JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
En gedigen forskjellsbehandling av organisasjonene, sier Elin Roverudseter. Hun er forbundsleder i Kabinansattes Forbund i LO.

En gedigen forskjellsbehandling av organisasjonene, sier Elin Roverudseter. Hun er forbundsleder i Kabinansattes Forbund i LO.

Tormod Ytrehus/Privat

Kabinansatte

Nytt sparetiltak i SAS får LO til å rase

LO-medlemmer må rydde flyet, det slipper medlemmer i Parat: – Fagforeningsknusing, mener Norsk Kabinforening.



30.01.2024
13:14
08.02.2024 13:33

helge@lomedia.no

Kabinansatte i SAS er organisert i to forskjellige fagforeninger: Norsk Kabinforening som er en del av LO-systemet eller Parat-foreningen SAS Norge Kabinforening i YS-familien.

Norsk Kabinforening er den desidert største fagforeningen blant kabinansatte i SAS, og også den største fagforeningen i SAS.

Nå kan en praktisk arbeidsfordeling i kabinen i verste fall føre til utmeldinger av LO-organiserte kabinansatte, mener Norsk Kabinforening.

Forskjellsbehandling

SAS har nemlig bestemt at kun de som er organisert i LO-tilknyttede Norsk Kabinforening, skal gjennomføre rydding og lett renhold i kabinen.

Medlemmene i Parat skal imidlertid slippe unna.

– Det er en gedigen forskjellsbehandling av organisasjonene, hvor den minste fagforeningen forfordeles overfor den største, sier Elin Roverudseter, som er forbundsleder i Kabinansattes Forbund i LO.

– Dette er rett og slett fagforeningsknusing og en trussel mot organisasjonsfriheten, legger hun til.

Meldingen om dette ble sendt ut av SAS-ledelsen i et ukentlig informasjonsbrev til alle ansatte sist torsdag. Det skal innføres allerede 1. februar, om SAS får det slik de vil.

– Og det uten at en reell risikovurdering er gjennomført i henhold til AMU-vedtak, sier leder i Norsk Kabinforening, Bjarte Stedje til FriFagbevegelse.

Det er snakk om en utvidelse av rydde- og renholdsarbeidet om bord som SAS har valgt å kalle «Cabin Tidy», for samtlige flyginger i Europa på under tre timer og fem minutter.

LO-tilsluttede Norsk Kabinforening har varslet at de vil kjempe mot dette med alle mål og midler for det de kaller en ensidig ødeleggelse av sine arbeidsplasser og sitt arbeidsmiljø.

– Denne svært lite gjennomtenkte prosedyren vil ikke gagne SAS i forbindelse med vårens tarifforhandlinger, sier Stedje.

Pressesjef i SAS Norge, Tonje Sund, sier at endringen handler om å effektivisere driften, og at SAS står ved denne ordningen.

– Det såkalte «Cabin Tidy»-konseptet handler ikke om å skape skiller, men å redusere antall eksterne leverandører som skal inn i flyet under bakkestopp, skriver Sund i en e-post til FriFagbevegelse.

Les hele svaret fra SAS lenger ned i saken.

Bakgrunn: SAS vil tvinge kabinansatte til å ta over jobben til vaskepersonalet

Innsparingsprogram

Tiltaket fra SAS-ledelsen skjer i forbindelse med innsparingsprogrammet SAS Forward.

SAS-ledelsen mener å ha funnet et smutthull i avtalen med de kabinansatte som er LO-medlemmer, om at de i prinsippet kan settes til rydding og vask av kabinen på bakkestopp i forbindelse med europeiske flyginger på under tre timer og fem minutter.

Avtalen til de som er medlem av Parat skal ha en annen ordlyd, som gjør at de ikke kan tvinges til det samme.

I verste fall kan det få som konsekvens at i en besetning på fire i et fly, kan tre av de kabinansatte sitte å se på at den fjerde rydder og vasker alene etter at passasjerene har gått av.

– Dette skaper et ekstremt dårlig arbeidsmiljø i et yrke hvor de ansatte allerede føler på en ekstrem arbeidsbelastning fra før, sier Elin Roverudseter.

FriFagbevegelse har tidligere skrevet om en arbeidshverdag for kabinansatte preget av høyt arbeidspress, lange dager og få pauser.

– Vi snakker om et arbeidsmiljø på en arbeidsplass 10 000 meter over bakken hvor primæroppgaven til de kabinansatte er å ivareta sikkerheten til passasjerer og mannskap, ikke å vaske og rydde fly, legger hun til.

Ifølge et brev ansatte i SAS skal ha fått om dette, tolker Stedje det slik at SAS er forberedt på at dette kan skape furore blant de ansatte.

Det skal komme retningslinjer som omhandler hvordan de ansatte skal forholde seg ved en uenighet rundt dette i kabinen.

Derfor mener Stedje dette kommer til å bli ekstremt vanskelig å gjennomføre i praksis.

Les også: 13 timers arbeidsdag og stående matpauser: – Kabinansatte har blitt fritt vilt

LO tar saken

Både forhandlingsavdelingen og den juridiske avdelingen i LO er nå satt på saken. 

Leder av forhandlingsavdelingen i LO, Tone Faugli, sier til FriFagbevegelse at begge avdelingene har begynt å jobbe med saken, men at det foreløpig er umulig å konkludere om hvordan saken vil bli fulgt opp.

