JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeidsliv

Krisen i bilindustrien merkes også i Norge

Rundt 100 000 har mistet jobben i den europeiske bilindustrien.
Per Dale er direktør i Benteler Automative, som produserer støtfangere og hjuloppheng til flere bilmerker.

Per Dale er direktør i Benteler Automative, som produserer støtfangere og hjuloppheng til flere bilmerker.

Leif Martin Kirknes

helge@lomedia.no

Bilfabrikker stenges og ansatte sies opp. Bilindustrien er i krise.

For Benteler på Raufoss, som produserer støtfangere og hjuloppheng til et stort antall bilmerker, har det betydning.

– Vi merker det ved at salget generelt går ned. I fjor lå vi 10 prosent under budsjett. Nå ser det litt bedre ut i forhold. Budsjettet er nemlig litt mer konservativt med tanke på situasjonen i verden, sier administrerende direktør hos Benteler Automative, Per Dale til FriFagbevegelse.

Svak krone

Benteler på Raufoss har ikke leveranser til noen av fabrikkene som har stengt ned. Og produksjonen blir fordelt på andre fabrikker.

– Det er ikke slik at alt plutselig stopper en dag, poengterer direktøren.

Den svake krona er samtidig et pluss for Benteler.

100 prosent av det som produseres blir nemlig eksportert, og med svak krone blir norske produkter billigere enn konkurrerende produkter fra andre europeiske fabrikker.

Industrimiljøet på Raufoss er stort og tradisjonsrikt, og bilindustrien er sterkt representert.

Benteler Automative produserer støtfangere og hjuloppheng til flere bilmerker. Selskapet har 480 ansatte på Raufoss, og ble etablert helt tilbake i 1967.

Overgangen til elbil har vært positiv for selskapet. Bilene har i hovedsak de samme aluminiumskomponentene.

Leif Martin Kirknes

Tungt for elbiler

Det går tungt for elbiler i Europa, siden de fortsatt er for dyre og ladenettverket er ikke like godt utbygd i resten av Europa som her i landet.

I Norge har politikerne også valgt å stimulere til kjøp av elbiler gjennom store grep i avgiftssystemet.

– Både vi og mange av våre konkurrenter investerte i elbilmarkedet. Fortsatt går det sakte ute i Europa. Tendensen er at elbil-programmer utsettes, og de gamle bensin- og dieselmodellene forlenges. Norge er et unikt land når det gjelder elbiler, mener Benteler-sjefen.

Stabile strømpriser

Enorme mengder energi går med når Benteler Raufoss fyrer opp smelteovnene for å skape verdensledende produkter i

Med en ambisjon om minst mulig «fotavtrykk», skal man nå utrede hvordan kraften i overskuddsvarmen kan utnyttes.

Per Dale vil uansett sette stor pris på mer forutsigbare strømpriser.

– Strømprisene har vært vår akilleshæl de siste årene, sier Benteler-sjefen.

Fikk besøk

Torsdag hadde Arbeiderpartiets stortingsgruppe møtebonanza på Innlandet, på vei til seminar på Lillehammer.

Hele stortingsgruppa og alle statsrådene – med unntak av Brenna og Vestre – var på nesten 60 enkeltbesøk.

Statsminister Jonas Gahr Støre inkludert.

Når næringspolitiker Rune Støstad skulle ta med seg næringsminister Cecilie Myrseth og Aps næringsfraksjon til Innlandet, var Raufoss Industripark et naturlig sted å besøke.

300.000 kvadratmeter med 75 bedrifter, 2800 ansatte og en eksport på hele 14 milliarder kroner i året er verdt å lære av.

Størst er selvsagt Nammo – med flere ansatte enn Vestre Toten kommune alene. Vestre Toten har 1100 ansatte.

Nylig ble 250 personer nyansatt på Nammo – og snart kommer det 250 til inn dørene.

Naturlig sted

– Næringsindustrien er vår stolthet på Innlandet. Her har vi en av landets største og mest spennende industriparker, forklarer Rune Støstad.

Målet regjeringen har satt seg er å øke eksporten på landsbasis med 50 prosent innen 2030. Fastlandseksporten endte på 708,9 milliarder kroner i 2024.

– Det er arenaer som dette som kan bidra til det. Vi kombinerer kutt i klimagassutslipp med å tenke på nye grønne næringer, sier Støstad til FriFagbevegelse.

Stortingsrepresentanten fra Innlandet er imponert over det han så.

– Her er det mange små og skjulte hemmeligheter. Med avansert produksjon til de mest kjente bilmerkene, samtidig som de tar miljøet på høyeste alvor, sier Rune Støstad til FriFagbevegelse.

– Alt vi har sett her er utviklet her. Det sier sitt om hvor mange kloke hoder og dyktige ledere og ansatte det er her. Det er arbeidsfolk i verdensklasse. Samtidig er de konkurransedyktige, legger han til.

Næringsminister Cecilie Myrseth sammen med ordfører i Vestre Toten, Tonje Bergum Jahr.

Næringsminister Cecilie Myrseth sammen med ordfører i Vestre Toten, Tonje Bergum Jahr.

Leif Martin Kirknes

Fornøyd statsråd

Næringsminister Cecilie Myrseth hadde en bra dag på Raufoss.

– Jeg liker lukta av industri. Det lukter likt over alt, sier hun til FriFagbevegele.

– Dette er et veldig viktig industrimiljø. Ikke bare for Innlandet, men for hele landet. Det aller meste som lages her eksporteres, sier Cecilie Myrseth til FriFagbevegelse.

For en industriminister er eksport et viktig tema. På Raufoss er det rundt 3000 arbeidsplasser i en kommune med 13.000 innbyggere.

– Dette er virkelig hjørnesteinsbedrifter, sier Cecilie Myrseth, som før påske skal legge fram en ny industrimelding.

– Hva tar du med deg fra dagens besøk?

– Viktigheten av helhetlige verdikjeder, svarer Myrseth.

Og nevner kompetanse og forutsigbare rammebetingelser, samarbeid offentlig-privat, omstilling for å redusere utslippene og behovet for mer kraft som viktige temaer.

– Det er også viktig å sikre fagfolk og riktig kompetanse, samt å ta i bruk ny teknologi. Alle disse tingene har jeg hørt igjen her. Det er viktige elementer i arbeidet med industrimeldingen, sier Cecilie Myrseth.

Warning
Annonse
Annonse