Kai Hovden" />
FORTVILT SITUASJON: Samir Jelin og familien satset alt på å flytte til Oslo. Nå forsvinner jobben hans ut av byen, og de sitter igjen med to boliglån og en mellomfinansiering.

FORTVILT SITUASJON: Samir Jelin og familien satset alt på å flytte til Oslo. Nå forsvinner jobben hans ut av byen, og de sitter igjen med to boliglån og en mellomfinansiering.

Kai Hovden

Omorganisering i Statens vegvesen:

Samir flyttet fra Ålesund til Oslo for å satse på jobb i Vegvesenet. Så ble jobben flyttet

Samir Jelin tok med seg familien fra Ålesund til Oslo for ny jobb i Statens vegvesen. Men beskjeden om at jobben skal flyttes er en belastning – og går han ut av stillingen i det offentlige med all sin kompetanse .


17.12.2019
13:24
21.08.2023 17:14

kai.hovden@lomedia.no

Jelin, opprinnelig fra Bosnia, kom til Norge i 1994 for å få medisinsk hjelp som følge av krigføringen i eks-Jugoslavia. Via hardt arbeid og påfølgende innsats på fagskolen i Ålesund, fikk han jobb i Statens vegvesen i Ålesund.

For halvannet et år siden satset familien Jelin, bestående av mor, far og tre barn, på en fremtid i Oslo. Bakgrunnen var en intern mulighet i etaten som Samir søkte på, og fikk.

– Vi gikk all in, sier han når vi møter ham på kontoret i Vegdirektoratets lokaler i Oslo.

Vårt besøk sammenfaller med dagen han skal levere sin oppsigelse.

Ingen klare svar

Jelin startet i sin nye jobb i juni 2018, og noen måneder senere kom beskjeden om at etaten skulle omorganiseres. Først i mars 2019, et par uker etter at Jelin hadde kjøpt leilighet i Oslo, kom beskjeden om at Vegdirektoratet skal flyttes ut av Oslo.

– Det jeg opplever som tyngst, er at politikerne har bestemt at Vegdirektoratet flytte. Det eneste vi har fått beskjed om er at dette er politisk bestemt, ingen begrunnelse. Det reagerer jeg på, sier Jelin.

Han forstår rett og slett ikke beslutningen.

p

– Er saken i det hele tatt utredet? spør han.

Jelin mener at dersom dette er et desentraliseringstiltak, kjenner ikke politikerne Vegvesenet.

– Er de klar over at Statens vegvesen har rundt 7000 ansatte og at kun mellom fem og seks hundre av disse jobber i Oslo? Det er enkelt å regne ut prosenten, og den viser at Vegvesenet allerede er desentralisert, understreker Jelin.

Jelin er også skuffet over at forbundene som organiserer i Statens vegvesen, etaten selv og de ansatte ikke har stått hardere imot flytteavgjørelsen.

SE SVAR FRA DEPARTEMENTET OG FORBUNDET LENGER NEDE I SAKEN.

Nedbemanning

– Ettersom jeg ikke har fått noen begrunnelse for flyttingen, er det kort vei til tanken om at dette er en måte å nedbemanne etaten på. Ingen får sparken, og man styrer unna sluttpakker ettersom mange vil velge å si opp fremfor å flytte ut av Oslo, sier Samir Jelin.

Samtidig har han ikke et vondt ord å si om Statens vegvesen, og han ser det positive i omorganisering og omstilling.

– Jeg er veldig takknemlig for tiden jeg har hatt her. Jeg har lært mye, og fått både utdanning og etterutdanning via etaten.

p

Både i Ålesund og her i Oslo har Jelin trivdes godt, og hatt veldig gode kollegaer.

– Jeg har også forståelse for at omstilling og omorganisering er nødvendig. Man har godt av å tenke nytt og ruske litt opp i det bestående for å se hva vi skal gjøre og ikke skal gjøre, sier han.

