Tesla-streiken
Norsk fagbevegelse stikker kjepper i hjulene for Elon Musk
Tesla må ta omveier etter trusselen fra Fellesforbundet.
Tesla-sjef Elon Musk er fullstendig motstander av fagforeninger som konsept.
Tingshu Wang / Reuters / NTB
aslak@lomedia.no
Ingen havnearbeidere i Norge har tatt imot en Tesla for videre transport til Sverige siden desember i fjor.
Det bekrefter Bjørn Steffensen, leder i Norsk Havnearbeiderforening i Fellesforbundet.
– Vi har kartlagt alle havner i Norge, og det har ikke blitt losset av noen svenske Teslaer siden Jørn Eggum varslet en Tesla-boikott i Norge. Trusselen har åpenbart virket, sier Steffensen.
Boikotter transporten
Boikottvarselet fra Fellesforbundet var ikke til å misforstå.
Med mindre selskapet kom til enighet med det svenske fagforbundet IF Metall innen 20. desember i fjor, ville forbundet iverksette sympatiaksjoner.
Hensikten med boikotten var å ramme transport av biler til det svenske markedet.
– Vi vil gjøre de tiltakene som er nødvendige for å få dette til å virke, sa Jørn Eggum.
Kravet om tariffavtale fra IF Metall har ikke blitt godtatt av verdens største elbilprodusent. Snarere tvert imot.
Tesla-sjef Elon Musk er nemlig fullstendig motstander av fagforeninger som konsept. Ingen av Teslas 128.000 ansatte rundt omkring i verden har tariffavtale.
Aktuelt: Tobias har streiket i et halvt år. Her er mekanikerens beskjed til Tesla-sjefen
Kjører via Tyskland
Tesla har måttet ta konsekvenser av boikott-trusselen. For å få Teslaene til Sverige, kjøres nå bilene via Tyskland.
Tidligere var skipene til Norge og havnene i Fredrikstad, Moss, Oslo og Drammen den foretrukne ruten.
Bjørn Steffensen er leder i Norsk Havnearbeiderforening i Fellesforbundet.
Håvard Sæbø
Sistnevnte havn er den mest brukte for lossing av biler, bekrefter Steffensen i havnearbeiderforeningen.
– Vogntogene som frakter Tesla-bilene via Tyskland, får vi ikke stoppet, men det er mer tungvint for Tesla med denne transportmåten, sier Bjørn Steffensen.
Boikotten tvinger dermed verdens største produsent av elbiler ut på veien og en langt mer kostbar frakt med lastebiler.
– Det er en dyrere affære for Tesla å frakte elbilene med vogntog fra Tyskland til Sverige enn fra Norge til Sverige, sier faglig sekretær Fredrik Winger-Solvang i Transportarbeiderforeningen i Fellesforbundet til FriFagbevegelse.
Hjelper havnearbeiderne
Transportarbeiderforeningen har engasjert seg sammen med sine medlemmer. De står klare til å bistå havnearbeiderne om det skulle bli nødvendig.
Fellesforbundet vil ikke at Norge skal være et transittland for at Tesla skal komme seg unna med streikebryteri.
Det betyr at også transportarbeiderforeningen vil nekte å losse Teslas biler av i Norge for videre kjøring til Sverige.
– Dette handler mer om kontroll enn penger fra Teslas side. Selskapet ønsker å ha den fullstendige styringsretten, men den vil bli kraftig redusert dersom IF Metall får gjennom sine krav, påpeker Winger-Solvang.
Støtte fra flere hold
Sympatistreiken i Norge er ikke den eneste. En tilsvarende boikott skjer også i Sverige og Danmark.
I tillegg har mange andre valgt Tesla-arbeidernes side – fra renholderne som har nektet å vaske Teslas lokaler til elektrikerne som verken har bidratt med service eller vedlikehold på selskapets ladestolper.
Flere steder har også postbud sluttet å levere brev og deler til Tesla i Sverige.
– Elon Musk sier selv at en tariffavtale vil være forstyrrende og kaller streiken for galskap. I hans øyne er lønna og arbeidsvilkårene gode nok, sier Winger-Solvang.
Til kampen er vunnet
Da leder Jørn Eggum i Fellesforbundet rykket ut med sin støtte til svenske fagforeningskolleger, sa han at IF Metall tar kampen mot «et fagforeningsfiendtlig selskap på vegne av hele arbeidslivet».
– Våre fagforeningskamerater i IF Metall har vår fulle støtte i konflikten med Tesla, sa Eggum.
Fredrik Winger-Solvang og Bjørn Steffensen er urokkelige i sin støtte til Tesla-arbeiderne i streik.
– Vi vil være her for IF Metall helt til denne kampen er vunnet, bekrefter de overfor FriFagbevegelse.
Medlemmer i IF Metall, som er det svenske søsterforbundet til Fellesforbundet, har vært i streik ved Teslas verksteder siden 27. oktober i fjor. Den amerikanske bilprodusenten nekter å gå med på kravet om tariffavtale.
Streiken er den lengste i Sverige siden 1940-tallet. Rundt 130 arbeidere, eller én tredjedel av de ansatte ved TM Swedens sju verksteder, streiker.
Mye lest: Slik ender Tesla-streiken, spår svensk kommentator