JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Une Bastholm kjøper ikke argumentasjonen til olje-og gassindustrien om hva som skjer hvis Norge stenger ned oljen.

Une Bastholm kjøper ikke argumentasjonen til olje-og gassindustrien om hva som skjer hvis Norge stenger ned oljen.

Leif Martin Kirknes

Oljearbeiderne frykter at hun vil rasere arbeidsplassene. Her er MDG-lederens svar

Une Bastholm (MDG) står på at det må settes en sluttdato for olje, men vil ha fagbevegelsen med i en «Oljekommisjon» og at satsingen på fornybar energi skal utgå fra dagens oljeindustri.



11.09.2020
11:00
11.09.2020 11:00

helge@lomedia.no

MDGs partileder mener dagens oljearbeidere skal bli morgendagens klimahelter.

– Ikke noe er gjort med en sveip. Omstillingen fra oljeindustri til industri innen havvind, karbonfangst og utslippsfrie skip kommer til å ta noen år. Planene for omstillingen må vi legge sammen med industrien i en «Oljekommisjon» etter modell fra den tyske «Kullkommisjonen», sier Une Bastholm til FriFagbevegelse.

Tyskland har bestemt seg for en gradvis nedstenging av kullkraftproduksjonen innen 2038. Den tyske regjeringen har opprettet en kommisjon som planlegger utfasingen, der arbeidstakerorganisasjonene er godt representert.

– Partene i arbeidslivet og de som sitter tett på bransjen må være med. Nettopp et godt organisert arbeidsliv og trepartssamarbeidet er en viktig premiss og styrken i det norske arbeidslivet. Det gir oss både omstillingsevne, at arbeidstakere kan medvirke og ta ansvar og er helt grunnleggende for trivsel og helse, mener Une Bastholm.

I slutten av april ble hun valgt som den første lederen i Miljøpartiet De Grønne, etter 26 år med to nasjonale talspersoner. Hun er også partiets eneste stortingsrepresentant i dag. Etter valget om ganske nøyaktig et år kan hun få en langt større stortingsgruppe med seg.

Bastholms melding til Støre: – Den neste solidaritetskampen må dreie seg om klimakrisen

Sluttdato for olje

MDG-toppen mener vi ikke kommer utenom en utfasing av olje- og gassproduksjonen og innfasing av fornybar industri. Samtidig mener hun at vi i den prosessen må ta vare på rettighetene til arbeidstakerne og styrke trepartssamarbeidet. Derfor ønsker hun seg nettopp en «Oljekommisjon» hvor fagforbundene er med.

For oljen må utfases, det står både hun og partiet last og brast på.

Slik forklarer hun hvordan det skal skje:

– Ved å slutte med nye investeringer i oljeindustrien og slutte å lyse ut nye felt for oljeproduksjon. Og at vi begynner å satse for fullt på annen, mer framtidsrettet industri som vi vet trenger den samme kapitalen, kompetansen og folkene som i dag jobber i oljen, sier Une Bastholm.

– Vi har for eksempel gode forutsetninger for en storsatsing på havvind. Verftene som i dag skrur sammen oljeplattformer kan skru plattformer for havvind. Det burde vi startet med for lenge siden. Men fortsatt satsing på olje og gass er en reell trussel for havvind-satsingen, sier forskningsmiljøet på SINTEF og NTNU fordi kapital og kompetanse bindes opp i oljebransjen, mener Bastholm.

– Men det koster penger?

– Det gjorde også oljesatsingen. Nå er vi i en ny tid der vi vet at verden vil etterspørre mindre og mindre fossil energi, og vi kan forvente både tryggere arbeidsplasser og mer avkastninger fra investering i fornybart, som havvind, poengterer hun.

Sykehjemmet fikk skrekkbeskjeden: «Du har en medarbeider som er smittet. Hva har du tenkt til å gjøre med det?»

– En påstand aldri noen har klart å bevise

MDGs forhold til oljeindustrien og Fellesforbundet har til tider vært betent. Bastholm tror det blant annet skyldes at MDGs oljepolitikk gjør at en del arbeidstakere føler usikkerhet om framtiden.

