JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hjemmekontor under koronakrisa:

Slik tar du imot en ny kollega som må jobbe hjemmefra. Se psykologens tips

Å starte i ny jobb i koronatid, kan bety hjemmekontor. Her er psykologens tips til hvordan du tar imot nye kolleger.
Psykolog Cecilie Byholt Endresen oppfordrer ledere til å være tett på nye ansatte.

Psykolog Cecilie Byholt Endresen oppfordrer ledere til å være tett på nye ansatte.

Tommy Ellingsen

anne@lomedia.no

– Alle medarbeidere har behov for å bli sett, hørt og involvert. Å gi nye ansatte en opplevelse av det, er noe av det mest grunnleggende arbeidsgiver må gjøre, sier Cecilie Byholt Endresen, organisasjonspsykolog hos Bjørnson.

Tenk deg at du starter i jobben, og allerede dag to eller tre skal du sitte mutters alene hjemme og jobbe med nye arbeidsoppgaver. Det kan være krevende både for medarbeideren og lederen. Her er psykologens tips.

Les også: Lisa fikk jobben i Nav – så ble hun sendt rett hjem med PC og mobil

Virtuelle klasser

Hun oppfordrer ledere til å være tett på når nye ansatte starter i ny jobb hjemmefra.

– Når nye tas imot, bør man prøve å møtes fysisk, i alle fall en gang. Det gjør noe med dynamikken og relasjonsbyggingen, sier hun.

Deretter kan det være nyttig med daglige eller ukentlige treff.

– Leder må spørre hva den ansatte har behov for. Noen ønsker en prat hver dag, mens andre vil oppleve det som kontroll. Her må man sjekke ut med hverandre.

Lederen bør også tenke gjennom hvem det er nyttig at den nye medarbeideren introduseres for og får et forhold til.

– Det kan være lurt å vurdere en mentorordning eller å opprette virtuelle klasser for faglig påfyll. Slik kan medarbeideren få hjelp til å lage et eget nettverk i bedriften.

Les også: Fem tips til deg som jobber hjemmefra

Snakk sammen på videomøter

Når leder og medarbeider skal ha kontakt uten å møtes fysisk, bør det foregå på videomøte, ikke på epost eller telefon.

– Ta dialogen på video, det er viktig å se hverandre.

– Nye medarbeidere flyter ofte på god motivasjon i begynnelsen av arbeidsforholdet, når kan den begynne å dale?

– Det er veldig individuelt. Men dersom man opplever at «onboardingsprosessen» i den nye jobben går dårlig og at man ikke blir inkludert, kan motivasjonen falle. Derfor er det så viktig at medarbeidere opplever å bli sett, hørt og inkludert.

Cecilie Byholt Endresen er organisasjonspsykolog i Bjørnson.

Cecilie Byholt Endresen er organisasjonspsykolog i Bjørnson.

Tommy Ellingsen

Ta en kaffe på Teams

– Hvordan kan man få til godt faglig fellesskap når medarbeiderne sitter hjemme?

– Det er et viktig spørsmål! I tillegg til etablerte fagfora, er det slik at en del fagutveksling foregår i uformelle møter mellom oss uten at vi alltid er klar over det. Hjemme går man jo glipp av alle møtene man har med kollegaer i forbifarten i løpet av en dag. Enten det er i lunsjen eller i gangen, der man slår av en prat og utveksler informasjon. Når disse tilfeldige møtepunktene forsvinner, bør man legge til rette for at det kan skje. Man kan for eksempel avtale å ta et kaffemøte på Teams hvor man snakker fritt.

Gjør det lett å si fra

– Hvordan få til en kultur der man kan ta opp ting før det snører seg til, også når man sitter hjemme?

– Et positivt ytringsklima oppstår når det både er trygt og nyttig å si fra. Tryggheten kommer når ansatte opplever at det de sier tas godt imot, og det blir effektivt å si fra, dersom det skjer noe i etterkant. Da får man til det vi på fagspråket kaller høy ytringseffektivitet.

I en situasjon med hjemmekontor mener Endresen ledere bør være enda flinkere til å be medarbeidere komme med forslag og erfaringsutvekslinger.

Når hun har kurs for ledere, pleier hun å si at de ikke trenger å fremstå som superhelter.

– Ledere som tør å tilkjennegi både egne feil og det de får til, kommer godt ut av det. Dersom lederen er en rollemodell på dette, kan man få til den type refleksjon også med medarbeiderne. Da tør man være åpen om det som funker og ikke, sier Endresen og legger til:

– Tydelighet i rammer, struktur og kommunikasjon er det vi alle trenger når vi jobber bak en skjerm.

Lese mer?

• Sintef har forsket på hva hjemmekontor gjør med oss: Hjemmekontor gjør oss ikke mindre produktive

• Her kan du lese hvordan ledere kan bidra til å få til et godt ytringsklima.

Warning
Annonse
Annonse