Havnedirektør. Anne Sigrid Hamran fikk overlevert et brev fra havnearbeiderne, der Oslo Havn KF blir anklaget for å ta side i striden mellom Yilport og Transportarbeiderforbundet. Brevet ble overlevert under en demonstrasjon utenfor Oslo Havns kontorer i dag.
Roy Ervin Solstad
Krevde Stillufs avgang
Over 40 demonstrerte mot offentlig angrep på bryggesjauernes tariffavtaler.
res@lomedia.no
En hasteinnkalt demonstrasjon utenfor Oslo Havns kontorer på Vippetangen i Oslo i ettermiddag samlet både havnearbeidere og støttespillere i et unisont krav om at Bernt Stilluf Karlsen, styreleder for Oslo Havn KF, må gå fra stillingen sin.
Skjellsord
– Jeg regner med at alle her vet hvem Stilluf er, mer konkluderte enn spurte Vegard Holm fra støttegruppa for havnearbeiderne i Oslo, da demonstrantene samlet seg utenfor Oslo Bryggearbeideres forening klokka 12 i dag. Han ventet ikke på svar, men kom med forklaringen selv.
– Stilluf er det verste skjellsordet for bryggesjauerne i Oslo, ropte Holm gjennom roperten.
Årsaken til demonstrasjonen, og aversjonen mot styrelederen på havna, er at sjauerne mener Oslo Havn KF, gjennom sin styreleder har angrepet bryggesjauernes tariffavtale, senest gjennom å rådgi den nye containeroperatøren, Yilport, til ikke å inngå tariffavtale med havnearbeiderne og Transportarbeiderforbundet. Det har resultert i at en internasjonal boikott er blitt iverksatt mot det tyriskiske selskapet som skal drive containerhåndteringen på Oslo Havn de neste 20 årene.
Møtte Hamran
Mens Bernt Stilluf Karlsen har dukket opp på flere av havnearbeidernes demonstrasjoner tidligere, sist på boikottstarten av Yilport, var Karlsen ingen steder å se under dagens korte markering. Det var derimot daglig leder av Oslo Havn, Anne Sigrid Hamran.
Hun fikk overlevert et protestbrev, der Oslo Havn KF blir anklaget for å ha tatt side i konflikten mellom Yilport og Transportarbeiderforbundet.
– Hvor lenge skal politikerne i Oslo stilltiende akseptere at ledende personer i Oslo Havn KF fortsetter sine angrep på 36 arbeidsfolk i Oslo havn som ikke gjør annet enn å kreve sin rett til tariffavtale, heter det i brevet.
Hamran lovet havnearbeiderne å ta deres bekymring seriøst, og lovte også å komme med et svar til havnearbeiderne.
Leder for Oslo Bryggearbeideres forening, Stig Skaug, sa etter demonstrasjonen at sjauernes neste skritt er å gjøre politikerne oppmerksom på den uretten de mener de er utsatt for.
– Det skal være et kommunestyremøte i Oslo neste uke, og vi vurderer om vi skal møte opp der. Ikke for å lage bråk, men for å vise at vi finnes, sa Skaug til Transportarbeideren.
– Har ikke tatt side
Styreleder i Oslo Havn KF, Bernt Stilluf Karlsen, er ikke overrasket over at han er blitt bryggesjauernes hakkekylling, men avviser at han har tatt side i konflikten mellom Yilport og Transportarbeiderforbundet.
– Jeg skulle gjerne vært den kritikken forruten, men det vi har sagt, er at vi aksepterer at Yilport ikke vil inngå tariffavtale på bakgrunn av dommen som kom i Arbeidsretten i fjor høst. Yilport er heller ikke alene om det. Flere gjør nå det samme, sier Karlsen til Transportabeideren.
Derimot mener han at Transportarbeiderforbundets strategi har gjort at mange av havnearbeiderne i Oslo står uten arbeid.
– Vi har vært tydelige på at NTF sin strategi er feil. Det var mange ledige stillinger i Yilport, men ingen av havnearbeiderne søkte på dem, avslutter Bernt Stilluf Karlsen.
Her er brevet:
Oslo Havn KFs rolle i havnekonflikten
Oslo Havn KF og styreleder Bernt Stillluf Karlsen har tatt side i kampen om tariffavtale for lossing og lasting av skip i Oslo havn. De støtter Yilport, som ikke en gang har villet forhandle eller delta på mekling med Norsk Transportarbeiderforbund.
Det kan ikke Oslo Bryggearbeideres Forening akseptere. Vi kan heller ikke skjønne at Oslos politikere kan akseptere at et kommunalt foretak eller dens politisk valgte styreleder kan ture fram slik Bernt Stilluf Karlsen gjør.
I et brev datert 6. mars d.å. ber Byrådsavdeling for miljø og samferdsel, Oslo Havn KF ved Bernt Stilluf Karlsen redegjøre for dette. I et brev datert 6. mars d.å. svarer Oslo Havn KF på brevet uten å gi svar på det vesentlige.
