JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Privat fangetransport er forkastelig, mener Terje Skaarud, leder av NTL Politiet.

Privat fangetransport er forkastelig, mener Terje Skaarud, leder av NTL Politiet.

Ole Palmstrøm

Sterk motstand mot forslag i Politimeldingen

LO-tillitsvalgte mot privat fangetransport: – Hva skal en vekter gjøre hvis fangen rømmer? Ringe politiet?

LO, NTL og fengsels- og friomsorgsforbundet reagerer sterkt på politimeldingens åpning for privat fangetransport.



26.06.2020
08:44
26.06.2020 08:44

helge@lomedia.no

Leder for NTL Politiet, Terje Skaarud, synes forslaget er forkastelig.

– Det som er ekstra trist, er at dette er en gruppe ansatte i politiet som har levd i usikkerhet i så mange år nå. Vi hadde fått signaler om at dette kunne komme, men håpet at de ikke skulle gå løs på transporten nok en gang. Det er veldig trist. Og jeg er oppriktig lei meg på vegne av de som har disse oppgavene i dag, sier Terje Skaarud til FriFagbevegelse.

Han er enig i at det er bortkastede ressurser å bruke politibetjenter på disse oppgavene, men peker på at dette er et resultat av regjeringes egen politikk.

Han mener det skyldes bemanningsmålet som sier at det skal være to politibetjenter for hver 1000 innbyggere som har skylden for dette. Man har ansatt politibetjenter i stedet for arrestforvarere for å oppnå måltallet.

– Dette er uønskede konsekvenser som NTL politiet har pekt på siden bemanningsmålet ble vedtatt i Stortinget.

– Å privatisere i stedet for å rendyrke gruppen med arrestforvarere som utfører dette arbeidet i dag blir helt feil. Det er trist at regjeringen ikke ser hvilken nytteverdi arrestforvarerne har i politi- og lensmannsetaten, langt utover det en vekter kan tilby, mener Skaarud.

Forsøkt tidligere

Hovedkasserer i NTL, Carl Marius Michelsen påpeker at privat fangetransport er forsøkt tidligere, uten hell.

– Det var rett og slettet et mislykket forsøk, sier Michelsen til FriFagbevegelse.

I dag gjøres transporten av arrestforvarere eller politibetjenter selv.

Michelsen reagerer aller mest på den etiske siden ved forslaget.

– En fangetransport er per definisjon en transport mot personens vilje. Skal en slik inngripen mot norske innbyggere utføres av de som leverer det laveste anbudet? En arrestforvarer har begrenset politimyndighet. Det har ikke vektere. En arrestforvarer har mulighet til å bruke tvangsmidler. Det har ikke vektere. Det eneste vekteren egentlig kan gjøre er å ringe politiet og be om hjelp, sier Carl Marius Michelsen.

I tillegg har du den økonomiske biten, legger han til.

Felles uttalelse

– Målet til regjeringen er å skape mer politikraft. Du får ikke det med mindre penger til politiet. En arrestforvarer gjør så mye mer enn å stå for transporten. De kan blant annet sitte vakt i retten, og gjøre andre ting mens rettsmøtet pågår nettopp fordi de har begrenset politimyndighet, sier Michelsen.

– Vi har en regjering som søker privatisering av ideologiske grunner, påpeker han.

LO-sekretær Are Tomasgard, Carl Marius Michelsen og leder i Norsk Fengsels- og friomsorgsforbund, Asle Aase har kommet med en felles uttalelse om privat fangetransport.

– Det er ingen av utfordringene i justissektoren som løses ved å la private aktører overta transport av varetektsfanger fra politiet. Staten har allerede andre ansatte enn politibetjenter til å gjøre denne jobben og til å frigjøre politikraft. Ansatte som har trening og godkjenning til om nødvendig å bruke maktmidler, mener de tre.

De viser blant annet til at vektere fra Hafslund sikkerhet ble brukt til fangetransport i deler av landet som et forsøksprosjekt i 2004 – 2006. Prosjektet ble deretter avsluttet. Også et annet prøveprosjekt ble avsluttet for bare ett år siden.

Ideologi viktigst

– Når regjeringen igjen vil gå ned denne stien, med de erfaringene vi har, viser det tydelig at ideologi, privatisering og «markedet» er viktigere enn kvalitet, fleksibilitet og styrking av politiet, mener de tre.

Leder i Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbund, Asle Aase, mener fangetransport er og skal være et offentlig ansvar.

– Prinsipielt bør ikke dette gjøres av private. Vi har et bra system i dag, sier Asle Aase til FriFagbevegelse.

Den politiske uttalelsen kommer delvis etter at Høyre-representanten Peter Christian Frølich sto fram som initiativtaker til en slik privatisering.

– Det er et skrikende behov for et større antall operative politifolk, som kan drive etterforskning og gjøre samfunnet trygt. Samtidig bruker veldig mange innen politiet arbeidsdagen sin på rene administrative oppgaver eller transport av innsatte samt vakthold i rettssalen. Det er sløseri. Politiutdannede bør drive med andre ting. To alternativer til transport er ansatte i politiet, folk fra kriminalomsorgen eller private godt trente operatører, sier Peter Christian Frølich til FriFagbevegelse.

– Jeg er åpen for alle tre modeller og til å teste ut det. Jeg vil gjerne prøve alle de tre yrkesgruppene. Jeg låser meg ikke til en modell. Derfor vil jeg også ha private på banen, sier Frølich.

– Vi skal finne hensiktsmessige hjemler for private også. og jeg har forståelse at dette er omstridt. Jeg vil avdramatisere de store prinsipielle konsekvensene. Det viktigste er at politiet blir avhjulpet, poengterer han.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
26.06.2020
08:44
26.06.2020 08:44



Mest lest

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Ole Martin Wold

Bussjåfør Somieh ble angrepet på jobb: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Helge Rønning Birkelund

Her er Støre-regjeringens planer for arbeidslivet

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området


Flere saker