Lønn i barnevernet:
Ryddesjau i barnevernet ga 40.000 kroner i lønnsøkning
Barnevernslederen måtte beskrive arbeidsdagen minutt for minutt. Det førte til at faglederne fikk nye arbeidsoppgaver og 40.000 kroner mer i lønn.
Enhetsleder Lillian Rognstad er fornøyd med at alle faglederne i barnevernet i Ullensaker har fått 40 000 kroner mer i lønn. De har også fått nye arbeidsoppgaver og mer ansvar. - Dette er resultat av at veiledningsteamet fra Bufdir har jobbet med oss, sier hun.
Nadia Frantsen
anne@lomedia.no
I mai ble barnevernsledelsen i Ullensaker kalt inn på teppet til Fylkesmannen. Måneden etter var teamet fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) på plass for å rydde opp i barnevernstjenesten. Teamet skal gi veiledning gjennom to år. Slik skal barnevernet bli bedre i ledelse og organisering.
– Vi fikk først hetta, men bestemte oss for å ta det som en mulighet. Mange barnevernstjenester sliter. Vi er heldige som får hjelp, sier Lillian Rognstad, enhetsleder i Ullensaker kommune med ansvar for barnevernet.
• Veiledningskorps skal forbedre barnevernet
Barnevernsleder jobbet for flere
Da Bufdir-veilederne Benedikte Selsing og Knut Hagen kom til Ullensaker i juni, manglet det ansatte i flere av teamene, og flere team manglet fagledere. De startet med å se på barnevernslederens arbeidsoppgaver, hva hun gjorde fra hun kom på jobb 7.30 til hun la seg. Hun måtte beskrive dagen omtrent minutt for minutt. Det var lett å se at oppgavene var uoverkommelige for ett menneske. Foruten fagledelse og personalansvar for nær 50 ansatte jobbet hun inn det som ikke ble gjort. Før hun ble sykmeldt, brukte hun mye tid på rekruttering og ansettelser. Veiledernes gjennomgang viste altfor mange timer.
Saken fortsetter under bildet.
Barnevernstjenesten i Ullensaker er en av 13 som får veiledning fra Bufdir.
Nadia Frantsen
40.000 mer i lønn
Kommuneledelsen kom fram til at de ville delegere arbeidsoppgaver og personalansvar til fem fagledere. Med økt ansvar gikk de opp 40.000 kroner i lønn, til en årslønn på 620.000 kroner. Påslaget var nødvendig for å beholde fagledere og rekruttere til ledige stillinger.
Suksessfaktoren, ifølge Rognstad, er at kommuneledelsen er nødt til å delta i veiledningen.
– Ville dere klart å gjøre endringer uten hjelp fra veilederne?
– Vi ville i alle fall brukt mer tid. Teamet jobber så systematisk og går i detalj på en måte vi selv ikke ville tenkt at vi burde, sier Rognstad.
17 prosent ledige stillinger
Fontene er med når veiledningsteamet har sitt fjerde treff med barnevernstjenesten. Stemningen er vennlig. Veilederne er samtalepartnere for å finne bedre løsninger.
– Ledelse er ekstremt viktig for å få en tjeneste til å fungere. Det er gjenkjennbare problemstillinger; ledige stillinger og gjennomtrekk av ansatte, sier veileder Knut Hagen.
De snakker om utlysninger og hva de kan gjøre for å tiltrekke seg søkere. I barnevernet i Ullensaker står åtte av 48 stillinger ledige. En vakanse på 17 prosent.
Veilederne spør: Hvordan kan dere gjøre gode ansettelser? Hva kan dere lokke med? Har dere noe å gå på i lønn? Teknikken er å stille spørsmål som får ledelsen til å finne svar.
Pakkeforløp for nyansatte
Rognstad sier de to veilederne har fått henne til å tenke annerledes om rekruttering.
– Veilederne vil at vi skal sette alt inn på å beholde de vi har og at det vil gi ringvirkninger. Hvis et kontor får rykte på seg for å ha høy turnover, er jo ikke det rekrutteringsgull, sier hun.
Nye ansatte skal få opplæring og oppfølging slik at de blir værende i stillingene. Barnevernstjenesten har derfor laget et såkalt pakkeforløp for nyansatte.
