JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ELEKTRISK FRAMDRIFT. De ansatte ved distribusjonssenteret i Fyllingsdalen i Bergen, er ikke imponert over el-kjøretøyene de må bruke. Fra venstre: Dag Lavik, Jørn Alf Jetmundsen, Christer Rundhovde og Miranda Eriksen Larsen.

ELEKTRISK FRAMDRIFT. De ansatte ved distribusjonssenteret i Fyllingsdalen i Bergen, er ikke imponert over el-kjøretøyene de må bruke. Fra venstre: Dag Lavik, Jørn Alf Jetmundsen, Christer Rundhovde og Miranda Eriksen Larsen.

Morten Hansen

Postens el-biler får tyn

Tilbakemeldingene på Postens el-kjøretøyer er både positive og negative. I Fyllingsdalen i Bergen er postbudene usikre på både om de kan kjøre – og når de kjører.



19.03.2014
12:00
19.03.2014 18:35

morten.hansen@lomedia.no

I Fyllingsdalen i Bergen er det mest det siste. Der er de usikre både om de kan kjøre – og når de kjører.

– Enkelte ganger er jeg livredd når jeg kjører i el-bilen. Jeg føler at jeg ikke har noen beskyttelse rundt meg. Når det i tillegg er så lite motorkraft at man må kjøre i 20 kilometer i timen i oppoverbakke på tett trafikkert vei, sier det seg selv at det blir skapt farlige situasjoner. Jeg har ingen god følelse bak rattet i elbilen, sier Dag Lavik.

Postbudet, som har sine ruter i Fyllingsdalen i Bergen, er en av mange Posthornet har snakket med som mener el-kjøretøyene i mange tilfeller er et håpløst arbeidsverktøy.

– Det klages på kvaliteten – at ting lett blir ødelagt, at dieselvarmeren gir avgasser som gjør det vanskelig å puste, og at bilene oppfattes som skrøpelige. Det blir en del klager. De fleste hos oss er skeptiske, men det er også noen som synes det er helt OK, sier Christer Rundhovde, distribusjonsleder i Fyllingsdalen distribusjonsenhet.

Han understreker at bilene er godkjent av Biltilsynet, og at budene får opplæring i bruken av kjøretøyene.

– Posten, både sentralt og lokalt, er veldig opptatt av sikkerhet. Det settes av tid daglig til bruk på sikkerhet, sier Rundhovde.

Må høre på brukerne

Solfrid Træet, som sitter i kretsstyret til Postkom region Vestlandet, har inntrykk av det begynner å gå seg til.

Hun mener Posten har blitt flinkere til å se hvor kjøretøyene fungerer, og hvor det ikke er fullt så greit.

– Dermed er det ikke sagt at budene synes de er gode. Vi skjønner at el-kjøretøyene har kommet for å bli. Men da er det viktig at brukerne og tilbakemeldingene blir tatt på alvor.

Noen steder gjøres det, mens de enkelte steder tydeligvis trenger mer tid for å få det til, konstaterer Træet.

Økonomisk motivert

Tillitsvalgt ved distribusjonsenheten i Fyllingsdalen, Jørn Alf Jetmundsen, frykter at innførselen av elektriske kjøretøy i Posten har blitt et prestisjeprosjekt det vil bli vanskelig å få gjort noe med.

– Jeg ser at det er fornuftig å bruke dem enkelte steder. Problemet er at man som oftest må kjøre på vanlig trafikkert vei for å komme dit, sier Jetmundsen.

Han stiller også spørsmål om det er gjort grundig nok arbeid før man valgte hvilke kjøretøy som skulle kjøpes.

– De fungerer sikkert fint på små landsbyveier i Spania – hvor de er produsert. Hos oss har det vært altfor mye tull. Speilene sitter så løst at man må justere dem hver gang man åpner døra. Hengslene blir ødelagt titt og ofte. Lasterommet, eller plastkassen om du vil, som sitter bak på kjøretøyene er festet rett på karosseriet. De har ikke engang forsterket festene. Vi har opplevd at kassene har løsnet, sier Jetmundsen.

Han mener det ville skapt livsfarlige situasjoner om det hadde skjedd på tett trafikkert vei. Den lokale tillitsvalgte har problemer med å skjønne at el-bilene i det hele tatt er blitt godkjent for bruk på norske veier.

– Så mye småfeil, og så mange som forteller at de føler seg usikre, sier sitt. Jeg kan ikke skjønne at dette er de beste el-kjøretøyene som har vært mulig å skaffe. I mine øyne er det opplagt at det er økonomien – og ikke miljøet – som har vært avgjørende.

