OVERBEVISTE: Jobben sporveisansatte og ledelse har gjort, har overbevist selv anbudskåte politikere i Oslo bystyre. Det kan leder av Oslo sporveiers arbeiderforening, Rune Aasen, konstatere.
Ola Tømmerås
Konkurranseutsettingen av Oslo sporveier legges på is
Innsparingene etter at Oslo sporveier fikk drive i egenregi, har rundet 330 millioner kroner. Det imponerer selv høyresida i Oslo, som nå legger anbudsplaner på is.
ola.tommeras@fagbladet.no
De tre koalisjonspartiene i Oslo bystyre, KrF, Venstre og Høyre, legger tidligere planer om å konkurranseutsette sporveiene på is, melder avisa Klassekampen.
Suksessen etter tre og et halvt år med prosjektet Best 2015 er udiskutabel. Oppsplittingen av selskapene ble reversert, bestiller- og utførermodellen begravet og Sporveiene fikk drifte i egenregi igjen. Da Fagbladet skrev om prosjektet i fjor, hadde Oslo sporveier spart hundre millioner kroner på ett år. Målet er å nærme seg en innsparing på 400 millioner kroner innen utgangen av 2015.
Stanset i siste liten
Like før forrige kommunevalg satt daværende byråd for miljø- og samferdsel i Oslo, Jøran Kallmyr (Frp), igang prosessen for å sette trikk og bane i Oslo ut på anbud. Da hadde han og tidligere Høyre-byråd gjennomført storstilt omorganisering gjennom 2000-tallet, med oppsplitting av Oslo sporveier til nær 20 forskjellige selskaper drevet etter bestiller- og utførermodell.
Etter kommunevalget 2011 ble Venstres Ola Elvestuen ny samferdselsbyråd. Han stoppet anbudsprosessen umiddelbart med begrunnelsen av det ikke var hensiktsmessig å gjennomføre på daværende tidspunkt.
Nei til anbudsideer
Nå sier samtlige gruppeledere fra de tre Høyre-partiene som utgjør byrådskoalisjonen i Oslo, at de ikke ser noen grunn til å konkurranseutsette tjenesten.
– Vi ser ikke noe skrikende behov for å konkurranseutsette når sporveisfolkene faktisk gjør det så bra, sier gruppeleder for Venstre, Espen Ophaug, til Klassekampen. Høyres gruppeleder, Øystein Sundelin, presiserer at de er positive til konkurranseutsetting som metode, men at det ikke synes aktuelt å gjennomføre i kommende periode med den effektiviseringen som ansatte og ledelse har gjennomført.
Også KrFs gruppeleder, Erik Lunde, opplyser at de ikke vil gå inn for å konkurranseutsette i kommende periode.
Byråd stolt over selskapet
Overfor Fagbladet konstaterte miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V) i vinter:
– Konkurranseutsetting er ikke alltid svaret. Jeg er stolt over den jobben sporveiene har gjort.
– Styret i Oslo sporveier ba om å få hente inn effektiviseringsgevinst selv. Det har de klart med glans. Sporveien er i dag et av Europas beste kollektivtransportselskaper, både målt i kvalitet og effektivitet, sa Guri Melby til Fagbladet.
Les også reportasje i Fagbladet desemeber 2014. (pdf)
Fikk gjennomslag
– Vi har lykkes med våre argumenter for hvordan trikk og bane kunne driftes mer effektivt. Ansatte og ledelse har demonstrert fordelen av å ha en samlet organisasjon og drifte i egenregi, konstaterer leder av Oslo sporveiers arbeiderforening, Rune Aasen.
Han er imidlertid ikke hundre prosent trygg på at Oslo sporveier er fredet for konkurranseutsetting, men lover at Fagforbundets 1400 medlemmer i Oslo sporveier vil stå på barrikadene dersom det skulle bli aktuelt igjen.
