Streik
Slik ender Tesla-streiken, spår svensk kommentator
Fagbevegelsen vinner kampen til slutt, men det skjer ikke ved at Tesla gir opp motstanden mot tariffavtaler, tror Martin Klepke.
Streiken har pågått i over et halvår. IF Metall har visstnok penger til å holde det gående i «200 år til».
Johan Nilsson / TT / NTB
anne.siri@lomedia.no
Tesla-streiken i Sverige har vært omtalt som en skjebnekamp. Her møter den nordiske modellen en svært så motstridig motpart, et amerikansk storkonsern som ledes av verdens rikeste mann.
Tesla-eier Elon Musk er en uttalt motstander av fagforeninger og har kalt streiken i Sverige «galskap».
Mens bilarbeidere i USA har streiket og klart å tegne historiske tariffavtaler de siste par årene, har fortsatt ingen av Teslas 128.000 ansatte rundt om i verden tariffavtale. Svenskene er de første som streiker mot Tesla.
Vil de også bli de første til å få på plass en avtale?
– Det virker som om Tesla-eier Elon Musk heller vil la seg begrave på Mars enn å gi opp kampen mot arbeiderne, sier Martin Klepke, kommentator i Arbetet.
Han tror likevel at IF Metall vinner kampen til slutt.
Tesla-streiken
IF Metall innledet streiken 27. oktober. Siden har en rekke andre forbund startet sympatiaksjoner for å stikke kjepper i hjulene for Teslas virksomhet i Sverige.
Tesla vil av prinsipp ikke undertegne tariffavtale med IF Metall, og Tesla-eier Elon Musk har gjort det klart at han er motstander av fagforeninger.
IF Metall har anklaget Tesla for streikebryteri siden ledelsen har hentet inn andre arbeidere for å holde virksomheten i gang på verkstedene.
Tesla, som har revolusjonert elbilmarkedet, har klart å unngå tariffavtaler for sine rundt 127.000 ansatte. Administrerende direktør Elon Musk har vært tydelig i sin motstand mot fagforeninger.
Selskapet har sagt at de svenske ansatte har like gode eller bedre vilkår enn de fagforeningen krever.
Kilde: NTB
Arbeidet kan overføres
Det vil ikke skje ved at Tesla gir opp motstanden mot tariffavtaler, mener Klepke. Han tror derimot at de vil overføre det operative arbeidet i Sverige til et annet foretak som fra før har tariffavtale.
Noe lignende har skjedd tidligere når internasjonale foretak har villet unngå å tegne svensk tariffavtale. Som Amazon, for eksempel.
– For IF Metall spiller det ingen rolle. De vil at medlemmene som jobber med teslabiler skal ha tariffavtale hos den bedriften de er ansatt. Om bedriften heter Tesla eller om noen andre tar hånd om hele Teslas virksomhet i Sverige og har tariffavtale for sine ansatte, spiller ingen rolle, mener Klepke.
Veli-Pekka Säikkälä er avtalesekretær i de streikendes forbund, IF Metall. «Helt ok» sier han om denne løsningen til Dagens Arbete.
Martin Klepke er kommentator i Arbetet og følger Tesla-streiken tett.
Eva Vaihinen
Streikebrytere ble streikende
Streiken er den lengste i Sverige siden 1940-tallet.
Oppslutningen er relativ lav, bare rundt én tredjedel av de ansatte ved TM Swedens sju verksteder streiker.
Enkelte har forlatt streiken, men ingen har gått tilbake som Tesla-ansatte. Bilmekanikere er visstnok ettertraktede på det svenske arbeidsmarkedet om dagen. Noen flere ansatte har også sluttet seg til streiken siden den startet 27. oktober.
Nylig rapporterte Arbetet om Niklas og Josef, to av streikebryterne media har vært interessert i. De står ikke fram med egne navn.
Nå har også de to lagt ned arbeidet og streiker sammen med fire kolleger ved Tesla-verkstedet i Malmö. Årsaken er at de følte seg stresset på jobb, savnet sine streikende kolleger og at de mener en tariffavtale vil bedre arbeidsforholdene.
De viser også til en e-post som Tesla-eier Elon Musk skal ha sendt til ansatte verden over, med beskjed om nedskjæringer i selskapet. De to «nye» streikende kjenner på at de ansatte kanskje ikke betyr så mye for ledelsen i selskapet.
