Nav-skandalen
Over 3300 personer som mener de er rammet av trygdeskandalen venter på svar fra Nav
Nav-ansattes arbeid med å lete etter dokumenter og gå gjennom alle sakene i trygdeskandalen er forsinket av korona-pandemien, forklarer Nav.
GRANSKET: Tirsdag 4. august legger et granskingsutvalg fram sin rapport om trygdeskandalen for arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen.
Ole Palmstrøm
yngvil@lomedia.no
Magne Fladby, leder for innsatsteam EØS-saker i Nav, forstår at mange av dem som kan være berørt av trygdeskandalen synes saksbehandlingen tar lang tid.
• 197 personer venter på å få behandlet saker der Nav har krevd at de betaler tilbake ytelser.
• 3152 personer venter på å få behandlet saker om stans, avslag og avkortning.
«Mange saker er komplekse, og krever leting i svært ulike, og til dels gamle fagsystemer», forklarer Fladby i en e-post til FriFagbevegelse. Én person kan ha over 100 dokumenter i ulike Nav-systemer, i tillegg til notater, samtaler og digital dialog med Nav, opplyser han.
I noen saker må Nav fatte flere vedtak.
Så langt har Nav bestemt:
• 849 personer har hittil fått omgjort urettmessige vedtak om tilbakekreving.
• 989 personer har hittil fått omgjort urettmessig vedtak om stans, avslag eller avkortning av ytelse.
• Nav har slettet gjeld for 55 millioner kroner.
• Nav har etterbetalt rundt 56 millioner kroner fordi Nav urettmessig stanset stønader.
• Nav har opprettholdt 1474 vedtak om tilbakekreving av stønader, eller stans, avslag, eller avkorting av ytelser.
Kilde: Nav innsatsteam EØS-saker
EØS-sakene ble satt på vent
I oktober i fjor ble det kjent at Nav siden 2012 har feiltolket en EU-forordning som gir rett til å ta med seg sykepenger, arbeidsavklaringspenger (AAP) og pleiepenger til EØS-land.
Arbeidet er som sagt omfattende, og blir i tillegg forsinket av det enorme arbeidspresset som følge av korona-pandemien, sier Fladby. «Regjeringen besluttet i april at behandlingen av EØS-sakene skulle settes på vent inntil videre», skriver han til FriFagbevegelse.
Det medførte at arbeidet med å rydde opp i sakene som gjelder perioden etter 1. juni 2012 ble veldig redusert.
Nav har som mål at sakene som gjelder perioden etter 1. juni 2012 skal være ferdigbehandlet før årets slutt.
Folk som har saker som gjelder perioden før 1. juni 2012 må vente mye, mye lenger. Disse sakene settes på vent inntil det foreligger en uttalelse fra EFTA-domstolen om hvilke grupper som kan være berørt.
«Vi har forsøkt å gi alle berørte personer løpende informasjon om saksbehandlingstiden. I tillegg sendte vi brev til alle berørte om at det måtte påregnes ytterligere saksbehandlingstid på grunn av koronasituasjonen», skriver Navs Magne Fladby til FriFagbevegelse.