Saken dreier seg om et oppslag i avisa Klassekampen som refererer til en skriftlig redegjørelse fra daglig leder i Yilport Oslo, der det heter: "Klassekampen har forsøkt å få et intervju med Yilport Oslo, men i en epost fra daglig leder Eryn Dinyovszky henviser hun spørsmål om hvorfor Yilport ikke vil forhandle om tariffavtale, til Oslo Havns styreleder, Bernt Stilluf Karlsen. Karlsen jobber ikke i Yilport."
Dette er sjokkerende lesning.
I svaret fra Oslo Havn KF heter det: "I en situasjon der den nye containeroperatøren skulle kunne konsentrere seg om oppstarten av driften, har styreleder på vegne av Oslo Havn bidratt med å svare noen journalister. Bakgrunnen for dette er at Yilport Oslo ikke har egne kommunikasjonsressurser i Oslo".
Så da er det bare å bruke osloborgernes penger, da? For å bidra til at tariffavtale unngås.
Videre i brevet fra Oslo Havn KF: "Daglig leder i Yilport ba journalisten ta kontakt med styreleder i Oslo Havn for å få svar på sine spørsmål. Disse spørsmålene har aldri styreleder mottatt, men det er ikke urimelig at spørsmål om boikott også er relevante fra Oslo Havns perspektiv, for eksempel hvilke konsekvenser en eventuell boikott vil ha for Oslo Havn."
Det journalisten i Klassekampen ble bedt om av daglig leder i Yilport var å henvende seg til Karlsen for å kunne svare på "Hvorfor Yilport ikke vil forhandle om tariffavtale?".
Dette er ikke besvart.
Helt siden de famøse og løgnaktige påstandene om korte arbeidsuker, høye lønninger og "verdens dyreste lunsj" for snart to år siden, har ledende personer i Oslo Havn KF brukt en stor del av sin tid til å sverte havnearbeiderne og deres tariffavtale. Det er helt uakseptabelt. Vi krever slutt på mobbing og trakassering av bryggesjauerne.
Til politikerne i Oslo vil vi si: Hvor lenge skal dere stilltiende akseptere at ledende personer i Oslo Havn KF fortsetter sine angrep på 36 arbeidsfolk i Oslo Havn som ikke gjør annet enn å kreve sin rett til tariffavtale?
Stig Skaug
leder, Oslo Bryggearbeideres Forening
Her er brevet:
Oslo Havn KFs rolle i havnekonflikten
Oslo Havn KF og styreleder Bernt Stillluf Karlsen har tatt side i kampen om tariffavtale for lossing og lasting av skip i Oslo havn. De støtter Yilport, som ikke en gang har villet forhandle eller delta på mekling med Norsk Transportarbeiderforbund.
Det kan ikke Oslo Bryggearbeideres Forening akseptere. Vi kan heller ikke skjønne at Oslos politikere kan akseptere at et kommunalt foretak eller dens politisk valgte styreleder kan ture fram slik Bernt Stilluf Karlsen gjør.
I et brev datert 6. mars d.å. ber Byrådsavdeling for miljø og samferdsel, Oslo Havn KF ved Bernt Stilluf Karlsen redegjøre for dette. I et brev datert 6. mars d.å. svarer Oslo Havn KF på brevet uten å gi svar på det vesentlige.
Saken dreier seg om et oppslag i avisa Klassekampen som refererer til en skriftlig redegjørelse fra daglig leder i Yilport Oslo, der det heter: "Klassekampen har forsøkt å få et intervju med Yilport Oslo, men i en epost fra daglig leder Eryn Dinyovszky henviser hun spørsmål om hvorfor Yilport ikke vil forhandle om tariffavtale, til Oslo Havns styreleder, Bernt Stilluf Karlsen. Karlsen jobber ikke i Yilport."
Dette er sjokkerende lesning.
I svaret fra Oslo Havn KF heter det: "I en situasjon der den nye containeroperatøren skulle kunne konsentrere seg om oppstarten av driften, har styreleder på vegne av Oslo Havn bidratt med å svare noen journalister. Bakgrunnen for dette er at Yilport Oslo ikke har egne kommunikasjonsressurser i Oslo".
Så da er det bare å bruke osloborgernes penger, da? For å bidra til at tariffavtale unngås.
Videre i brevet fra Oslo Havn KF: "Daglig leder i Yilport ba journalisten ta kontakt med styreleder i Oslo Havn for å få svar på sine spørsmål. Disse spørsmålene har aldri styreleder mottatt, men det er ikke urimelig at spørsmål om boikott også er relevante fra Oslo Havns perspektiv, for eksempel hvilke konsekvenser en eventuell boikott vil ha for Oslo Havn."
