Koronaviruset
Slik bygger ordførerne landet i krisetider – Her er prosjektene som kan ta fart
Da finanskrisen traff, holdt kommunene hjulene i gang med å pusse opp, vedlikeholde og fremskynde prosjekter. Nå settes repeatknappen på.
ÅTTE ORDFØRERE forteller om prosjektene de vil sette gass på for å holde kommunene i gang under koronakrisen.
helge@lomedia.no
En samlet bygg- og anleggsnæring har kommet med en rekke innspill til regjeringen om tiltak som kan holde hjulene i gang i krisetider.
Bransjen sysselsetter 358.000 personer. Innspillet fra næringen er sendt til tre departement og partigruppene på Stortinget.
Også Fellesforbundet har bidratt med innspill. Et av hovedtiltakene til det største LO-forbundet i privat sektor, er å fremskynde mindre bygge-, anleggs- og vedlikeholdsprosjekter der planarbeid, prosjektering eller oppgradering kan starte opp raskt.
p
– Staten må foreta bevilgninger slik at kommuner og offentlige byggherrer tilføres ekstra midler som sikrer evne til å administrere og finansiere nye prosjekter som kan starte opp raskt, sier nestleder i Fellesforbundet, Steinar Krogstad til FriFagbevegelse.
– Midler til vedlikehold er engangskostnader som kan bevilges for en periode, påpeker han.
Fellesforbundet mener det også er viktig å sikre og styrke fagopplæring og tilskuddsordninger for bedriftsintern opplæring.
Må få godkjenning
Det er ikke bare penger som mangler. Ordfører i Porsgrunn, Robin Kåss (Ap), venter bare på å komme i gang med veiprosjektet på E-18, et prosjekt til hele seks milliarder kroner. Det er en firefelts motorvei på strekningen Langangen – Rugtvedt i Bamle.
Prosjektet ligger fortsatt i Kommunaldepartementet på grunn av tidligere innsigelser.
Robin Kåss er ordfører i Porsgrunn.
Privat
– Det har vært en uenighet, men nå er alle parter enige om planforslaget som ligger der. Nå venter vi bare på kommunaldepartementet. Jeg skjønner at det er hektisk i disse dager, men nå er alle parter enige og det er ikke noe problem å godkjenne planen, sier Robin Kåss til FriFagbevegelse.
Han har nå skrevet brev til kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (H) om saken.
p
– Nye Veier er i gang med anbudsprosessen. Vi står i fare for at hele anbudet må stoppes hvis departementet sier nei nå.
Prosjektet er viktig for transporten mellom Østlandet og Sørlandet, men vil også ha en stor økonomisk effekt. Bare de lokale ringvirkningene er på halvannen milliard kroner. Men det er også snakk om arbeidsplasser for veldig mange, sier Kåss.
– Prosjektet gir et håp i en tung tid. Det er en bekmørk tid for næringslivet i hele verden, sier han.
Selv prioriterer Porsgrunn kommune nå raskere saksbehandling for å hjelpe private prosjekter i gang.
En ungdomsskole som skal bygges forsøker man også å få startet opp tidligere enn planlagt.
– Vi fremskynder også prosjekter innen vann og avløp, sier Robin Kåss.
Venter på bypakke
Ordfører i Bodø, Ida Pinnerød (Ap), kartlegger alle byggeprosjekter som det er mulig å fremskynde og har en tett dialog med næringslivet for å kartlegge deres behov.
Rask saksbehandling av reguleringsplaner er også viktig nå, mener hun.
– I Bodø er det viktige nasjonale prosjekter på gang. Det er viktig for oss å få klarsignal fra nasjonale myndigheter for «Bypakkens fase 2», realisering av «Blått bygg» ved Nord universitetet, og et viktig beredskapsbygg for Nordland politidistrikt.
Ida Pinnerød er ordfører i Bodø.
Håvard Sæbø
Neste torsdag skal bystyret behandle reguleringsplan for nytt fylkesbygg i Bodø.
– Vi skal også flytte rullebanen og flyplassen når Forsvaret flytter sin kampflyaktivitet ut av byen. Det er en viktig anledning til å få i gang viktig og omfattende aktivitet, sier Ida Pinnerød.
– På lokale byggeprosjekter vi har nå er det lokale entreprenører. Det er en styrke nå, legger hun til.
Nytt tinghus
Ordfører i Stavanger, Kari Nessa Nordtun (Ap), har også mange prosjekter som kan forseres. Både statlige og kommunale.
Et nytt tinghus har kommunen ventet på siden 2004. Det samme gjelder arkeologisk museum.
Kari Nessa Nordtun er ordfører i Stavanger.
Bjørn A. Grimstad
– Vi må også få i gang Rogfast. Regjeringen har stoppet opp hele utbyggingen der. Av kommunale prosjekter har vi skoler, barnehager, brannstasjoner som kan forseres og sykehjem som skal bygges. Pluss vedlikehold, sier Kari Nessa Nordtun til FriFagbevegelse.
– Dette er også en mulighet for staten til å investere mer nå i karbonfangst- og lagring, og havvind. Vi trenger det i omstillingen vi nå står i, og de betydelige utfordringene dette er for næringslivet, sier Kari Nessa Nordtun.
Ordfører i Stjørdal, Ivar Vigdenes (Sp), forteller at kommunen har begynt å betale regningene fortløpende, ikke på forfallsdato.