– Vi (partiet, red. anm) hadde et veldig godt møte med Fellesforbundet i fjor. Da snakket vi mye om det vi er enige om. Jeg sa også at jeg mener vi er nødt til å sette en sluttdato for oljeproduksjonen rett og slett fordi vi må vite når vi skal komme i mål. En politisk styrt omstilling trenger en tidsplan, en ramme for hvor lenge utfasingen skal vare. Det gir forutsigbarhet til næringslivet og vilje til å satse på ny industri, mener Une Bastholm.

– Uten en tanke om når vi skal slutte å utvinne olje og gass, får Norge heller ingen troverdighet i klimakampen, og vi vet ikke om vi når egne klimamål, legger hun til.

– Men er det bedre at andre produserer olje på en mindre naturvennlig måte, enn at vi produserer den reneste oljen som finns?

– Dette er en påstand som aldri noen har klart å bevise. Tvert imot sier forskere at hvis Norge slutter å ta opp olje og gass, vil noe av produksjonen bli erstattet andre steder. Men ikke alt. Det er hevet over enhver tvil at det vil føre til en reduksjon i globale klimagassutslipp hvis Norge slutter å produsere olje og gass. Det vil også gi en stor signaleffekt, mener Une Bastholm.

– Vi er en betydelig leverandør av energi i Europa. At vi - som en betydelig og sikker leverandør av energi - satser på fornybar energi vil bli lagt merke til. I tillegg kommer utslippskuttene vi bidrar til ved å bygge ut en fornybar industri som hjelper omstillingen bort fra fossilt i andre land. Våre kunnskapsmiljøer og industriklynger kan eksportere både teknologi, produkter og tjenester til fornybarsatsning i Frankrike og Tyskland, poengterer hun.

Hun kjøper ikke helt påstandene fra olje- og gassbransjen.

– Deres ønske er jo å fortsette å produsere olje og gass. Det er naturlig. De har jo en interesse i å framstille olje som rent, mener MDG-lederen.

Oversikt: Her er korona-støtteordningene som gjelder nå

Mange myter ute og går

MDG-lederen mener vi må ha en langt større ambisjon i forhold til havvind enn det regjeringen har vist.

– MDG ønsker å bygge ut 100 TwH de neste ti årene, som kan gi minst 27.000 arbeidsplasser i Norge. Men da må vi tørre å legge gode virkemidler på bordet, slik Storbritannia nå gjør, ved at selskapene er garantert en minstepris som er avklart på forhånd for hver enkel konsesjon. Det er mange myter ute og går. Mange tror det ikke er konkurransedyktig. Teknologien for flytende havvind er mindre moden og dyrere fortsatt i dag, men bunnfast havvind er nå lønnsomt uten subsidier, og mest aktuelt på kort sikt. Vi må også huske at prislappen på å ikke investere grønt nå er farlige klimaendringer som vil gå utover alle generasjoner som kommer etter oss. Det er faktisk framtiden vår det er snakk om, sier Une Bastholm.

– Hva med vindkraft på land?

– Det har et mer begrenset potensiale fordi det krever store naturinngrep. Det er tragisk at man har gitt tilslag på så mange konsesjoner uten å stille strenge krav først til natur-kartlegging, respekt for urfolks rettigheter og lokal medvirkning. Vi mener kommunene selv må være enige for at det skal gis konsesjon. Havvind vil også kreve kartlegging av sjøfugltrekk og havbunnmiljø, og er ikke konfliktløst, men inngrepene kan gjøres langt mindre og mer midlertidige, sier Une Bastholm.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
11.09.2020
11:00
11.09.2020 11:00



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Håvard Sæbø

Paul og Espen skaffet Foodora tariffavtale. Nå dumper nye selskaper sykkelbud-lønna

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

Tormod Ytrehus

Slik blir løsningen for skatt på frikort for bussjåfører


Flere saker