Rødgrønne politikere vil tvinge gjennom lov om norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann
Stortingsrepresentantene Terje Aasland (Ap), Geir Pollestad (Sp) og Torgeir Knag Fylkesnes (Sv) har fremmet et stortingsforslag som skal sikre norske sjøfolk samme konkurransevilkår som utenlandske.
KLAR TALE: Terje Aasland (Ap), Geir Pollestad (Sp) og Torgeir Knag Fylkesnes (Sv) er klokkeklare. Regjeringspartiene er usikre på om en lov om norske lønns- og arbeidsvilkår i Norge er er riktig grep for å bevare norske sjøfolk.
LO Media/Sosialistisk venstreparti
tri@lomedia.no
De tre rødgrønne stortingspolitikerne begynner å bli bekymret og utålmodig på norske sjøfolks vegne. De vil ha lov om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel for å sikre norske sjøfolks konkurransvilkår i framtiden.
Det er fullt mulig for Norge å sette slike krav har to uavhengige og grundige juridiske utredninger fastslått.
• Norge har handlingsrom til å stille norske lønnskrav, også til sjøs
Trygghet for arbeid og inntekt
«Fremover skal Norge fortsette å skape mange arbeidsplasser basert på ressursene i havet. Dette må være arbeidsplasser som gir en lønn å leve av i Norge», er et av argumentene i forslaget.
– Hvis Norge skal utvikle seg til en sterkere maritim kraft både på norsk sokkel og i norske farvann, må det skje på bakgrunn av at konkurransegrunnlaget er norske lønns- og arbeidsforhold. En trygghet for både arbeid og inntekt er viktig når vi nå står foran en omstilling av samfunnet. Når næringsministeren varsler en Stortingsmelding om maritim sektor og maritim næring, må det baseres nettopp på norske lønns- og arbeidsforhold, har Terje Aasland tidligere sagt til FriFagbevegelse.
Må med i maritim melding
Sammen med Pollestad og Fylkesnes ber Aasland regjeringen nedsette et partssammensatt utvalg som skal foreslå lovendringer og ordninger for å gjennomføre norske lønns- og arbeidsvilkår for skipsfarten. Utvalgets forslag skal fremlegges i den varslede stortingsmeldingen om maritim næring som kommer i 2020.
p
Geir Pollestad frykter at regjeringen ikke vil bruke muligheten om å pålegge alle skip å bruke norske vilkår, det er derfor han nå er med og fremmer dette forslaget.
– Regjeringen brukte lenger tid på å utlyse anbudet på den juridiske utredningen, enn det tok for juristene å utrede rapporten. Det beviser at de ikke har hastverk selv om norske sjøfolk mister jobbene sine. Nå haster det med å få på plass et nytt lovverk.
Uten sosial dumping
– Maritim sektor er svært viktig i den grønne omstillingen av norsk økonomi- og næringsliv. Vi skal sikre norske arbeidsplasser for fremtiden, og de skal selvsagt ikke være dårlige enn de har vært i fortiden. Det grønne skiftet skal selvsagt gjennomføres uten sosial dumping – til det beste for klima, miljø og folk, sier Fylkesnes til FriFagbevegelse.
Næringsdepartemenet har enda ikke tatt stilling til hva de vil gjøre med det handlingsrommet som ligger der, har de ved flere anledninger uttalt til Frifagbevegelse.
– Vi har fortsatt ikke jobbet oss gjennom denne rapporten. Men jeg kan si litt om hvordan vi har tenkt å følge den opp. Før øvrig viser rapporten at det er juridisk mulig, men det er også noen nedsider. Det er rapporten veldig klar på, litt avhengig av hvordan man gjør dette. Det vi har tenkt å gjøre er å følge opp i tett og nært samarbeid med partene i arbeidslivet, både fagforeningene, sjømannsorganisasjonene og de maritime arbeidsgiverorganisasjonene. Så får vi se hvor langt vi kommer, har Torbjørn Røe Isaksen svart til Terje Aasland på Stortinget.
Ny thriller
Med dette Stortingsforslaget vil det bli en ny thriller for norske sjøfolk. Vi husker hvor langt inne det lå for å få den juridiske utredningen gjennomført; Etter at regjeringen, med Høyre i spissen, først ikke ønsket å utrede det juridiske handlingsrommet Norge har til å stille krav om norske vilkår på utenlandske fartøy fordi de mente at det er proteksjonistisk, var det Stortinget som til slutt fikk tvunget utredningen igjennom. Den gang var det Sp, SV, Rødt og Ap som var klare på at utredningen måtte gjennomføres. De fikk til slutt flertall på Stortinget for et utredningsvedtak med hjelp av FrP og KrF.
p
Nå kan et lignende scenarium gjenta seg: Regjeringen vil ikke benytte handlingsrommet som ligger der, men Stortinget kan tvinge Regjeringen til å nedsette et utvalg som skal legge fram et forslag til å gjøre en lovendring. Igjen må Sv, Ap, Sp og Rødt ha hjelp fra KrF og FrP på Stortinget.
KrF: – Politisk spill
KrFs representant i Næringskomiteen, Steinar Reiten, registrerer at representantforslaget har kommet, men vil avvente med å kommentere den siden departementets melding om maritim næring er på vei.
– Dette forslaget er en del av spillet på Stortinget. Når en prosess er i gang hos regjeringen, så vil opposisjonen forsere dette med et forslag. Opposisjonen vil alltid utfordre regjeringen. Jeg er absolutt ikke negativ til forslaget, men mener vi må avvente og se hva som kommer fram i meldingen først, sier Reiten.
Frp er uklare
– Utredningen om konsekvensene av å stille krav om norske lønn- og arbeidsvilkår ble ferdig tidligere i år. Det var en seier for Frp i regjering at denne utredningen overhodet ble gjennomført. Takket være utredningen, kan vi ta beslutninger med et solid faktagrunnlag i ryggen. Hvordan man skal gå videre med dette, er ennå ikke avgjort i departementet, skriver partiets Morten Ørsal Johansen i en epost til FriFagbevegelse.