JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Luftfartskonferanse:

Regjeringens sparetiltak overfor Avinor går på sikkerheten løs, mener LO. – Ubegrunnet kritikk, svarer samferdselsministeren

LOs nestleder Peggy Hessen Følsvik mener regjeringens sparetiltak overfor Avinor går på sikkerheten, beredskapen og arbeidsvilkårene løs. Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener kritikken er ubegrunnet.

Eivind Olai Kristiansen

Saken oppsummert

helge@lomedia.no

Første nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik, åpnet torsdag LOs årlige Luftfartskonferanse med å komme med ramsalt kritikk mot regjeringens konkurranseutsetting og privatisering innenfor luftfarten.

p

Avinor må spare så mye at det går på bekostning av sikkerheten og beredskapen på flyplassene og for flypassasjerene, hevder hun.

Hun viser til flere eksempler:

* Tidligere i høst kunne ikke et ambulansefly lande på Kjevik på grunn av manglende beredskap på flyplassen. Passasjeren ble sendt med bil fra Kristiansand til Oslo.

* Et passasjerfly fra Oslo til Evenes holdt på å snu for et par uker siden fordi Avinor først ikke ville betale overtid for å opprettholde beredskapen.

* Det kuttes i røykdykkere og generell beredskap for å spare penger.

* Babcock klarer fortsatt ikke å levere en sikker nok luftambulansetjeneste for befolkningen. Dette rammer spesielt pasienter og leger i Finnmark.

– Er bekymret

LO er bekymret for arbeidsforholdene til de som jobber i lufta og på bakken. Stadige anbud og konkurranseutsetting/privatisering av for eksempel tårntjenester fører til stadig press på de ansattes lønns- og pensjonsvilkår.

– LO har vært en pådriver for å få utredet arbeidsforhold og sikkerhet i Luftfarten. Det handler om å sikre rettferdige konkurransevilkår, forhindre at aktørene i luftfarten kan ta i bruk kreative forretningsmodeller som oppsplitting av selskaper, atypiske ansettelsesmodeller og sosial dumping. Vi er bekymret for at anbudsutsetting av samfunnskritiske oppgaver som ambulanseflyging og tårntjenester kan gå ut over både kvaliteten og sikkerheten, sier Peggy Hessen Følsvik.

At Babcock fortsatt ikke klarer å levere en sikker nok luftambulansetjeneste er uakseptabelt, mener hun.

LO er også kritiske til at et kommersielt, spansk selskap skal drive flytårnet i Ålesund og Kristiansand.

– Her har det ikke vært rettferdig konkurransevilkår. Avinor har kostnader som følge av lovpålagte oppgaver som ikke nødvendigvis konkurrentene har, som flygelederutdanning, mener LOs nestleder.

Spør om sikkerheten

Styret i Avinor fikk i juni på bordet forslag om kostnadskutt på 400 til 600 millioner på alle landets flyplasser. Avinor-konsernet hadde samlede inntekter i 2018 på 11,7 milliarder kroner. Netto overskudd endte i samme år på 1,16 milliarder kroner, som var mer enn en dobling fra året før.

Riksrevisjonen kom i fjor med en rapport hvor de kritiserte kostnadsutviklingen i selskapet. Blant annet at kostnadsveksten har vært for høy og at halvparten av Avinors større utbyggingsprosjekter er blitt dyrere enn kostnadsrammen.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) er ikke enig med Peggy Hessen Følsvik. Han mener kritikken er ubegrunnet.

p

– Jeg mener den viktigste måten å sikre arbeidsplassene på i norsk luftfart er å ha et konkurransedyktig avgiftsregime. For å få til det må vi holde kostnadene nede i Avinor. Det er overhodet ikke anledning til å kompromisse på tryggheten, sier samferdselsminister Jon Georg Dale til FriFagbevegelse.

Konkret ser han ikke noe galt med at et spansk selskap driver tårnet i Ålesund og Kristiansand.

– Vi har norske krav og vi har internasjonale krav som skal tilfredsstilles. Og det blir ført tilsyn. Så har det vært konkurranse om tjenestene, som skal drives best mulig og billigst mulig. Men vi kompromisser ikke på sikkerheten, poengterer han.

Warning