Men at prosessen har blitt ført på denne måten er han mindre imponert over, og han synes forbundene som organiserer i Vegvesenet har vært for lite på banen.

– Slik jeg ser det, er min teori om at målet er færrest mulig ansatte i Vegvesenet langt på vei bekreftet. Når høykompetente folk nå sier opp jobben, er det ingen i etaten som forsøker å holde på dem. Det sier sitt, mener Jelin.

– Jeg opplever dette som en dårlig prosess. Mye av informasjonen har kommet stykkevis og delt, og ikke minst for sent. Det har slått spesielt dårlig ut for meg. Resultatet er at jeg har måttet finne meg noe annet å gjøre. Jeg kan ikke leve i usikkerhet lenger, utdyper han.

Ingen alternativer

Avdelingen Jelin tilhører, vil bli flyttet til Lillehammer, Drammen eller Moss. Ingen av disse stedene er aktuelle for ham og familien.

– Nå har barna akkurat begynt å finne seg til rette i Oslo, så det er helt uaktuelt å tenke på flytting.

Pendling vil også medføre en såpass stor kostnad at det vil bli for vanskelig for familien. Mange av kollegaene tenker det samme, ifølge Jelin.

Et tregt boligmarked i Ålesund har ført til at familien nå sitter med to boliglån og mellomfinansiering. Det innebærer tøffe tak.

p

– Man tåler veldig mye, faktisk mer enn vi aner. Men et sted går grensen. Nå opplever jeg at det slår fra alle kanter. Det er klart at det er en psykisk belastning, sier Jelin.

Han har derfor valgt å ta grep om det han kan gjøre noe med. Det har ført ham ut av det offentlige, og veien går nå til en stilling i Fellesforbundet.

Kompetansen forsvinner

– Jeg er bekymret for hvilken kompetanse Vegvesenet blir sittende igjen med. Mange slutter, og skal man lære opp nye, vil det ta lang tid før de er selvgående.

Jelin trekker fram utekontrollen som eksempel.

– Der trenger en kontrollør minst to år på seg før han eller hun kan gjøre jobben selvstendig.

Han forventer, og regner med, at politikerne som har fattet denne beslutningen har tatt høyde for den potensielle kompetanseflukten.

– Hvilke alternativer sitter man igjen med når kompetansen forsvinner? Skal Vegvesenet satse på innleie av konsulenter? spør han.

Statssekretæren: – Vi følger retningslinjene

Samferdselsdepartementet mener det er naturlig at også Vegdirektoratets virksomhet skal desentraliseres. Det til tross for at om lag 90 prosent av Vegvesenets virksomhet allerede er lokalisert utenfor Oslo.

Ifølge statssekretær Tommy Skjervold (FrP) i Samferdselsdepartementet er Kommunal- og moderniseringsdepartementets (KMD) retningslinjer lagt til grunn for flyttingen av Vegdirektoratet.

Saken fortsetter under bildet.

FØLGER KMDs RETNINGSLINJER: Statssekretær Tommy Skjervold (FrP) opplyser at Samferdselsdepartementet følger KMDs retningslinjer for lokalisering av statlige arbeidsplasser.

FØLGER KMDs RETNINGSLINJER: Statssekretær Tommy Skjervold (FrP) opplyser at Samferdselsdepartementet følger KMDs retningslinjer for lokalisering av statlige arbeidsplasser.

Olav Heggø

– Den statlige lokaliseringspolitikken skal medvirke til en fordeling av statlige arbeidsplasser som bidrar til vekst og verdiskapning i hele landet. Retningslinjer for lokalisering av statlige arbeidsplasser og tjenesteproduksjon skal bidra til dette, og det var derfor naturlig at disse også lå til grunn for den omstillingsprosessen Statens vegvesen har vært og er inne i, skriver Skjervold i en e-post.

