve økt forutsigbarhet, bedre materiell og flere avganger, sier Hans Fredrik Grøvan (KrF).
Alle understreker at de ansattes organisasjoner vil bli hørt når tiltakene konkretiseres.
To deler
Jernbaneverket deles i et direktorat som får styrende oppgaver. Det skal ikke ha leveranser til togselskapene, slik som i dag.
Ansvaret for drift, vedlikehold, utbygging, eiendom, trafikk og marked legges til et infrastrukturforetak, som får lagt sine budsjetter for fire år av gangen. Alle drifts- og vedlikeholdsoppgaver legges etter hvert ut på anbud. Rom Eiendom flyttes ut av NSB og over til foretaket, som får ansvar for alle typer jernbaneeiendommer.
Eiendom som ikke har betydning for driften, eller for utvikling av kollektivtrafikken, selges.
Transport
NSB blir et transportselskap, heleid av staten, og møter konkurranse om persontransporten. Det utlyses trafikkpakker, den første i 2016-2017, inkludert strekningen til og fra Oslo lufthavn Gardermoen. Flytoget får delta i konkurransen om pakkene.
Vognene
Alle selskaper får lik tilgang til vedlikehold og materiell. Vedlikeholdsselskapet Mantena overføres fra NSB til Samferdselsdepartementet. Nå eier staten store mengder tog gjennom NSB og Flytoget. Ny eier kan bli Mantena, eller infrastrukturforetaket, som stiller materiellet til rådighet for selskapene som vinner konkurransene.
Ingen god løsning
– Dette betyr en mer oppsplitting i stedet for en integrert jernbane. Jeg tror ikke det blir rimeligere, verken for staten eller kundene. Konkurranse betyr mer større administrasjon og mer byråkrati, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund.
At Storbritannia har passasjervekst skyldes at mange pendlere knapt har noe alternativ til tog på grunn av trafikkaos og svært dyr parkering, særlig i London. Billettprisene er de høyeste i Europa.
– Regnet om til norske priser, basert på forskjellen i kjøpekraft, ville et månedskort Tønsberg-Oslo ligge på cirka 10 000 kroner, mot 3 400 som i dag. Jeg tror ikke britiske pendlere synes det er så bra, sier Kjell Atle Brunborg.
Dette betyr en mer oppsplitting i stedet for en integrert jernbane.
Kjell Atle Brunborg