Jernbane
Stortinget sier trolig nei til nattog til København: – Tragisk
På torsdag fremmes forslaget i Stortinget. Det er ventet å stemmes ned.
Stortinget vil trolig si nei til SVs forslag om nattog til København.
Merete Jansen
martin.daldosso@ntb.no
– Det er tragisk å se på. Her har regjeringen fått en lissepasning fra danskene som de ikke klarer å sette i mål, sier transportpolitisk talsperson Mona Fagerås i SV til Altinget.
Både Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet er imot forslaget.
Det norske togtilbudet til utlandet har blitt betydelig svekket over de siste tiårene. I 1990 gikk det direktetog fra Oslo til København og Hamburg, samt flere svenske byer, og fram til 2000 gikk det nattog til København.
Den danske regjeringen har opplyst at de har satt av penger i statsbudsjettet for 2023 og 2024 for et nattogtilbud til Oslo.
– Jeg synes jo det er rart når danskene er så klare på at de vil jobbe for dette. Vi trenger utslippsfrie alternativ, dette er tross alt en av Europas mest trafikkerte flyruter. Her kunne vi vært fremoverlent og vist at vi tar klimaet på alvor, men det velger altså flertallet å ikke gjøre, sier Fagerås.
Flertallet: – Avhengig av etterspørsel
Jernbanedirektoratet konkluderte i 2021 med at det er et markedsgrunnlag for nattog mellom de to hovedstedene. De anslo da at omkring to millioner passasjerer fløy mellom byene i 2019. I tillegg reiser folk med båt, buss og bil.
Motstanderne av forslaget har forskjellige argumenter for sin skepsis. Både Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet sier at de deler ønsket om et bedre togtilbud, også om natten. Men de mener det ikke bare handler om bevilgninger.
– Spørsmålet om etablering av nattog på enkeltstrekninger er avhengig av etterspørsel fra de reisende, lønnsomhet for operatørene, tilgang på togmateriell og logistikkmessige forhold i ruteplanleggingen, skriver partiene i merknadene til forslaget.
Regjeringen: – Komplisert etter oppsplitting
Arbeiderpartiet og Senterpartiet skylder også på Solberg-regjeringens jernbanereform.
– Et grensekryssende nattogtilbud er blitt mer komplisert etter at de statseide jernbaneselskapene har blitt splittet opp og konkurranseutsatt, i tillegg til at ulike strekninger har blitt satt ut på anbud, og at eierskapet og vedlikeholdet av togmateriellet er fragmentert, skriver partiene.
De viser blant annet til manglende tilgang til sovevogner.
Fremskrittspartiet mener at togforbindelser internasjonalt må foregå på markedsmessig grunnlag.
– Det offentliges rolle skal begrenses til å legge til rette for virksomheten samt sørge for holdbar infrastruktur og et vedlikehold som gir et stabilt driftsgrunnlag, skriver Frp.
Høyre og Venstre ber for øvrig regjeringen om å ta kontakt med danske og svenske myndigheter for sammen å vurdere muligheten for å åpne en nattogrute mellom Oslo og København