Ny organisasjonsmodell

– KMD har vært bevisst på at man skal bruke kompetansen i hele landet i sine retningslinjer. Men både med Vegvesenets nåværende og fremtidige struktur vil etaten være til stede så å si i hele landet. Hvorfor er det da viktig å flytte direktoratet?

p

– Omorganiseringen av Statens vegvesen innebærer at etaten går fra en regionbasert organisasjonsmodell til en funksjonsbasert organisasjonsmodell, med ett direktorat og seks divisjoner. Vegdirektoratet skal fortsatt være lokalisert i Oslo, men basert på ny organisasjonsmodell flyttes oppgaver i en del tilfeller fra direktoratet til de nye divisjonene som etableres rundt i landet. Omorganiseringen innebærer derfor en flytting av arbeidsplasser fra Oslo til andre steder i landet, svarer Skjervold.

Ifølge Vegdirektoratet er det totalt cirka 1100 ansatte i Vegdirektoratet per i dag. 570 av disse er lokalisert i Oslo. I overkant av 300 av disse stillingene flyttes ut, og dermed vil det være vegdirektøren og hennes stab, samt avdelingen for myndighet og regelverk, som sitter igjen i hovedstaden.

Iboende risiko

Vi har også tatt opp muligheten for at folk med spisskompetanse velger å forlate etaten fremfor å bli med på flyttelasset med Samferdselsdepartementet.

p

– Tap av spisskompetanse og annen viktig kompetanse er en risiko i enhver omorganisering. På enkelte områder, slik som arbeidet innenfor samfunnssikkerhet og beredskap, har man valgt å beholde kompetansen innenfor Statens vegvesen, og med den løsningen skal etaten levere nasjonale oppgaver både til arbeidet med riksveiene i Statens vegvesen og til arbeidet med fylkesveiene i fylkeskommunene, forteller Skjervold.

Når det gjelder behovet for å bevare annen viktig kompetanse, forsikrer Skjervold at dette er noe Vegvesenet har jobbet med over lengre tid som en del av arbeidet med ny organisering.

Samtidig har man også vært svært bevisst på at fylkeskommunene har behov for riktig kompetanse når de overtar ansvaret for fylkesveiene fra 1. januar 2020.

– Det er likevel en problemstilling for Statens vegvesen at etaten mister hele fagmiljøer ved at de ansatte enten går til en fylkeskommune eller til privat sektor, medgir Skjervold.

Dette er også behandlet i forbindelse med regjeringens budsjettarbeid 2020.

– Som det sies her, har Statens vegvesen innført intern deling av ressurser og en tydelig og stram prioritering av oppgaver slik at den tilgjengelige kapasiteten brukes på kjerneoppgavene. Øvrige interne oppgaver vil prioriteres ned for en overgangsperiode, med også noe økt bruk av tjenestekjøp for å sikre kompetanse og kapasitet til å gjennomføre både omstillingen og kjerneoppgavene. På lengre sikt planlegges målrettet rekruttering for å sikre kompetanse og kapasitet i ny organisasjon, opplyser Skjervold.

FLT-leder: – Politikken styrer

– Denne saken med Jelin er et eksempel på at endringer og omstillinger fører til at viktig fagkunnskap forsvinner ut av det offentlige, sier Alf Edvard Masternes, leder av FLT i Statens vegvesen .

Samtidig er han ikke nødvendigvis enig i Jelins kritikk av de involverte forbundene når det gjelder flyttingen av Vegdirektoratet.

– Vi som fagforening må også forholde oss til politiske vedtak. Det er demokrati i praksis, på godt og vondt, sier Masternes.

Han viser også til kompleksiteten i saken, hvor Vegvesenet er pålagt tre store omorganiseringer, i tillegg til at tidligere vedtak om utflytting av arbeidsplasser fra Oslo skal gjelde.

– Det gir helt klart dårlige utslag for enkeltmedlemmer hos oss, medgir han.

