Posten går godt økonomisk, men kan ikke love ekstra penger til omstilling for de ansatte
Posten kan vise til resultatforbedring i 2017, men det er usikkert om det betyr mer penger til omstilling.
Godt resultat i en tøff tid. Konsernsjef Tone Wille kunne vise til en forbedring av Postens resultat, men nye tøffe omstillinger er like om hjørnet.
Kai Hovden
kai.hovden@lomedia.no
Postens konsernsjef, Tone Wille, kunne fortelle om større overskudd i 2017 sammeliknet med 2016. Det kom frem under en pressekonferanse i dag, fredag.
Postområdet hadde et justert resultat på 843 millioner kroner i 2017, noe som er en økning på 43 millioner fra 2016. Tilsvarende tall for logistikk er 129 millioner i resultat, opp 80 millioner fra 2016.
Men konsernsjefen ville ikke gå i detalj da Postkoms ønske om ekstra omstillingsmidler kom på banen.
• Dette er lønna i over 300 yrker
Forholder seg til avtalen
Postkom har etterlyst økt satsing på omstilling fra konsernets side i forbindelse med Samferdselsdepartementets forslag om færre postleveringsdager per uke.
– Vi har en omstillingsavtale som legger premissene. Det er utgangspunktet, svarte Wille da Posthornet ønsket å vite om det er aktuelt å kanalisere mer av konsernets overskudd mot omstilling.
Posten er klar over Postkoms ønske om ekstra tid og midler for å møte overgangen til post annenhver dag, slik forslaget til Samferdselsdepartementet legger opp til.
– Det vil bli en krevende omstilling. Her kan jeg ikke gå i detalj, men vi skal gjøre vårt beste for å finne gode løsninger sammen, sa Wille.
Postkom stiller krav
Forbundsleder i Postkom, Odd Christian Øverland, understreker at det må brukes betydelige midler på omstillingen som nå er i vente.
– Postkoms krav til tid, ressurser og kompenserende tiltak er klare og kjent for Postens ledelse. Omstillingen må skje i form av et spleiselag mellom Posten, Postkom og eier, sier Øverland.
Han har tro på gode løsninger i den krevende tiden som kommer.
– Jeg er optimistisk, og vil arbeide for at vi skal finne løsninger sammen. Når beslutningen om antall omdelingsdager er fattet, må vi sette oss ned og jobbe frem disse løsningene, sier forbundslederen.
God dialog
Wille understreket viktigheten av god dialog med de ansattes organisasjoner i forbindelse med de store omstillingene konsernet har vært igjennom.
– Ser man tilbake på omstillingen som er gjort i Posten over flere år, er den gjennomført uten arbeidskonflikter. Vi har god dialog med de ansattes organisasjoner, og er opptatt av at vi må ha en felles virkelighetsforståelse. Posten har evnet å iverksette tiltak i tide til å finne gode løsninger i møtet med nedbemanninger.
– De ansatte har alltid stilt opp for bedriften, og vi er opptatt av at selskapet skal være rigget for framtida. Poskom er offensivt innstilt, og vi har derfor evnet å skape gode løsninger for de som har måttet gå og solide jobber for de som har blitt, kommenterer Øverland.
Konsernsjefen berømmet også de ansatte for deres positive og fremtidsorienterte holdning i omstillingsprosessen.
Vellykket omstilling
Postens resultat for 2017 viser ifølge konsernsjefen at man har gjennomført en vellykket omstilling.
– Ved inngangen til 2018 gjennomførte vi en av de største omleggingene i Postens historie ved å gå fra to til én adressert brevstrøm, sa Wille.
Hun gikk videre med å peke på at brevvolumene fortsetter å falle, og at neste nødvendige omstilling derfor er færre omdelingsdager.
Samtidig kunne konsernsjefen vise til rekordlavt sykefravær i Posten sist år.
– Sykefraværet for 2017 ble 5,8 prosent, en reduksjon på 0,3 prosentpoeng fra 2016. Det er det laveste sykefraværet som er målt i Posten, og til sammenlikning er landsgjennomsnittet 6,4 prosent.
• – AFP-ordningen redder postansatte over i en verdig pensjon
Postens resultater for 2017
Omsetning på 24 678 millioner kroner.
Justert resultat ble 703 millioner kroner, en forbedring på 58 millioner fra 2016.
Segmentet post forbedret resultatet med 43 millioner kroner fra 2016, og leverte et justert resultat på 843 millioner.
Logisitikk kunne vise til et justert resultat på 129 millioner kroner, en forbedring på 80 millioner fra 2016.
Sykefraværet var rekordlavt, og endte på 5,8 prosent.
Flere saker
Postens resultater for 2017
Omsetning på 24 678 millioner kroner.
Justert resultat ble 703 millioner kroner, en forbedring på 58 millioner fra 2016.
Segmentet post forbedret resultatet med 43 millioner kroner fra 2016, og leverte et justert resultat på 843 millioner.
Logisitikk kunne vise til et justert resultat på 129 millioner kroner, en forbedring på 80 millioner fra 2016.
Sykefraværet var rekordlavt, og endte på 5,8 prosent.