Aktuelt: Tobias har streiket i et halvt år. Her er mekanikerens beskjed til Tesla-sjefen
Ikke mange, men sterke
Ventetiden for å få service på et Tesla-verksted i Sverige er tidvis svært lang nå. Det forteller IF Metalls avtalesekretær Veli-Pekka Säikkälä i et intervju med Dagens Arbete. Han sier at streiken «tar», men ikke nok, ettersom en avtale fortsatt ikke er på plass.
I seks år hadde fagforbundet IF Metall krevd tariffavtale uten å vinne fram med TM Sweden, Teslas svenske datterselskap. Etter et drøyt halvår med streik er situasjonen fortsatt fastlåst. Fra Teslas side har det vært så godt som stille.
Kommentator Martin Klepke mener det er vanskelig å slåss mot en «snegle». Han sier det er godt at motparten, IF Metall, er stabil og at de har all tid i verden.
– For IF Metalls del behøver det ikke å gå raskt. De er ikke det dugg nervøse, de kan holde på så lenge som helst. Jeg kan ikke spore noen trøtthet hos dem, analyserer han over telefonen til LO-Aktuelt.
De streikende får full lønn fra streikekassa til IF Metall, og sier at de har råd til å streike i minst 200 år til.
Debatt: Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape
Støttemarkeringene til streiken har vært mange, også utenfor Sveriges grenser. Her fra Jernbanetorget i Oslo i slutten av april.
Brian Cliff Olguin
Tariffavtalens overlevelse
Rundt 95 prosent av de ansatte i samme bransje som Tesla er beskyttet av tariffavtale, opplyser Sveriges Radio. Tariffavtalen står med andre ord sterkt i bransjen.
Den omfattende streikestøtten fra andre forbund, nasjonalt i Sverige og internasjonalt, handler om mer enn «bare» sympati med de rundt 130 streikende.
Støtteaksjonene, fanemarkeringene og blokadene har også blitt utført til støtte for selve den svenske modellen med tariffavtaler. Og for dens videre eksistens.
Martin Klepke opplever at streikestøtten er sterk blant «vanlige» svensker. Han forteller at kommentarene han har skrevet om streiken har skapt mye engasjement på nettet, både fra lesere som støtter streiken og de som ikke gjør det.
Tesla fikk tidligere i år bunnplasseringen i det såkalte Förtroendebarometern, tillitsbarometeret.
Medieakademin står bak den årlige undersøkelsen som måler svenskenes tillit til myndigheter og foretak. Bare 11 prosent av svenskene sier de har helt eller delvis tillit til Tesla. Systembolaget troner på toppen med 69 prosent.
LO-Aktuelt har kontaktet Tesla for en kommentar til denne artikkelen, men de har ikke svart.
I Norge: Tesla-arbeidere frykter for jobben – organiserer seg i hemmelighet
Partene snakker sammen
IF Metall snakker nå og da med mekleren som har ansvaret for å mekle i konflikten fra Sveriges meklingsinstitutt, noe tilsvarende den norske Riksmekleren. Det sier avtalesekretær Veli-Pekka Säikkälä til Dagens Arbete. Mekleren prater også med Tesla. Det hender også at IF Metall prater med Tesla, bekrefter Säikkälä, uten at han vil utdype det videre.
Tariffavtalen er altså selve grunnspørsmålet i striden. Den berøres aldri av Tesla, kommenterer Martin Klepke.
Han tror årsaken finnes på andre siden av Atlanteren, hvor fagbevegelsen den siste tiden har lyktes stort med å organisere og tegne tariffavtaler i bilbransjen.
Senest i april ble det klart at bilarbeidere ved en Volkswagen-fabrikk i Tennessee slutter seg til United Auto Workers (UAW). Det er første gang at bilarbeidere i de amerikanske sørstatene organiserer seg.
Tidligere ble det spekulert i om streiken i Sverige kunne hjelpe Tesla-ansatte i USA og i andre land. Nå spekuleres det mer i motsatt retning, ifølge Martin Klepke.
– Det kan være tvert om, fordi Tesla overser Sverige. Hvis fagbevegelsen i USA klarer å bryte gjennom Teslas mur, kan det hjelpe de streikende i Sverige. Kampen i Sverige vil da bli meningsløs for Tesla, tror Klepke.