Nå skal sjåførene være ansatte, ikke selvstendig næringsdrivende: California innfører nye regler for Lyft og Uber
Den amerikanske delstaten California har vedtatt en lov som krever at Uber, Lyft og andre selskaper i app-økonomien gir sine sjåfører kontrakter som ansatte.
Saken oppsummert
Loven ble vedtatt med 29 mot 11 stemmer i delstatens senat og sendes videre til delstatsforsamlingen for behandling. Vedtak der er ventet å bli en formalitet, skriver New York Times.
Loven skal tre i kraft 1. januar. Fra da av må personer som utfører arbeid for app-baserte selskaper, blant dem Uber-sjåfører, behandles som ansatte og ikke lenger kontraktører.
p
I California vil loven omfatte minst 1 million personer. Mange av dem mangler i dag minstelønn og arbeidsledighetsforsikring. Med loven kan eksempelvis sjåfører, sykkelbud, hundepassere og hjemmereparatører få status som ansatte.
En sammenslutning av arbeidere prøver å få støtte til en tilsvarende lov i delstaten New York. Delstatene Washington og Oregon har fra før lignende lover.
Transportselskaper som Uber og Lyft, og andre app-baserte tjenester, har advart om at forretningsmodellen kan bli ødelagt ved å anerkjenne sjåfører som ansatte. Selskapene hadde derfor forsøkt å forhandle seg fram til unntak fra loven.
Uber og Lyft har advart om at de vil måtte innføre arbeidstid for sine sjåfører. Det vil redusere sjåførenes evne til å jobbe når og hvor de ønsker, mener de.
Eksperter mener det ikke er noe i loven som gjør at arbeiderne må jobbe på skift. Uber og Lyft har fullt lov til fortsatt å la sjåfører bestemme selv når de vil jobbe, påpeker de.
Uber har ikke kommentert saken. Lyft kaller loven en skuffelse.


Nå: 0 stillingsannonser