JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Privat fangetransport er forkastelig, mener Terje Skaarud, leder av NTL Politiet.

Privat fangetransport er forkastelig, mener Terje Skaarud, leder av NTL Politiet.

Ole Palmstrøm

Sterk motstand mot forslag i Politimeldingen

LO-tillitsvalgte mot privat fangetransport: – Hva skal en vekter gjøre hvis fangen rømmer? Ringe politiet?

LO, NTL og fengsels- og friomsorgsforbundet reagerer sterkt på politimeldingens åpning for privat fangetransport.



26.06.2020
08:44
26.06.2020 08:44

helge@lomedia.no

Leder for NTL Politiet, Terje Skaarud, synes forslaget er forkastelig.

– Det som er ekstra trist, er at dette er en gruppe ansatte i politiet som har levd i usikkerhet i så mange år nå. Vi hadde fått signaler om at dette kunne komme, men håpet at de ikke skulle gå løs på transporten nok en gang. Det er veldig trist. Og jeg er oppriktig lei meg på vegne av de som har disse oppgavene i dag, sier Terje Skaarud til FriFagbevegelse.

Han er enig i at det er bortkastede ressurser å bruke politibetjenter på disse oppgavene, men peker på at dette er et resultat av regjeringes egen politikk.

Han mener det skyldes bemanningsmålet som sier at det skal være to politibetjenter for hver 1000 innbyggere som har skylden for dette. Man har ansatt politibetjenter i stedet for arrestforvarere for å oppnå måltallet.

– Dette er uønskede konsekvenser som NTL politiet har pekt på siden bemanningsmålet ble vedtatt i Stortinget.

– Å privatisere i stedet for å rendyrke gruppen med arrestforvarere som utfører dette arbeidet i dag blir helt feil. Det er trist at regjeringen ikke ser hvilken nytteverdi arrestforvarerne har i politi- og lensmannsetaten, langt utover det en vekter kan tilby, mener Skaarud.

Forsøkt tidligere

Hovedkasserer i NTL, Carl Marius Michelsen påpeker at privat fangetransport er forsøkt tidligere, uten hell.

– Det var rett og slettet et mislykket forsøk, sier Michelsen til FriFagbevegelse.

I dag gjøres transporten av arrestforvarere eller politibetjenter selv.

Michelsen reagerer aller mest på den etiske siden ved forslaget.

– En fangetransport er per definisjon en transport mot personens vilje. Skal en slik inngripen mot norske innbyggere utføres av de som leverer det laveste anbudet? En arrestforvarer har begrenset politimyndighet. Det har ikke vektere. En arrestforvarer har mulighet til å bruke tvangsmidler. Det har ikke vektere. Det eneste vekteren egentlig kan gjøre er å ringe politiet og be om hjelp, sier Carl Marius Michelsen.

I tillegg har du den økonomiske biten, legger han til.

Felles uttalelse

– Målet til regjeringen er å skape mer politikraft. Du får ikke det med mindre penger til politiet. En arrestforvarer gjør så mye mer enn å stå for transporten. De kan blant annet sitte vakt i retten, og gjøre andre ting mens rettsmøtet pågår nettopp fordi de har begrenset politimyndighet, sier Michelsen.

– Vi har en regjering som søker privatisering av ideologiske grunner, påpeker han.

LO-sekretær Are Tomasgard, Carl Marius Michelsen og leder i Norsk Fengsels- og friomsorgsforbund, Asle Aase har kommet med en felles uttalelse om privat fangetransport.

– Det er ingen av utfordringene i justissektoren som løses ved å la private aktører overta transport av varetektsfanger fra politiet. Staten har allerede andre ansatte enn politibetjenter til å gjøre denne jobben og til å frigjøre politikraft. Ansatte som har trening og godkjenning til om nødvendig å bruke maktmidler, mener de tre.

De viser blant annet til at vektere fra Hafslund sikkerhet ble brukt til fangetransport i deler av landet som et forsøksprosjekt i 2004 – 2006. Prosjektet ble deretter avsluttet. Også et annet prøveprosjekt ble avsluttet for bare ett år siden.

Ideologi viktigst

– Når regjeringen igjen vil gå ned denne stien, med de erfaringene vi har, viser det tydelig at ideologi, privatisering og «markedet» er viktigere enn kvalitet, fleksibilitet og styrking av politiet, mener de tre.

Leder i Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbund, Asle Aase, mener fangetransport er og skal være et offentlig ansvar.

– Prinsipielt bør ikke dette gjøres av private. Vi har et bra system i dag, sier Asle Aase til FriFagbevegelse.

Den politiske uttalelsen kommer delvis etter at Høyre-representanten Peter Christian Frølich sto fram som initiativtaker til en slik privatisering.

– Det er et skrikende behov for et større antall operative politifolk, som kan drive etterforskning og gjøre samfunnet trygt. Samtidig bruker veldig mange innen politiet arbeidsdagen sin på rene administrative oppgaver eller transport av innsatte samt vakthold i rettssalen. Det er sløseri. Politiutdannede bør drive med andre ting. To alternativer til transport er ansatte i politiet, folk fra kriminalomsorgen eller private godt trente operatører, sier Peter Christian Frølich til FriFagbevegelse.

– Jeg er åpen for alle tre modeller og til å teste ut det. Jeg vil gjerne prøve alle de tre yrkesgruppene. Jeg låser meg ikke til en modell. Derfor vil jeg også ha private på banen, sier Frølich.

– Vi skal finne hensiktsmessige hjemler for private også. og jeg har forståelse at dette er omstridt. Jeg vil avdramatisere de store prinsipielle konsekvensene. Det viktigste er at politiet blir avhjulpet, poengterer han.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
26.06.2020
08:44
26.06.2020 08:44



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Arne Viste

Arne Viste

Ole Berg-Rusten / NTB

Arne Viste ga papirløse jobb. Nå er firmaet hans konkurs


Flere saker