Masternes kan også tilføre at beslutningen om utflytting nå først vil være aktuell i perioden frem mot 2023.

– Samtidig burde etaten satset på midlertidige stillinger i en tid preget av så mye usikkerhet, kommenterer Masternes om Jelins situasjon.

Bakgrunn:

I november 2014 kom Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) med nye retningslinjer for lokalisering av statlige arbeidsplasser og statlig tjenesteproduksjon.

«Den statlige lokaliseringspolitikken skal medvirke til en fordeling av statlige arbeidsplasser som bidrar til vekst og verdiskapning i hele landet. Målet med lokaliseringspolitikken er å styrke regionale arbeidsmarkeder, og at man velger lokalisering der arbeidsplassene vil ha størst potensial til å bidra til utvikling i regionen», skrev KMD.

– Hovedregelen skal fortsatt være at nye og omlokaliserte statlige virksomheter og arbeidsplasser skal plasseres utenfor Oslo, og vi stiller nå tydeligere krav om at flere alternativer skal vurderes når statlige arbeidsplasser etableres eller ved større omorganiseringer som innebærer omlokalisering av virksomhet eller oppgaver, sa Jan Tore Sanner (H), som den gang var kommunal- og moderniseringsminister.

19. mars 2019 fikk Statens vegvesen et supplerende tildelingsbrev fra Samferdselsdepartementet. Der står det blant annet: «Lokalisering av enheter og tjenestesteder skal vurderes i tråd med Kommunal- og moderniseringsdepartementets retningslinjer for lokalisering av statlige arbeidsplasser og tjenesteproduksjon.»

20. mai 2019 leverte Vegvesenet sin rapport med forslag om lokalisering. Her pekes det på utfordringer knyttet til utflytting av arbeidsplasser.

«I Vegdirektoratet er det om lag 1100 hele stillinger, hvorav om lag 570 er lokalisert i Oslo og om lag 530 utenfor Oslo. I ny organisasjon er det forutsatt rundt 350 stillinger i Vegdirektoratet i Oslo og rundt 50 stillinger utenfor Oslo. Dette innebærer at rundt 220 stillinger flyttes ut av Vegdirektoratet til divisjonene utenfor Oslo», står det å lese i rapporten.

I rapporten peker Vegvesenet også på risikoen for å miste nødvendig kompetanse som følge av flytteprosessen. «Det er likevel forutsatt en stor utflytting fra Oslo, som kan medføre at Statens vegvesen kan miste kritisk kompetanse i oppgavegjennomføringen. Det anses som helt nødvendig med tiltak som kan motvirke tap av denne kompetansen», skrives det i rapporten.

24. juni 2019 tar Samferdselsdepartementet beslutningen om lokalisering av de nye divisjonene i Vegvesenet, og her slås det også fast at av de ansatte i divisjonene er det bare de som har oppgaver med statlig binding til Oslo som skal være lokalisert i hovedstaden.

«Hele omstillingen skal i utgangspunktet være gjennomført innen utgangen av 2022», skriver departementet på sin nettside.

17.12.2019
13:24
21.08.2023 17:14

Bakgrunn:

I november 2014 kom Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) med nye retningslinjer for lokalisering av statlige arbeidsplasser og statlig tjenesteproduksjon.

«Den statlige lokaliseringspolitikken skal medvirke til en fordeling av statlige arbeidsplasser som bidrar til vekst og verdiskapning i hele landet. Målet med lokaliseringspolitikken er å styrke regionale arbeidsmarkeder, og at man velger lokalisering der arbeidsplassene vil ha størst potensial til å bidra til utvikling i regionen», skrev KMD.

– Hovedregelen skal fortsatt være at nye og omlokaliserte statlige virksomheter og arbeidsplasser skal plasseres utenfor Oslo, og vi stiller nå tydeligere krav om at flere alternativer skal vurderes når statlige arbeidsplasser etableres eller ved større omorganiseringer som innebærer omlokalisering av virksomhet eller oppgaver, sa Jan Tore Sanner (H), som den gang var kommunal- og moderniseringsminister.

