JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
OVERBEVISTE: Jobben sporveisansatte og ledelse har gjort, har overbevist selv anbudskåte politikere i Oslo bystyre. Det kan leder av Oslo sporveiers arbeiderforening, Rune Aasen, konstatere.

OVERBEVISTE: Jobben sporveisansatte og ledelse har gjort, har overbevist selv anbudskåte politikere i Oslo bystyre. Det kan leder av Oslo sporveiers arbeiderforening, Rune Aasen, konstatere.

Ola Tømmerås

Konkurranseutsettingen av Oslo sporveier legges på is

Innsparingene etter at Oslo sporveier fikk drive i egenregi, har rundet 330 millioner kroner. Det imponerer selv høyresida i Oslo, som nå legger anbudsplaner på is.


20.07.2015
12:00
21.08.2023 17:14

ola.tommeras@fagbladet.no

De tre koalisjonspartiene i Oslo bystyre, KrF, Venstre og Høyre, legger tidligere planer om å konkurranseutsette sporveiene på is, melder avisa Klassekampen.

Suksessen etter tre og et halvt år med prosjektet Best 2015 er udiskutabel. Oppsplittingen av selskapene ble reversert, bestiller- og utførermodellen begravet og Sporveiene fikk drifte i egenregi igjen. Da Fagbladet skrev om prosjektet i fjor, hadde Oslo sporveier spart hundre millioner kroner på ett år. Målet er å nærme seg en innsparing på 400 millioner kroner innen utgangen av 2015.

Stanset i siste liten

Like før forrige kommunevalg satt daværende byråd for miljø- og samferdsel i Oslo, Jøran Kallmyr (Frp), igang prosessen for å sette trikk og bane i Oslo ut på anbud. Da hadde han og tidligere Høyre-byråd gjennomført storstilt omorganisering gjennom 2000-tallet, med oppsplitting av Oslo sporveier til nær 20 forskjellige selskaper drevet etter bestiller- og utførermodell.

Etter kommunevalget 2011 ble Venstres Ola Elvestuen ny samferdselsbyråd. Han stoppet anbudsprosessen umiddelbart med begrunnelsen av det ikke var hensiktsmessig å gjennomføre på daværende tidspunkt.

Les også: De leker jo butikk

Nei til anbudsideer

Nå sier samtlige gruppeledere fra de tre Høyre-partiene som utgjør byrådskoalisjonen i Oslo, at de ikke ser noen grunn til å konkurranseutsette tjenesten.

– Vi ser ikke noe skrikende behov for å konkurranseutsette når sporveisfolkene faktisk gjør det så bra, sier gruppeleder for Venstre, Espen Ophaug, til Klassekampen. Høyres gruppeleder, Øystein Sundelin, presiserer at de er positive til konkurranseutsetting som metode, men at det ikke synes aktuelt å gjennomføre i kommende periode med den effektiviseringen som ansatte og ledelse har gjennomført.

Også KrFs gruppeleder, Erik Lunde, opplyser at de ikke vil gå inn for å konkurranseutsette i kommende periode.

Byråd stolt over selskapet

Overfor Fagbladet konstaterte miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V) i vinter:

– Konkurranseutsetting er ikke alltid svaret. Jeg er stolt over den jobben sporveiene har gjort.

– Styret i Oslo sporveier ba om å få hente inn effektiviseringsgevinst selv. Det har de klart med glans. Sporveien er i dag et av Europas beste kollektivtransportselskaper, både målt i kvalitet og effektivitet, sa Guri Melby til Fagbladet.

Les også reportasje i Fagbladet desemeber 2014. (pdf)

Fikk gjennomslag

– Vi har lykkes med våre argumenter for hvordan trikk og bane kunne driftes mer effektivt. Ansatte og ledelse har demonstrert fordelen av å ha en samlet organisasjon og drifte i egenregi, konstaterer leder av Oslo sporveiers arbeiderforening, Rune Aasen.

Han er imidlertid ikke hundre prosent trygg på at Oslo sporveier er fredet for konkurranseutsetting, men lover at Fagforbundets 1400 medlemmer i Oslo sporveier vil stå på barrikadene dersom det skulle bli aktuelt igjen.