Det journalisten i Klassekampen ble bedt om av daglig leder i Yilport var å henvende seg til Karlsen for å kunne svare på "Hvorfor Yilport ikke vil forhandle om tariffavtale?".
Dette er ikke besvart.
Helt siden de famøse og løgnaktige påstandene om korte arbeidsuker, høye lønninger og "verdens dyreste lunsj" for snart to år siden, har ledende personer i Oslo Havn KF brukt en stor del av sin tid til å sverte havnearbeiderne og deres tariffavtale. Det er helt uakseptabelt. Vi krever slutt på mobbing og trakassering av bryggesjauerne.
Til politikerne i Oslo vil vi si: Hvor lenge skal dere stilltiende akseptere at ledende personer i Oslo Havn KF fortsetter sine angrep på 36 arbeidsfolk i Oslo Havn som ikke gjør annet enn å kreve sin rett til tariffavtale?
Stig Skaug
leder, Oslo Bryggearbeideres Forening
Mest lest
Colourbox.com
Nye satser for pensjon og trygd
Polske Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn til langt under den lønna hun hadde krav på. Nå får hun endelig etterbetalt.
Sondre Dalaker/NRK
Jordbærplukkere får hundretusener i erstatning
Hanna Skotheim
Nav-ordning tom for penger: – Kom som «lyn fra klar himmel»
Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.
Ida Bing
Nora er en «quiet quitter»: – Det har et ufortjent dårlig rykte
Magnus Hauge under en vinterøvelse.
Privat
Magnus klarte ikke å løpe - fikk ikke bli ingeniør
Endringa kan tre i kraft fra 1. januar 2024.
Brian Cliff Olguin
Terskelen for opptjening av pensjon i staten senkes
Utgiftene til en eksempelfamilie har økt med over 32.000 kroner fra februar 2022 til februar 2023.
Sissel M. Rasmussen
Utgiftene til en vanlig familie har økt med 32.000 kroner
– Det er mye nytt jeg må sette meg inn i. Men det er moro, sier Rolf Johan Johansen.
Alf Ragnar Olsen
Rolf Johan (28) gikk fra Posten til Tesla. Han har et råd til andre på jobbjakt
Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn. Lønna var langt under det hun hadde krav på. Bo- og arbeidsforhold var kritikkverdige.
Privat. Innfelt: Sondre Dalaker/NRK
Julia vant i retten, men kan gå glipp av pengene fordi hun bor i Polen
Hanna Skotheim
Da Wenche fikk kreft innså hun hvor lite hun skjønte av Nav-systemet
Renathe Remes Øen, hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, skjønner godt at fast ansatte er frustrerte over sommervikarenes bonuser.
Hanna Skotheim
Her tjener sommervikarene mer enn de fast ansatte
– Heldigvis var det noen som tok initiativ til slutt, sier Hanna Breden (25).
Martin Guttormsen Slørdal
Hanna fryktet at drømmejobben skulle glippe. Så skrev hun en Facebook-post
Klubbleder for Fellesforbundet på verftet Kimek i Kirkenes, Rainer Ingebrigtsen, forteller om tøffe uker etter at det ble satt bom stopp for arbeid på russiske fartøy den 12. mai.
Håvard Sæbø
Samtlige 84 på Kirkenes-verft kan bli oppsagt
Visegeneralsekretæren i ETUC, Claes-Mikael Stahl, er inspirert av at LO lyktes med å forhandle fram reallønnsvekst.
Herman Bjørnson Hagen
Hyller den norske storstreiken: – Det LO lyktes med i Norge, har jeg ikke sett noen andre klare
USS Gerald R. Ford i Oslofjorden, drevet av to atomreaktorer.
Merete Jansen
Hva om det skjer en ulykke på et atomdrevet skip?
– Hvis Ikea vinner denne rettssaken, blir det jakt på tillitsvalgte i alle bedrifter der klubbledere hever stemmen og sier sin mening, sier HK-leder Christopher Beckham.
Leif Martin Kirknes
LO-topp: – Ikea er verst i klassen på fagforeningsknusing
Debatt
Politikere fra fjerne land har kommet til Norge for å studere modellen. Men den er en bløff, skriver Simen Tveitereid.
Brooks Rice / Unsplash
Vil seks timer på jobb gjøre hverdagen lettere? Ja, er svaret
Her vil Kaefer Energy leige inn frå bemanningsbyrå utan avtale med tillitsvalte for fagforeininga.
Equinor
Selskap avtalte ikkje innleige med tillitsvalde: – Omgår lovendringa
Elisabeth Thoresen leder AAP-aksjonen og deltar på flere arrangementer for å snakke om saken.
Hanna Skotheim
Nav skriver vedtak det er helt umulig å forstå, mener AAP-aksjonen
Flyteriggavtalen gjelder for ansatte på flyttbare offshoreinnretninger, samt plattformboring på permanent plasserte innretninger på norsk sokkel.
Arkivfoto: Eivind Senneset