19. mars 2019 fikk Statens vegvesen et supplerende tildelingsbrev fra Samferdselsdepartementet. Der står det blant annet: «Lokalisering av enheter og tjenestesteder skal vurderes i tråd med Kommunal- og moderniseringsdepartementets retningslinjer for lokalisering av statlige arbeidsplasser og tjenesteproduksjon.»

20. mai 2019 leverte Vegvesenet sin rapport med forslag om lokalisering. Her pekes det på utfordringer knyttet til utflytting av arbeidsplasser.

«I Vegdirektoratet er det om lag 1100 hele stillinger, hvorav om lag 570 er lokalisert i Oslo og om lag 530 utenfor Oslo. I ny organisasjon er det forutsatt rundt 350 stillinger i Vegdirektoratet i Oslo og rundt 50 stillinger utenfor Oslo. Dette innebærer at rundt 220 stillinger flyttes ut av Vegdirektoratet til divisjonene utenfor Oslo», står det å lese i rapporten.

I rapporten peker Vegvesenet også på risikoen for å miste nødvendig kompetanse som følge av flytteprosessen. «Det er likevel forutsatt en stor utflytting fra Oslo, som kan medføre at Statens vegvesen kan miste kritisk kompetanse i oppgavegjennomføringen. Det anses som helt nødvendig med tiltak som kan motvirke tap av denne kompetansen», skrives det i rapporten.

24. juni 2019 tar Samferdselsdepartementet beslutningen om lokalisering av de nye divisjonene i Vegvesenet, og her slås det også fast at av de ansatte i divisjonene er det bare de som har oppgaver med statlig binding til Oslo som skal være lokalisert i hovedstaden.

«Hele omstillingen skal i utgangspunktet være gjennomført innen utgangen av 2022», skriver departementet på sin nettside.




Mest lest

Hanna Skotheim

Uføre vil få mange tusen mer i pensjon. Se tallene

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

– Det er deilig å jobbe samtidig som jeg går på skole, sier Tuva Opstad. Erik Pettersen er enig. Begge har tatt truckfører-bevis på jobben.

– Det er deilig å jobbe samtidig som jeg går på skole, sier Tuva Opstad. Erik Pettersen er enig. Begge har tatt truckfører-bevis på jobben.

Brian Cliff Olguin

Da lønna kom inn på konto, oppdaget Erik og Tuva at noe ikke stemte

Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Knut Sunde i Norsk Industri (til høyre) møttes hos riksmekler Mats Ruland for å planlegge veien videre i frontfagsforhandlingene.

Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Knut Sunde i Norsk Industri (til høyre) møttes hos riksmekler Mats Ruland for å planlegge veien videre i frontfagsforhandlingene.

Jan-Erik Østlie

Brudd i lønnsoppgjøret: Kan bli storstreik etter påske

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Brian Cliff Olguin

Passasjeren skrek til Rebecca at han skulle voldta og drepe henne

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

Ringnes-sjåførene håper på politisk drahjelp for å redde opp mot ansatte fra å miste jobben.

Ringnes-sjåførene håper på politisk drahjelp for å redde opp mot ansatte fra å miste jobben.

Erlend Angelo

– Det er snakk om 300 ekte mennesker som vil miste jobben

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

Leif Martin Kirknes

Telenor-tillitsvalgte har fått nok: – Det er galskap

Det var ikke mye varme igjen i Olsens hender etter å ha strevd seg igjennom snøen i Arendal.

Det var ikke mye varme igjen i Olsens hender etter å ha strevd seg igjennom snøen i Arendal.

Sissel M. Rasmussen

Kim Alexander må velge mellom å fryse på jobb eller søle til private klær

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska


Flere saker