JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommentar:

«Søppel på avveie»

Elektronisk søppel fra Norge havner ulovlig i Afrika.

Elektronisk søppel fra Norge havner ulovlig i Afrika.

Sissel M. Rasmussen

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
NRK-dokumentaren «Søppelsmuglerne» har rystet mange.

kjell.werner@anb.no

Her ble det avslørt omfattende smugling av søppel fra Norge til flere land i Afrika. Metoden som brukes er at utrangerte biler blant annet blir fylt opp med elektrisk og så fraktet ulovlig til Afrika for videresalg. Bakmenn tjener millioner på virksomheten.

Mens det mellom 1999 og 2008 ble eksportert 6.718 bruktbiler til Afrika, har tallet økt til 24.300 de siste ti årene. Utrangerte norske biler er gull verdt i flere afrikanske land, og komponenter i søppelet som smugles har svært høy verdi. Kobber utvinnes blant annet gjennom bålbrenning under helsefarlige forhold av afrikanere.

Følg oss på Facebook

Det er lovlig å eksportere biler som er brukbare eller kan settes i stand. Problemet er bare at mange av bilene i realiteten er vrak, og at det elektroniske søppelet som blir med på ferden er ulovlig å eksportere til Afrika. Tollerne har imidlertid ikke kapasitet til å kontrollere alle bilene. Effektiv undersøkelse hindres også siden bilrutene er svartmalt for å hindre innsyn. Noe av den ulovlige eksporten skjer også i containere, som er tidkrevende å kontrollere.

Mye av denne lugubre virksomheten foregår over Risavika havn utenfor Stavanger. Etter Brennpunkt-dokumentaren skjerper Fjord Line inn rutinene og vil nå nekte «åpenbart slitne biler med tildekkede vinduer». Men biler som ikke har sotede vinduer og dermed er lette å kontrollere innholdet i, vil fortsatt være velkomne om bord i selskapets frakteskip. Utfordringen er at det bare er Tolletaten og Politiet som kan kontrollere at innholdet i bilene er i tråd med eksportdokumentene. Fergeselskapene er i realiteten maktesløse.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Økokrim innkaller nå Miljødirektoratet og Tolletaten til møte for å finne ut hva som bør og kan gjøres. Her må det samarbeides bedre for å fakke de som driver ulovlig virksomhet. Videre må både regelverk og lover endres slik at uakseptabel adferd i grenseland også blir ulovlig. All honnør til kritisk undersøkende journalister som har avdekket smuglingen.

På den annen side er det uforståelig at denne ulovlige eksporten har pågått så vidt lenge og tillegg er økende i omfang. Noen har tydeligvis sett gjennom fingrene eller ikke nådd fram med informasjonen. Man må nærmest være blind for ikke å forstå at det er lyssky virksomhet som er gjemt bak svartmalte eller tildekkede vinduer. Hva skulle ellers være grunnen til å skjule kjøleskap og kobberledninger?

Økokrim har omsider tatt affære. Lovlig sent, men godt. Nå er det opp til regjeringen og Stortinget å følge opp, både ved å skjerpe lover og ved å øke bevilgningene til slikt politiarbeid. Her må det bli lov og orden.

Annonse
Annonse