– Jeg stoler ikke helt på hva som kan komme fra den politiske kanten i framtiden, sier Aasen.
Omorganiseringen på 2000-tallet, med oppsplitting i en rekke selskaper og bestiller- og utførermodell, beskriver han som komplett meningsløs.
– Det var tungvint, byråkratisk og dyrt. Styret og ledelse var like oppgitt som ansatte. Vi fikk tredd ideer nedover i organisasjonen som var mer basert mer på politiske ideer enn ønske om god drift, sier han.
– Sunt bondevett
Direktør for eiendom og infrastruktur i Sporveien AS, Per Magne Mathiesen, beskrev reverseringen av tidligere omorganisering og ny effektivisering slik overfor Fagbladet:
– Dette er sunt bondevett satt i system. Det er ikke mulig å kjøpe noe billigere enn å bruke egne ansatte med kompetanse, sa han.
Eksperimentet Oslo sporveier
• 2006: Oslo snur opp ned på selskapsstrukturen for kollektivtransport i hovedstaden. Kollektivtransportproduksjon AS (KTP) opprettes som eierselskap til et konglomeratet av drifts- og vedlikeholdsselskaper. Oslo sporveier ble et rent bestillerselskap.
• 2008: Bestillerselskapet Oslo sporveier blir omdøpt til Ruter.
• Det gamle Oslo sporveier blir stadig mer oppdelt etter ordre fra byråden. Til slutt utføres tjenesten av 20 selskaper som bestiler, kontrollerrer og utfører tjenester for hverandre, i tilleg til eksterne innkjøp.
• 2011: Konsulentfirmaet Rokade legger fram en rapport som viser at det modellen kostet 55 millioner kroner ekstra hvert år, bare i dobbeltbyråkrati.
• Daværende samferdselsbyråd Jøran Kallmyr svarte med å foreslå ytterligere oppsplitting og å la private overta drift av trikk og bane. Planen ble lagt på is etter valget samme år.
• 2013: Daværende byråd for miljø og samferdsel, Ola Elvestuen (V), gikk med på å gjenopprette gamel Oslo sporveier og begrave Kollektivtransportproduksjon (KTP) AS. Samme år ble drifts- og vedlikeholdsselskaper som tidligere var underlagt KTP, slått sammen med Sporveien AS.
Vi har demonstrert fordelen av å ha en samlet organisasjon og drift i egenregi.
Rune Aasen, leder av Oslo sporveiers arbeiderforening
Dette er sunt bondevett satt i system.
Sporveisdirektør Per Magne Mathisen
Eksperimentet Oslo sporveier
• 2006: Oslo snur opp ned på selskapsstrukturen for kollektivtransport i hovedstaden. Kollektivtransportproduksjon AS (KTP) opprettes som eierselskap til et konglomeratet av drifts- og vedlikeholdsselskaper. Oslo sporveier ble et rent bestillerselskap.
• 2008: Bestillerselskapet Oslo sporveier blir omdøpt til Ruter.
• Det gamle Oslo sporveier blir stadig mer oppdelt etter ordre fra byråden. Til slutt utføres tjenesten av 20 selskaper som bestiler, kontrollerrer og utfører tjenester for hverandre, i tilleg til eksterne innkjøp.
• 2011: Konsulentfirmaet Rokade legger fram en rapport som viser at det modellen kostet 55 millioner kroner ekstra hvert år, bare i dobbeltbyråkrati.
• Daværende samferdselsbyråd Jøran Kallmyr svarte med å foreslå ytterligere oppsplitting og å la private overta drift av trikk og bane. Planen ble lagt på is etter valget samme år.
• 2013: Daværende byråd for miljø og samferdsel, Ola Elvestuen (V), gikk med på å gjenopprette gamel Oslo sporveier og begrave Kollektivtransportproduksjon (KTP) AS. Samme år ble drifts- og vedlikeholdsselskaper som tidligere var underlagt KTP, slått sammen med Sporveien AS.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin