Tolker Rudolf Nilsen, John lennon, Tom Waits og Kurt Weill:
Maja Ratkje og POING fikk LOs kulturpris 2021 for tolkninger av arbeidersanger
Årets prisvinnere løfter arbeiderbevegelsens kultur ved å kombinere tradisjon og fornyelse. Hele tiden med svært høy kvalitet. Det mener juryen. Prisen er på 100.000 kroner.
PRISVINNERNE: Fra venstre: Rolf-Erik Nystrøm, Frode Haltli, Maja Ratkje og Håkon Thelin.
Jan-Erik Østlie
jan.erik@lomedia.no
– Dette var svært overraskende og gledelig, sier Maja Solveig Kjelstrup Ratkje. Mens Håkon Thelin, kontrabassist i Poing, fortalte at han egentlig ikke en gang visste at prisen eksisterte.
– Skal arbeiderkulturen leve og være relevant for nye generasjoner, må den brukes. Den må synges, høres, leses, føles. Den må fremføres og fornyes. Den må få oss til å tenke og få oss til å føle. Det gjør Poing og Maja Ratkje, sier Julie Lødrup, førstesekretær i LO og leder av kulturprisjuryen.
Fra Rulle til Åge
Det var LO-forbundet Creo som nominerte årets prisvinnere som for øvrig i 2009 ble kåret til «Årets utøvere» av Norsk komponistforening. I 2011 var de kunstneriske ledere og festivalartister for Ultima-festivalen i Oslo.
I juryens begrunnelse trekkes særlig prosjektet «Kapital & Moral» fram, et prosjekt som har vokst frem og resultert i en plateutgivelse med samme tittel i 2016. Her fremfører POING og Maja S. K. Ratkje musikk og tekster av blant annet Alf Prøysen, Rudolf Nilsen, John Lennon, Tom Waits og Kurt Weill/Bertold Brecht.
Tematikken favner fra korrupsjon, slitne horer, penger og nød i de tyske Brecht-tekstene til dobbeltmoral, samvittighet, kapital og moral, etikk/etos i de øvrige.
Working class hero
Internasjonalt perspektiv
Creo mener videre at det unike ved prisvinnernes konserter er at musikerne klarer å kle tradisjonelle arbeidersanger i en moderne musikalsk drakt. Dette forsterker innholdet i tekstene og gjør dem tilgjengelige for publikum på en ny måte. Gruppen har dessuten et internasjonalt perspektiv gjennom framføringer av arbeidersanger fra andre land. Deres framføringer av Berthold Brechts tekster til musikk av ulike komponister står i en særstilling.
– LOs kulturpris til disse musikerne ville være en kjærkommen anerkjennelse av et mangeårig arbeide for fornyelse og utbredning av arbeiderbevegelsens sanger gjennom framføringer preget av nyskapende kunstnerisk kvalitet, heter det i Creos nominasjon.
(Saken fortsetter under bildet)
JURYLEDEREN: LOs førstesekretær Julie Lødrup mener Maja Ratkje og POING fornyer arbeidersangtradisjonen.
Jan-Erik Østlie
Dagsorden på en ny måte
Ratjke understreker at dette er et kunstprosjekt hvor de viser at de både elsker materialet, men heller ikke er fremmed for å harselere litt med det.
– En kjempeoppmuntring for oss, sier hun til Frifagbevegelse. Og en fin dokumentasjon på at arbeidersangmateriale blir verdsatt, supplerer Rolf-Erik Nystrøm som spiller saxofon i POING. Nystrøm mener at når du står på en scene har du et ansvar for å formidle noe som er viktig. Og for ham, som for resten av kvartetten, er arbeiderbevegelsen nettopp det. Viktig.
– Som kunstnere kan vi sette dette på dagsorden på en ny måte, på en måte som politikerne ikke kan, sier Ratkje. Som understreker at dette ikke er noe nostalgiprosjekt. Heller ikke kabareten med Brecht og Weill er nostalgi.