I tillegg har Norsk Kabinforening og Kabinansattes Forbund henvendt seg både til Arbeidstilsynet, Luftfartstilsynet og Transportstyrelsen i Sverige om denne saken som de mener er en trussel for arbeidsmiljøet om bord i flyet.

Samle avfall

Pressesjef i SAS Norge, Tonje Sund, poengterer overfor FriFagbevegelse at kabinansatte ikke skal vaske i kabinen.

– Oppgavene inkluderer å samle synlig avfall som for eksempel kaffekrus i kabinen, og hvis behov tørke vann av overflaten rundt vaskene om bord. Dette har man gjort på langdistanseflygninger i over 30 år, samt i mange år på innenriks. Det ble også utvidet til flyginger innenfor Skandinavia for en tid tilbake. Her er det ingen forskjell. Forskjellen oppstår på en liten andel av SAS sine totale antall flyginger utenfor Skandinavia, skriver Tonje Sund i en e-post til FriFagbevegelse.

Hun poengterer at dette er vanlig praksis hos mange flyselskaper som SAS konkurrerer mot, og at det derfor er viktig at også SAS tilpasser seg markedet.

– Ved ekstraordinære behov, er det rutiner for å tilkalle rengjøringsbistand på flyplassen, legger hun til.

Arbeidsinstruksen sier at det aller meste av disse oppgavene om bord skal gjøres mens flyet er i luften, forteller Sund.

– Der er det ingen forskjell på fagforeningene. Flyet er definert i luften fram til fest setebeltet-skiltet skrus på, og inntil da skal alle kabinansatte – uavhengig av fagforeningstilhørighet – hjelpe til å samle inn. Det er dermed kun de siste restene, når man er på bakken, som kun kan samles inn av de som er tilknyttet foreningene Norsk Kabinforening og tre andre.

– Vi har tillit til at denne jobben organiseres på en tilfredsstillende måte. Det gjelder også å sikre samarbeid og arbeidsmiljøet om bord. Som nevnt gjelder samme arbeidsinstruks i luften uavhengig av fagforeningstilhørighet. «Cabin Tidy» har eksistert i en årrekke på langdistanse og innenriks, slik at det bør kunne utvides til andre strekninger uten større utfordringer, skriver Tonje Sund.

Det siste tilbakeviser Norsk Kabinforening. På langruter har det ikke vært tilsvarende tiltak, i følge kabinansatte.

– Vi har aldri hatt «Cabin Tidy» på langrute, og Cabin Tiudy ble føst innført i Skandinavia i 2023, sier Bjarte Stedje.

30.01.2024
13:14
08.02.2024 13:33



Mest lest

Hun har politisk ansvar for mye, også pensjonssystemet. Nå får Tonje Brenna høre det fra Pensjonistforbundet.

Hun har politisk ansvar for mye, også pensjonssystemet. Nå får Tonje Brenna høre det fra Pensjonistforbundet.

Sissel M. Rasmussen

50.000 uføre taper tusenvis i året på nye regler

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Tri Nguyen Dinh

Sjømenn utsatt for rekordstort lønnstyveri

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

Joakim sluttet som taxisjåfør og ble vognfører. Det merkes på lønna

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

Petter Pettersen

Elektriker jobbet 23 timer i strekk – arbeidsgiveren fikk kun advarsel

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Jøran Grønstad

Vektere, renholdere og anleggsfolk skal få ny lønn. Her er kravene

Ole Palmstrøm

Statsansatte ble lønnsvinnere i 2023

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

Bildene fra Vukzalna-gaten gikk verden rundt, etter at russiske invasjonsstyrker for fram med hard hånd. På rekordtid er gaten, og det meste av Butsja, reparert. 

Bildene fra Vukzalna-gaten gikk verden rundt, etter at russiske invasjonsstyrker for fram med hard hånd. På rekordtid er gaten, og det meste av Butsja, reparert. 

Felipe Dana/AP Photo/NTB

Byen som avslørte de første russiske krigsforbrytelsene, reiser seg

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fartein Rudjord

Katrine og Maren hjelper fangene som vekker størst avsky

Kommentar

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

Fagbevegelsen har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di: – Spennende og skummelt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Jonas Fagereng Jacobsen

Ansatte i varehandelen blei lønnstapere i 2023

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

Hvis arbeidsgiveren betaler månedskortet må arbeidstakeren skatte av verdien av dette.

Hvis arbeidsgiveren betaler månedskortet må arbeidstakeren skatte av verdien av dette.

Roy Ervin Solstad og Torgny Hasås

Både små og store frynsegoder må beskattes. Her er reglene

Kommentar

Det heter at han valgte å gå, men i praksis ble Stein Lier-Hansen (bildet) avskjediget og i folkelig forstand fikk han sparken, skriver Lars West Johnsen.

Det heter at han valgte å gå, men i praksis ble Stein Lier-Hansen (bildet) avskjediget og i folkelig forstand fikk han sparken, skriver Lars West Johnsen.

Håvard Sæbø

På viddene med Stein Lier-Hansen

– Det er ikke vår jobb å sørge for at den økte verdiskapningen skal havne i madrassen eller at pengene flyttes til Sveits, sa LO-lederen da hun møtte pressen.

– Det er ikke vår jobb å sørge for at den økte verdiskapningen skal havne i madrassen eller at pengene flyttes til Sveits, sa LO-lederen da hun møtte pressen.

Brian Cliff Olguin

LO-lederen mener det bør bli et godt lønnsoppgjør: – Vi skal ha vår del av kaka


Flere saker