Tre år siden søppelkaoset:
Stig jobbet opp mot 16 timer dagen i Veireno. Nå skal han vitne mot sin tidligere sjef
Tre år etter søppelkrisa i Oslo er ankesaken mot Veireno i gang i Borgarting lagmannsrett. Verneombud Stig Kverneng skal vitne mot sin tidligere sjef.
Verneombud Stig Kverneng skal vitne mot Veireno-sjef Jonny Enger.
Tori Aarseth
tori@lomedia.no
– Jeg gruer meg litt, men det går seg til. Jeg blir nok roligere når vi er i gang, sier Stig til FriFagbevegelse.
Torsdag går han i vitneboksen i lagmannsretten for å fortelle om tilstandene høsten 2016.
Da Veireno tok over søppelkjøringen i Oslo etter et anbud, kom det over 31 000 klager på manglende søppelhenting i løpet av tre måneder. De ansatte jobbet mengder med overtid, men fremdeles klarte de ikke å hente alt søppelet. Dagbladet avdekket over 2000 brudd på arbeidsmiljøloven. Til slutt slo firmaet seg konkurs.
– Det var fullt kaos, sier Stig.
16-timersdager
Etter skandalen tok Oslo kommune tilbake søppeltømmingen i egen regi. Siden da har arbeidsforholdene bedret seg betydelig.
– Nå er det bra. Vi har åttetimersdag. Under Veireno var det opp mot 16 timer hver dag, sier Stig.
FriFagbevegelse møter Stig og kollega Geir Edvardsen på anlegget på Alnabru, sammen med Rødt-leder Bjørnar Moxnes. Rødt går til valg på å beholde eller ta tilbake renovasjon i kommunal regi i alle landets kommuner.
Rødt og Bjørnar Moxnes vil at søppeltømming skal være i kommunal regi i hele landet.
Tori Aarseth
Ingen kontroll på rutene
Noe av problemet under Veireno, var manglende kontroll på nøkler og dårlig ruteplanlegging.
– Før hadde vi ti ringer med nøkler ferdig sortert for hvordan ruta gikk. Veireno tok ringene, helte alle nøklene i en eske og festet alt på en ring, sier Geir.
Geir er tillitsvalgt i renovasjonsetatens fagforening under Fagforbundet.
– Det var ikke noe system. Vi måtte kjøre samme gate flere ganger for å gå etter det vi ikke fikk hentet, sier Stig.
ph
De tok initiativ til å legge opp ruta på nytt og sortere nøklene selv.
– Vi satt her en hel søndag, 12 timer, og la opp kjøremønster og sorterte nøkler, sier Stig.
Resultatet ble at de kjørte ruta på tre timer kortere enn før.
Hva gikk galt i Veireno-saken? Hør hele historien i podkasten Rørsla:
Abonner på Rørsla i Apple podkaster, Google podcasts, Spotify, eller der du hører podkaster.
– Bilene gikk i stykker
Geir tror at det var strategien med to skift som virkelig veltet lasset for Veireno. Det var denne strategien som gjorde at Veireno kunne levere et mye billigere anbud enn alle andre. Men det fungerte ikke i praksis.
– Bilene gikk i stykker. Ingenting kom på service og ingenting ble reparert fordi de gikk kontinuerlig, sier Geir.
– Nå er alt på ett skift. Når vi er ferdige, så parkerer vi og det er ingen som bruker bilene før dagen etter. Da vet vi at den er i orden dagen etterpå.
– Under Veireno, så kom vi på jobb og plutselig var det noe ødelagt på bilen. Sånn var det hver dag. Det spiste mye tid.
Geir forteller også at de kun fikk ett skift med klær av Veireno. Det skiftet måtte de bruke hele uka, og så vaske i helga.
Stig (t.h.) og Geir har det mye bedre på jobb nå som søppelhentingen er under kommunal regi.
Tori Aarseth
Dømt til fengsel
I fjor dømte Follo tingrett Veireno-direktøren Jonny Enger til ett år og tre måneder i fengsel, samt et forelegg på 4,5 millioner kroner til hans eierselskap VT-gruppen.
Enger reagerte med å kalle dommen for absurd, og anket både skyldspørsmål og straffeutmåling.
Engers advokat, John Christian Elden, mener at dommen er for streng.
ph
– Tingrettens dom er den første av sitt slag, og med en usedvanlig streng straffutmåling ved bruk av fengsel der andre får bøter. Det erkjennes at ansatte har hatt for mye overtid, men det er ingen forholdsmessighet med straffutmålingen, kommenterer han til Fagbladet.
Enger har også gitt uttrykk for at han mener at Veireno var en skikkelig bedrift, men gikk på en smell på grunn av forhold utenfor firmaets kontroll.
Moxnes: – Dyrere for forbrukerne
Geir tror at det kan oppstå nye problemer dersom anbudet settes ut på nytt, og håper at kommunen beholder søppeltømmingen i egen regi.
Det håpet ønsker Moxnes å innfri.
ph
– Høyre vil ha dette ut på anbud igjen. Det er usikkert, og det blir dyrere for forbrukerne, sier Moxnes.
Han viser til en De Facto-rapport fra 2015, der det kom fram at søppelgebyrene var høyest i kommunene hvor renovasjonen er på anbud.
– Det er ikke så rart, for de skal jo ha profitt. Da blir det ofte dyrere, sier Moxnes.
– Elendig næringspolitikk
Han vil også ha andre tekniske tjenester, som renhold, i kommunenes regi.
– Vil vi ikke få en veldig forvokst kommunal sektor da? Er det noen god garanti for at det blir bra?
– Da er man garantert gode lønns- og arbeidsvilkår, og det har mye å si for kvaliteten, sier Moxnes. Han fortsetter:
– Det er elendig næringspolitikk å skulle overta offentlige oppgaver. Det blir ikke flere arbeidsplasser av det. Vi har en egen politikk for å sikre verdiskapning i privat sektor, men kommunale tjenester på anbud er ikke verdiskaping, det er verditaking.
Åpne for å konkurranseutsette
Kristoffer Gustavsen (H), som sitter i samferdselskomiteen i Oslo, bekrefter at Høyre er åpen for å konkurranseutsette på nytt.
– Dette forutsetter at vi kan få en mer miljøvennlig, mer effektiv og billigere renovasjon som ivaretar arbeidstakerne. Vi er opptatt av å finne de beste løsningene for Osloborgerne, skriver han i en SMS til FriFagbevegelse.
Geir og Stig viser Rødt-leder Bjørnar Moxnes rundt på anlegget på Alnabru.
Tori Aarseth