Sykmelding
NHO lærer bedrifter å bestride sykelønn: – Hjerterått, mener Ap-politiker
NHO lærer arbeidsgivere hvordan de kan utfordre sykmeldinger. Bjørnar Skjæran (Ap) mener veiledningen er «ekstremt mangelfull».
NHO forklarer hvordan bedrifter kan gå fram for å bestride en sykmelding på sine nettsider. Det får Bjørnar Skjæran (Ap) til å reagere.
Jan-Erik Østlie, Håkon Mosvold Larsen / NTB
ragnhild@lomedia.no
«Det kan være mange grunner til å bestride en sykemelding», heter det i en artikkel som ligger ute på NHOs hjemmesider.
Her forklarer arbeidsgiverorganisasjonen hvordan bedrifter kan gå fram for å bestride en sykmelding fra en ansatt, og lister opp flere grunner til å trekke sykmeldinger i tvil.
Grunner kan for eksempel være at den ansatte leverer sykmelding i forbindelse med en arbeidskonflikt, eller etter gjentakende fravær på bestemte tidspunkter, påpeker NHO.
For å gjøre det enkelt for bedriftene har NHO også lagt ut maler som kan brukes av arbeidsgivere i slike tilfeller.
– Hjerterått
Veiledningen fra NHO får Bjørnar Skjæran, arbeidspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, til å reagere.
– Arbeiderpartiet er opptatt av at vi må få ned sykefraværet, men jeg tror ikke veien å gå er å mistenkeliggjøre arbeidstakere og hele legestanden, sier Skjæran til LO-Aktuelt.
Det å bestride en sykmelding kan få store konsekvenser for den enkelte arbeidstaker.
Hvis arbeidsgiver og den ansatte er uenige om sykmeldingen er reell eller ikke, er det opp til Nav å avgjøre om den ansatte har krav på sykepenger.
Mens saken er til behandling, vil Nav ikke utbetale sykepenger.
Forventet saksbehandlingstid i slike saker er nå på hele 12 måneder i Nav. En ansatt som ikke får sykmeldingen godkjent, kan dermed risikere å gå svært lenge uten inntekt.
– Jeg vet ikke om arbeidsgiver engang er klar over hvilke konsekvenser dette får for arbeidstakerne. For mange er det helt krise når dette skjer, uttalte Vivian Jacobsen, leder i Fagforbundet Frisørenes Fagforening, til LO-Aktuelt nylig.
Hun reagerer på at NHOs veileder ikke sier noe om konsekvensene av å bestride en sykmelding.
Bjørnar Skjæran som er nestleder i arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget peker på det samme.
– At den største arbeidsgiverorganisasjonen bruker tid og ressurser på å mistenkeliggjøre syke arbeidstakere og legger ut et skjema som dette uten samtidig å informere om at det å bestride sykmeldingen kan bety at arbeidstakere blir stående uten inntekt i lang tid, det synes jeg er hjerterått.
– Men NHO mener det viktig å gi bedriftene veiledning i hvordan de kan gjøre dette på en ordentlig og riktig måte …?
– Den veiledningen er ekstremt mangelfull når den samtidig ikke opplyser om konsekvensene dette kan ha for arbeidstakeren, sier Skjæran.
– Jeg hadde forventet mer av NHO, legger han til.
Bjørnar Skjæran er enig i at sykefraværet må ned, men mener arbeidsgiversiden i stedet for å nekte å utbetale sykelønn må vektlegge den gode dialogen.
– Det vi trenger, er at så mange bedrifter som mulig tar arbeidsgiveransvaret sitt på alvor. Det som virkelig betyr noe for sykefraværet er at arbeidsgiver har god dialog med den som er sykmeldt, og jobber godt med tilrettelegging på arbeidsplassen.
NHO svarer
«Vårt inntrykk er at arbeidsgivere tar arbeidsgiveransvaret sitt svært alvorlig», svarer Alexander Cascio, avdelingsdirektør for NHO Advokattjenester, på kritikken fra Skjæran.
Å veilede medlemsbedriftene i ulike typer regelverk er en viktig del av NHOs rolle. Siden om bestridelse av sykmeldinger er bare er en liten del av den veiledningen NHO gir til bedriftene når det gjelder sykefravær og sykefraværsoppfølging, understreker han.
«I tillegg til nettsaken om bestriding av sykmeldinger, har vi gode faktasider med råd og tips om inkluderende arbeidsliv, arbeidsmiljø og hvordan arbeidsgivere skal følge opp sykmeldte», skriver Cascio på epost til LO-Aktuelt.
Samtidig er sykepengeordningen en tillitsbasert ordning, der det stilles klare vilkår for å ha rett på sykepenger, påpeker han.
«Derfor er det også viktig at det finnes en mulighet for å få prøvet om vilkårene er oppfylt. At vi veileder våre bedrifter om dette handler ikke om å mistenkeliggjøre noen, men å sørge for at arbeidsgivere forstår regelverket riktig», skriver avdelingsdirektøren.
Antallet sykmeldinger som bestrides av arbeidsgiver, utgjør en svært liten andel av det totale antallet sykmeldinger i Norge, slår han fast.
Vil ikke endre regelverket
I 2023 var det ifølge Nav registrert 1 631 inntektsmeldinger der arbeidsgiver har oppgitt at de tviler på at den sykmeldte er arbeidsufør.
Det kan tyde på en økning på rundt 60 prosent i slike saker de siste tre år.
I et innlegg på FriFagbevegelse beskriver elleve sentrale tillitsvalgte i Fellesforbundet det de opplever som en mer «aktivistisk» arbeidsgiverside, som i mange tilfeller bestrider sykmeldinger på tynt grunnlag.
I innlegget etterlyser de flere hastetiltak fra regjeringen.
«En åpenbar urettferdighet i arbeidslivet er at mens en ansatt kan miste retten til egenmeldinger på bakgrunn av egen opptreden, kan ikke arbeidsgivere miste retten til å bestride sykmeldinger», skriver de tillitsvalgte.
Skjæran mener imidlertid ikke det er tidspunktet for å endre på regelverket nå.
– Jeg mener det systemet vi har er godt, men det fordrer at alle parter har samme inngang til det og at arbeidsgiverne tar ansvar for arbeidsmiljøet slik at folk faktisk går på jobb. Kjernen her er den gjensidige respekten mellom arbeidstaker og arbeidsgiver, og det er her jeg mener NHO bommer totalt i dette tilfellet.
– Så det er ikke behov for å endre på regelverket rundt bestridelse av sykmeldinger, slik du ser det?
– Dette er et regelverk som er utviklet over lang tid. Jeg kommer ikke til å ta noen initiativ til å endre på dette nå.
Skjæran viser til at partene i arbeidslivet akkurat nå forhandler om en ny IA-avtale, og at det derfor ikke er riktig tidspunkt for å foreslå tiltak som handler om sykefravær og inkluderende arbeidsliv.
– Arbeiderpartiet snakker ikke bare om trepartssamarbeidet i festtaler. Akkurat nå sitter partene og forhandler om en ny IA-avtale. Respekten min for det trepartssamarbeidet gjør at jeg stopper der.