Kommunen vil ta i bruk tilgjengelig reelt overskudd, og mulig fremskynde lånefinansierte investeringer som ligger lenger fram i tid. Innretningen tar sikte på å målrette tiltakene slik at det er lokalt næringsliv, innenfor de områdene kommunen har mulighet til å bidra, som nyter godt av tiltakene.
p
– Styrken i tiltakene våre forutsetter at Stortinget følger opp vedtaket de nå har fattet, og vil begrenses i den grad de ikke gjør dette. Da vil koronakostnadene spise av vårt handlingsrom på 35 millioner. Korona-krisen er ikke bare en helsekrise, men også en samfunnsøkonomisk næringslivskrise. Stjørdal har bidratt med det som etter vår størrelse er kraftfulle tiltak når det kommer til ivaretakelse av liv og helse. Vi skal også gjøre det samme hva gjelder samfunnsøkonomi og arbeidsplasser. Politiske og administrativ ledelse i kommunen virker sammen for å gjøre dette mulig, sier Ivar Vigdenes til FriFagbevegelse.
Ivar Vigdenes (Sp) er ordfører i Stjørdal.
Stjørdal kommune
Han minner også om at Stjørdal som kommune også påvirker etterspørselen på andre vis enn kun gjennom offentlige budsjetter.
– Vi har et gryteklart samferdselsprosjekt på 11 milliarder i form av ny E6 fra Ranheim til Åsen og som jeg nå forventer at veiselskap, alle lokalpolitikere og kommuneadministrasjoner bidrar til at kommer til hurtig realisering.
Bjørnar Tollan Jordet (SV) er ordfører i Tolga.
– Tiltak vurderes fortløpende. Vi er i tett dialog med lokalt næringsliv for å kartlegge behov og målrette tiltak inn mot den enkelte bedrift sine behov, sier han.
Etter at Innlandet fylkeskommune vedtar sin krisepakke på tirsdag i neste uke vil vi utarbeide en lokal liste med tiltak og prosjekter som harmonerer med fylkeskommunen sin, sier han til FriFagbevegelse.
Bjørnar Tollan Jordet (SV) er ordfører i Tolga.
Tolga kommune
Gjøvik kommune har utarbeidet en omfattende lokal krisepakke både for innbyggere og næringsliv – og noe er under utarbeidelse. Kommunestyret skal behandle dette torsdag.
– Det er snakk om blant annet investeringstiltak, attføringstiltak og støttetiltak. Reduksjon av kommunale avgifter, støtte til bedrifter som får tapte leieinntekter, tilskudd til regionale formål, lærlingplasser og tilrettelegging av flere tiltaksplasser og tilrettelagte arbeidsplasser i våre kommunale etater i samarbeid med næringsliv. Vi ser også blant annet på innkjøps- og anbudsprosedyrer og næringstomter, sier ordfører Torvild Sveen (Sp) til FriFagbevegelse.
Torvild Sveen (Sp) er ordfører i Gjøvik.
Gjøvik kommune
Ordfører i Rælingen, Ståle Grøtte (Ap) er tydelig på å holde farten oppe i sine prosjekter.
– Vi har to store prosjekter – skolebygg og helse/kulturbygg – som vi er tydelig på at vi skal opprettholde farten på. Vi er klare for å opprettholde møter i planutvalget for å sikre fremdrift i boligprosjekter, selv om vi har avlyst kommunestyremøte. Vi forsøker å opprettholde all planlagt aktivitet herunder oppussing, sier Ståle Grøtte til FriFagbevegelse.
Ståle Grøtte er ordfører i Rælingen.
Bernt Sønvisen/Arbeiderpartiet
I Vestre Toten er det satt i gang et byggeprosjekt på brannstasjonen.
– To idrettshaller er på gang og kommunen setter mye inn på å holde framdriften. Skal vi klare mer må staten bidra, sier ordfører Stian Olafsen (Ap) til FriFagbevegelse.
p
Vestre Toten er en industrikommune, og sterkt preget av situasjonen. Bildelerprodusenten Benteler har alene permittert 500. Kongsberg Automotive har permittert 30 prosent av de ansatte.
– Det viktigste er å jobbe sammen med industrien og ha en god dialog også med nabokommunen Gjøvik. Sammen har vi bedt om et møte med næringsministeren for å prøve å få forklart situasjonen. Raufoss-industrien er et slags miniatyr-Norge. Temperaturen der er som temperaturen ellers.
Stian Olafsen er ordfører i Vestre Toten kommune.
Håvard Sæbø
– Samtidig er det internasjonalt problem. Bilfabrikker stenger. Italia har stengt grenser for langtransportbransjen. Vi forsøker å betale regninger kjapt, utsetter betaling for bedriftene. Men det er myndigheten sentralt som har de store svarene og som må komme med tiltak for landet generelt, sier Stian Olafsen.
Holde gassen oppe
Arbeidspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, Arild Grande er en av mottakerne av tiltakspakken fra en samlet bygg- og anleggsbransje. Og glad for at ordførerne holder gassen inne.
– Det er et massivt innspill fra alt som kan krype og gå i bransjen og et tydelig signal til oss politikere, sier Arild Grande til FriFagbevegelse.
– Det viktigste vi kan gjøre nå er å skape trygghet for arbeidsplasser og bedriftene. Der kan det offentlige gjøre veldig mye med å fremskynde prosjekter. Vi gjorde det under finanskrisen. Nå må regjeringen følge opp med å gi midler men også være raske til å gi godkjenninger, sier Grande.