Best blant blokker

Er det ingen som er fornøyd?

Joda. Miranda Eriksen Larsen vil ikke bytte. Hun mener fordelene oppveier ulempene.

– Jeg er kjempefornøyd. Ruten min, med smale veier mellom høyhus, går mye raskere med el-motorsykkelen jeg kjører. Nå kan jeg kjøre fra sted til sted. Jeg slipper å parkere utenfor området, for å gå med posten, sier Larsen.

Hun tror de negative tilbakemeldingene handler litt om vane, men også om reelle problemer.

– Mange av budene kommer fra vanlige biler, og kjører vanlige biler på noen av rutene sine. Da blir det en overgang. Samtidig ser også jeg problemene noen av de andre snakker om. Også jeg har problemer med å følge fartsgrensen når jeg kjører i oppoverbakke. Noen ganger går det så sakte, at jeg vurderer å kjøre på fortauet for å slippe den andre trafikken frem, sier Larsen.

Hun mener også at mange har ruter hvor det ikke er like stor fordel med de små el-kjøretøyene.

– Det er klart at hvis man ikke har noen fordel av el-kjøretøyene, så forsvinner litt av poenget, sier hun.

Varierende tilbakemeldinger

Gunnar Inderberg i Posten Norge erkjenner at, med snart 1.000 el-kjøretøy av ulike modeller, vil erfaringene variere.

– Tilbakemeldingene varierer fra de som er veldig positive, til de som ikke er så fornøyde. Generelt må vi kunne si at de alternative kjøretøyene fungerer for vårt formål, men vi er samtidig åpne på at vi i løpet av de siste fem årene har hatt mange utfordringer vi har måttet finne løsninger på, sier Inderberg.

Han påpeker at Posten Norge jobber tett sammen med avdelingsledere, tillitsvalgte og vernetjenesten i utvikling av kjøretøyene, og at det er en kontinuerlig dialog om videreutvikling og forbedring.

Inderberg understreker at de risikovurderer alt utstyr og alle ruter før nye alternative kjøretøy tas i bruk.

Han avviser at økonomi har vært drivkraften for innføringen av el-kjøretøy.

– For hver dieselbil vi kan bytte til et alternativt kjøretøy, sparer vi miljøet for 1,5 – 2 tonn CO2 utslipp per år. Det er et viktig bidrag for å realisere Postens miljøambisjon.

Det blir en del klager. De fleste hos oss er skeptiske, men det er også noen som synes det er helt OK.

Christer Rundhovde, distribusjonsleder i Fyllingsdalen distribusjonsenhet.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
19.03.2014
12:00
19.03.2014 18:35



Mest lest

 Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Jan-Erik Østlie

Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge

FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.

FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.

Roy Ervin Solstad

En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

Kai Hovden

Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

Brian Cliff Olguin

Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun

Privat

Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

Helge Rønning Birkelund

Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

Colourbox.com. Innfelt: fafo.no

13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene

Debatt

Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.

Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.

Ida Bing

«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas

Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.

Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.

Privat

«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Jan-Erik Østlie

– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.

Anna Granqvist

– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Ola Tømmerås

LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Helge Rønning Birkelund

240 ansatte fikk permitteringsvarsel. Slik klarte bedriften å beholde alle

Næringsminister Iselin Nybø (V) sier at det ikke er umulig å utelate eiendomsbransjen fra kompensasjonsordningen, men at det har noen utfordringer ved seg. (Illustrasjonsfoto)

Næringsminister Iselin Nybø (V) sier at det ikke er umulig å utelate eiendomsbransjen fra kompensasjonsordningen, men at det har noen utfordringer ved seg. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox

Boligspekulanter tjener på tomme leiligheter: – Folk forstår ikke at dette er mulig

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

Morten Hansen

Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt

Kommentar

Visst ligger det både populisme, politisk teft og reaktive impulser bak Senterpartiets vekst, skriver Jo Moen Bredeveien.

Visst ligger det både populisme, politisk teft og reaktive impulser bak Senterpartiets vekst, skriver Jo Moen Bredeveien.

Jan-Erik Østlie

«Den tradisjonen Sp skriver seg inn i, har pleid å gi voldsomt kraft i vår politiske historie»

Marianne Borgen (SV)

Marianne Borgen (SV)

Jan-Erik Østlie

Oslos ordfører vil kutte i egen lønn

Illustrasjon

Illustrasjon

Roy Ervin Solstad

Nå blir det glede på kysten: Fergeprisene går ned

PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.

PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.

Katharina Dale Håkonsen

Hjemmekontor-reglene er 20 år gamle. Nå krever LO fornyelse


Flere saker