– Det er en av hjemmeleksene veilederne ga oss. Nå er det på plass. Nyansatte skal få velkomstblomst, god og hyppig veiledning, fadder, hjelp til å anvende lovverk, fagsystemer, rett og slett støtte i praktisk barnevernsarbeid, sier Rognstad.
Saken fortsetter under bildet.
Da veilederne Benedikte Selsing og Knut Hagen kom til Ullensaker, så de en kommune med sterk befolkningsvekst, med mange alvorlige bekymringsmeldinger, voldssaker, akutte avklaringer, gjennomtrekk av ansatte og høyt sykefravær. Selsing er til daglig helse- og barnevernssjef i Vestby kommune, Hagen er barnevernsleder Øst i Agder i Gjerstad kommune.
Nadia Frantsen
Alle skjeletter ut av skapet
De to veilederne skryter av at barnevernsledelsen stiller seg åpne og villige til å legge alt på bordet.
– Alle skjeletter kommer ut av skapet. Vi synes de er modige, sier Selsing og Hagen.
De poengterer at mandatet deres er å se på ledelse og organisering i barnevernstjenesten, ikke å gå inn i faglige vurderinger og enkeltsaker. Likevel går de gjennom nøkkeltall for å danne seg et bilde av utfordringene. Tallene kommer opp på skjermen i møterommet. Ordet som går igjen er økning, økning, økning. Fra ett år til det neste er det flere innbyggere, flere bekymringsmeldinger, flere undersøkelser, flere hjelpetiltak, flere døgn i beredskapshjem. Og parallelt, sykmeldinger og ubesatte stillinger. Tallene for 2018 er likevel bedre siden de har funnet nye måter å organisere arbeidet på.
Saken fortsetter under bildet.
Veilederne noterer, stiller spørsmål og prøver å få barnevernsledelsen til å finne gode løsninger selv.
Nadia Frantsen
4.493 uåpnede e-poster
Rognstad synes det er krevende å være i veiledning. Etterpå kan hun føle seg utladet.
– Man må by litt på seg selv. Det er veldig intenst, samtidig som det er konstruktivt og nyttig. Å endre noe tar tid, men jeg gleder meg til vi er såpass robuste at vi får overskudd til å gjøre noe faglig gøy. Søke om å være med i et EU-prosjekt, for eksempel, sier hun.
Barnevernslederen som har vært sykemeldt er gradvis på vei tilbake i jobben. Veilederne spør henne hvordan listen med arbeidsoppgaver kjennes. Hun sier hun er glad for at fagledere har fått oppgaver hun hadde før og at det er blitt tydelig hvem som skal gjøre hva. Hun mister ikke lenger pusten av den lange listen med oppgaver. Rognstad sier hun gleder seg til å ha kollegaen tilbake og viser e-postprogrammet sitt med 4.493 uåpnede mail.
– Men 13.521 mail er tross alt åpnet, sier veilederne og ler.
• Les også: Nå starter rettssaken mot Aleris: – Vi er rettsløse som oppdragstakere
13 får hjelp
13 barnevernstjenester er plukket ut til å få veiledning av et team fra Barne- ungdoms- og familiedirektoratet.
Hver kommune får veiledning over to år. Det er seks treff i året.
Veilederne har opplæring i foretaksmodellen og har egne samlinger med evaluering fire ganger i året.
Det er obligatorisk for ordfører, rådmann, og kommunaldirektør å være med på noen av møtene.
De 13 kommunene som får veiledning er Alta, Kautokeino, Karasjok, Porsanger, Evenes, Hemnes, Meløy, Vestvågøy, Førde, Kongsvinger, Åsnes, Hurdal og Ullensaker.
Kilde: Bufdir
Flere saker
13 får hjelp
13 barnevernstjenester er plukket ut til å få veiledning av et team fra Barne- ungdoms- og familiedirektoratet.
Hver kommune får veiledning over to år. Det er seks treff i året.
Veilederne har opplæring i foretaksmodellen og har egne samlinger med evaluering fire ganger i året.
Det er obligatorisk for ordfører, rådmann, og kommunaldirektør å være med på noen av møtene.
De 13 kommunene som får veiledning er Alta, Kautokeino, Karasjok, Porsanger, Evenes, Hemnes, Meløy, Vestvågøy, Førde, Kongsvinger, Åsnes, Hurdal og Ullensaker.
Kilde: Bufdir