Nordmann valgt som leder for 100.000 piloter verden over
Nestleder Jack Netskar i Norsk Flygerforbund er valgt til det øverste tillitsvervet for verdens piloter.
Jack Netskar på IFALPA-kongressen i Berlin hvor han ble valgt som president.
Norges Flygerforbund
helge@lomedia.no
Mens SAS-kapteinens kollegaer streiket, og meklet, om en ny tariffavtale var Jack Netskar et helt annet sted. Han var på kongressen til IFALPA i Berlin, verdensorganisasjonen for pilotene.
Der ble nestlederen i LO-forbundet altså valgt til organisasjonens fremste tillitsverv.
IFALPA er den globale paraplyorganisasjon for mer enn 100 flygerforbund og 100.000 piloter fra alle verdenshjørner.
Det er en gammel og ærverdig organisasjon som Netsker skal lede. IFALPA er 70 år gammel og historikken sitter i veggen i hovedkvarteret i Montreal, Canada.
Ansatte i luftfarten mobiliserer
Liberaliseringen
– Først og fremst må vi gjøre en gjennomgang av hvordan vi skal jobbe. På den tekniske siden er det viktig å beholde kvaliteten. Det har med flysikkerhet å gjøre. Men på den andre siden har vi jo sett hva som har skjedd som følge av liberalisering i luftfart globalt de siste 20 årene. IFALPA kan ikke stoppe liberaliseringen, men vi kan påpeke de negative konsekvensene. Det er viktig for oss, sier Jack Netskar.
– Flyselskapene har hatt tilgang til mange gode piloter. Yrket har vært preget av profesjonalitet. Det er i denne forbindelse mange elementer å ta tak i for IFALPA, blant annet tilgangen til markedet og reglene for eierskap. Men enda viktigere er det at arbeidstakerperspektivet hensyntas i denne prosessen. Atypiske og til og med falske ansettelsesmodeller, og piloter på null timers kontrakter, er en reell flysikkerhetsutfordring i dagens luftfart, mener han.
Sofia og kabinansatte i SAS har krav på en frihelg
– Betydelig tillitsverv
Netskar leder nå en verdensorganisasjon. I Norden er partssamarbeidet unikt. I Europa representerer arbeidstakerne en sosial partner. Mange andre steder i verden er ikke det tilfelle.
– Hva er liberalisering? Du kan kalle det en demontering av regelverket, eller begrensninger i regelverket. For oss er det viktig å være til stede der vedtak fattes og utviklingen skjer. For min egen del betyr det å videreutvikle en stolt organisasjon som har vært en klippe i det globale flysikkerhetsarbeidet siden 1946. Jeg må derfor skape et godt team. Jeg kan ikke være over alt selv, mener Netskar.
Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund mener det er et betydelig tillitsverv hans kollega har fått.
– Det er også en verdsetting av måten vi har jobbet på. Det synes tydeligvis langt utenfor vår egen organisasjon hvordan vi jobber med spørsmål knyttet til luftfart og flysikkerhet, sier han til FriFagbevegelse.
Da Norsk Flygerforbund startet prosessen med å slutte seg til en hovedorganisasjon, var nettopp Netskar og Carlsen sentrale. I 2015 ble forbundet en del av LO.
– Det har vært helt avgjørende for oss at vi fikk en organisasjon som LO i ryggen. Vi er altfor små alene. Det var en ekstremt lærerik prosess og uten den hadde vi ikke vært der vi er i dag, sier Jack Netskar.
Var med fra starten
IFALPA utgjøres av de nasjonale flygerforbundene. Det er Norsk Flygerforbund som er medlemsorganisasjonen i Norge. Det har de vært siden 1946, da forbundet var en av 13 grunnleggere av IFALPA.
– Du må være med i de store organisasjonene, både regionalt og globalt for å påvirke de forhold som er vesentlig for yrket, mener Carlsen.