– Vi ønsker å stille spørsmålene, men har ikke sjøl svarene, sier hun.
Musiker: – Gjør som svenskene, legg deler av kulturbransjen under Næringsdepartementet
Stor appell
De fire prisvinnerne understreker overfor Frifagbevegelse at solidaritet er viktig for dem. Dette preger også mye av deres repertoar. De siste årene har de holdt natt til 1.mai-konserter i Oslo med arbeidersangene sine. Til konsertene har det kommet en salig blanding av interesserte.
– Også godt voksne fagforeningsfolk, sier Frode Haltli, som spiller akkordeon i POING.
– Vi er ikke redde for å sparke i alle retninger, sier Ratkje.
Mer kunst
– Vi er alle Creo-medlemmer, sier Thelin, det fagforbundet er viktig for oss da vi alle har vært frilansere i over 20 år. Samtlige av prisvinnerne jobber innenfor samtidsmusikk-konseptet. Det er stort for dem å kunne ta dette med inn i arbeiderbevegelsen.
– Prisen er rett og slett en stor seier for oss. Og om noen skulle tvile så er vi seriøst opptatt av arbeiderbevegelsens verdier, sier Ratkje.
– Hva skal prispengene brukes til?
– Til å generere ny kunst – ja, til noe vi ikke ville ha gjort ellers.
– Og nå er dere åpne for å spille for LO-familiens mange forbund og på deres arrangementer?
– Ja, det er bare å ringe, sier de fire i kor til Frifagbevegelse.
Juryen
Julie Lødrup, LO (leder)
Hans Ole Rian, Creo
May-Britt Sundal, Fagforbundet
Hilde Hermansen, IE
Grethe Fossli, LO
Mona Westby, LO (sekretær)
Musikkgruppa POING
Frode Haltli (akkordeon)
Rolf-Erik Nystrøm (saxofon)
Håkon Thelin (kontrabass).
Trioen ble dannet sommeren 1999, og har siden urfremført over 60 verk av norske, europeiske, amerikanske og asiatiske komponister.
Maja Solveig Kjelstrup Ratkje (47)
Har mottatt en rekke priser for sin musikk, og er en aktiv skribent som engasjerer seg aktivt i politikk og miljø. I over 15 år har POING og Maja Ratkje tolket og formidlet sanger knyttet til arbeiderbevegelsen og sosialismen. Ratkje og POING har bidratt vesentlig til en fornyelse av arbeiderbevegelsen sanger blant annet gjennom sine årlige natt-til-første-mai konserter som samler et stadig større publikum på barer og ulike musikkscener i Oslo.
Vi ønsker å stille spørsmålene, men har ikke sjøl svarene.
Maja Ratkje, musiker og komponist
Flere saker
Juryen
Julie Lødrup, LO (leder)
Hans Ole Rian, Creo
May-Britt Sundal, Fagforbundet
Hilde Hermansen, IE
Grethe Fossli, LO
Mona Westby, LO (sekretær)
Musikkgruppa POING
Frode Haltli (akkordeon)
Rolf-Erik Nystrøm (saxofon)
Håkon Thelin (kontrabass).
Trioen ble dannet sommeren 1999, og har siden urfremført over 60 verk av norske, europeiske, amerikanske og asiatiske komponister.
Maja Solveig Kjelstrup Ratkje (47)
Har mottatt en rekke priser for sin musikk, og er en aktiv skribent som engasjerer seg aktivt i politikk og miljø. I over 15 år har POING og Maja Ratkje tolket og formidlet sanger knyttet til arbeiderbevegelsen og sosialismen. Ratkje og POING har bidratt vesentlig til en fornyelse av arbeiderbevegelsen sanger blant annet gjennom sine årlige natt-til-første-mai konserter som samler et stadig større publikum på barer og ulike musikkscener i Oslo.