JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Helsenæring blir eksportsatsing:

Skal doble eksporten for helsenæringen

Hittil har det vært mye prat og lite handling. Fredag la imidlertid regjeringen fram en eksportsatsing for helsenæringen. Det gjør LO-lederen optimistisk.
Jan Christian Vestre, næringsminister.

Jan Christian Vestre, næringsminister.

Leif Martin Kirknes

helge@lomedia.no

Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) og helseminister Ingvild Kjerkol (Ap) presenterte regjeringens nye eksportsatsing for helsenæringen fredag formiddag.

Det er den tredje nasjonale eksportsatsingen til «Hele Norge eksporterer», der man i dag lanserte 15 tiltak som skal bidra til å doble eksportinntektene fram mot 2030.

– Vi har fantastiske og innovative bedrifter innen helsenæringen. Vi har store muligheter for å ta en enda større posisjon innenfor det voksende globale markedet. Det vil igjen kunne skape flere lønnsomme arbeidsplasser i denne viktige næringen, sier næringsminister Jan Christian Vestre i en pressemelding. 

La fram eksportsatsing

Med regjeringens målrettede satsing skal det legges til rette for at norske bedrifter kan øke sin eksport kraftig. Sammen med helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol presenterte han tiltakene for å nå målsettingen om en dobling av eksportinntektene innen helsenæringen.

Det var lite rene penger i potten – 20 millioner kroner – men:

Ambisjonen er å øke eksportinntektene fra 22 milliarder kroner i 2021, til 50 milliarder kroner i 2030.

De 15 tiltakene er basert på 60 innspill fra 20 aktører innen helsesektoren, som ifølge statsråden er en høyproduktiv og innovativ teknologibasert næring.

– Vi skal gjennom den største omstillingen i norsk historie. Vi skal gå fra en fossil og naturødeleggende økonomi til en fornybar og sirkulær økonomi. Vi skal ta store nye steg sammen med næringen, sa Vestre på en pressekonferanse fredag.

Øke med 50 prosent

Regjeringen har satt seg som mål å øke den totale norske eksporten med 50 prosent utenom olje og gass innen 2030.

– Det er et djervt mål, innrømmer Vestre.

Helsesektoren er altså nummer tre ut i den store satsingen, som skal være målrettet med fremstøt til utvalgte områder i Europa, Nord-Amerika og Asia.

Merkevaren «Made in Norway» skal være en døråpner og koble norske selskap til kunder i utlandet.

En samlet profilering og markedsføringsstrategi for helsenæringen skal trekke utenlandsk kapital til Norge.

Det skal også knyttes et bredt nordisk samarbeid for å nå ut til resten av verden.

– Vi står sterkere sammen. Norske bedrifter har allerede bevist at det går an å lykkes, mener Vestre.

20 millioner i 2024

De 20 millionene som tilføres satsingen i 2024 skal disponeres av Innovasjon Norge, som skal sørge for at dette gjennomføres og ikke minst gir resultater.

Blant de frammøte da helsesatsingen ble lansert i Forskningsparken var applausen stor, men en av bedriftene som står for noe av dagens allerede eksisterende eksport, HoloCare, var litt mer avmålt.

– Dette er et bitte-bitte lite initiativ i det store bildet. Vi står klar til vekslingen av tredje etappe i vår plan som skal bringe oss ut i verden. Vi er gode på stafetter i Norge, men den tredje etappen for oss er kritisk. For å holde hovedfeltet og bygge eksport trenger vi også gode rammebetingelser, sa John Berland.

Helsenæringen står i dag for to prosent av all fastlandseksporten. Leif Rune Skymoen, leder for Legemiddelindustrien, mener regjeringen har gjort et godt valg.

– Næringen står klar for et skikkelig løft, sa han på pressekonferansen.

Kan bli verdensmester

LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar på at Norge kan bli verdensmester også innen helseindustri.

– For å klare det må vi tørre å prioritere, spisse og satse på våre fremste eksportbedrifter, sier LO-lederen til FriFagbevegelse.

For å få til vekst og utvikling av denne industrien må følgende på plass: Næringsvillige kommuner, infrastruktur og arbeidskraft. Og som enkelte i paneldebatten sa:

– I Norge er vi gode på ideer, men dårligere til å fakturere.

Og:

– USA har kommet langt på dette området. De er dårlige på teknologi, men bedre på markedsføring. Men vi er i toppen på teknologi, men i bunnen på markedsføring.

Plan for eksport fra helsenæringen

Regjeringen har lansert 15 tiltak for å øke helsenæringens eksport:

• Satsingen ledes av et prosjektstyre bestående av representanter for helsenæringen.

• Felles eksportfremstøt til viktige markeder i Europa, Nord-Amerika og Asia.

• Mobilisere Team Norway – et nettverksbasert samarbeid mellom offentlige og private aktører, for å bidra til økt helseeksport

• Bunting av digitale produkter – en markedsføringsstrategi som innebærer å kombinere flere produkter og tjenester sammen, og selge de som ett produkt.

• Etablere egen markedsføringsstrategi for helsenæringen.

• Styrking av Invest in Norway, for å få flere helseinvesteringer til Norge

• Få helsenæringen inn i det nordiske industripartnerskapet.

• Videreutvikle helseteknologiordningen for å akselerere innføringen av nye løsninger.

• Videreutvikle Nortrials – et partnerskap mellom helseforetakene og næringslivet.

• Etablere veiledningstjeneste for kommuner og leverandører.

• Tydelige føringer om samarbeid mellom helseforetak og næringsliv.

• Harmonisering av standarder, blant annet med EU.

• Følge opp veikart for helsenæringen og ha nær interaksjon med næringen.

• Måling av helsenæringens eksportutvikling og effekt av satsingen.

• Felles profilering og merkevarebygging for helsenæringen.

Kilde: NTB

Annonse
Annonse

Plan for eksport fra helsenæringen

Regjeringen har lansert 15 tiltak for å øke helsenæringens eksport:

• Satsingen ledes av et prosjektstyre bestående av representanter for helsenæringen.

• Felles eksportfremstøt til viktige markeder i Europa, Nord-Amerika og Asia.

• Mobilisere Team Norway – et nettverksbasert samarbeid mellom offentlige og private aktører, for å bidra til økt helseeksport

• Bunting av digitale produkter – en markedsføringsstrategi som innebærer å kombinere flere produkter og tjenester sammen, og selge de som ett produkt.

• Etablere egen markedsføringsstrategi for helsenæringen.

• Styrking av Invest in Norway, for å få flere helseinvesteringer til Norge

• Få helsenæringen inn i det nordiske industripartnerskapet.

• Videreutvikle helseteknologiordningen for å akselerere innføringen av nye løsninger.

• Videreutvikle Nortrials – et partnerskap mellom helseforetakene og næringslivet.

• Etablere veiledningstjeneste for kommuner og leverandører.

• Tydelige føringer om samarbeid mellom helseforetak og næringsliv.

• Harmonisering av standarder, blant annet med EU.

• Følge opp veikart for helsenæringen og ha nær interaksjon med næringen.

• Måling av helsenæringens eksportutvikling og effekt av satsingen.

• Felles profilering og merkevarebygging for helsenæringen.

Kilde: NTB