– Jeg stoler ikke helt på hva som kan komme fra den politiske kanten i framtiden, sier Aasen.

Omorganiseringen på 2000-tallet, med oppsplitting i en rekke selskaper og bestiller- og utførermodell, beskriver han som komplett meningsløs.

– Det var tungvint, byråkratisk og dyrt. Styret og ledelse var like oppgitt som ansatte. Vi fikk tredd ideer nedover i organisasjonen som var mer basert mer på politiske ideer enn ønske om god drift, sier han.

– Sunt bondevett

Direktør for eiendom og infrastruktur i Sporveien AS, Per Magne Mathiesen, beskrev reverseringen av tidligere omorganisering og ny effektivisering slik overfor Fagbladet:

– Dette er sunt bondevett satt i system. Det er ikke mulig å kjøpe noe billigere enn å bruke egne ansatte med kompetanse, sa han.

Les også reportasje i Fagbladet desemeber 2014. (pdf)

Eksperimentet Oslo sporveier

• 2006: Oslo snur opp ned på selskapsstrukturen for kollektivtransport i hovedstaden. Kollektivtransportproduksjon AS (KTP) opprettes som eierselskap til et konglomeratet av drifts- og vedlikeholdsselskaper. Oslo sporveier ble et rent bestillerselskap.

• 2008: Bestillerselskapet Oslo sporveier blir omdøpt til Ruter.

• Det gamle Oslo sporveier blir stadig mer oppdelt etter ordre fra byråden. Til slutt utføres tjenesten av 20 selskaper som bestiler, kontrollerrer og utfører tjenester for hverandre, i tilleg til eksterne innkjøp.

• 2011: Konsulentfirmaet Rokade legger fram en rapport som viser at det modellen kostet 55 millioner kroner ekstra hvert år, bare i dobbeltbyråkrati.

• Daværende samferdselsbyråd Jøran Kallmyr svarte med å foreslå ytterligere oppsplitting og å la private overta drift av trikk og bane. Planen ble lagt på is etter valget samme år.

• 2013: Daværende byråd for miljø og samferdsel, Ola Elvestuen (V), gikk med på å gjenopprette gamel Oslo sporveier og begrave Kollektivtransportproduksjon (KTP) AS. Samme år ble drifts- og vedlikeholdsselskaper som tidligere var underlagt KTP, slått sammen med Sporveien AS.

Vi har demonstrert fordelen av å ha en samlet organisasjon og drift i egenregi.

Rune Aasen, leder av Oslo sporveiers arbeiderforening

Dette er sunt bondevett satt i system.

Sporveisdirektør Per Magne Mathisen

20.07.2015
12:00
21.08.2023 17:14

Eksperimentet Oslo sporveier

• 2006: Oslo snur opp ned på selskapsstrukturen for kollektivtransport i hovedstaden. Kollektivtransportproduksjon AS (KTP) opprettes som eierselskap til et konglomeratet av drifts- og vedlikeholdsselskaper. Oslo sporveier ble et rent bestillerselskap.

• 2008: Bestillerselskapet Oslo sporveier blir omdøpt til Ruter.

• Det gamle Oslo sporveier blir stadig mer oppdelt etter ordre fra byråden. Til slutt utføres tjenesten av 20 selskaper som bestiler, kontrollerrer og utfører tjenester for hverandre, i tilleg til eksterne innkjøp.

• 2011: Konsulentfirmaet Rokade legger fram en rapport som viser at det modellen kostet 55 millioner kroner ekstra hvert år, bare i dobbeltbyråkrati.

• Daværende samferdselsbyråd Jøran Kallmyr svarte med å foreslå ytterligere oppsplitting og å la private overta drift av trikk og bane. Planen ble lagt på is etter valget samme år.

• 2013: Daværende byråd for miljø og samferdsel, Ola Elvestuen (V), gikk med på å gjenopprette gamel Oslo sporveier og begrave Kollektivtransportproduksjon (KTP) AS. Samme år ble drifts- og vedlikeholdsselskaper som tidligere var underlagt KTP, slått sammen med Sporveien AS.




Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker