JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Reisende fra malmø som skal over Øresundsbroen må i dag belage seg på å bruke buss for tog.

Reisende fra malmø som skal over Øresundsbroen må i dag belage seg på å bruke buss for tog.

Einar Fjellvik

Togstreik ved Øresund

Omkring 76.000 reisende over Øresundsbroen og i Skåne måtte finne alternative reisemåter da 300 jernbaneansatte gikk ut i streik.



02.06.2014
12:00
04.06.2014 13:27

einar.fjellvik@lomedia.no

Konflikten mellom LO-forbundet Seko og transportselskapet Veolia ble utløst da Veolia i vinter varslet mer enn 250 heltidsansatte togførere og konduktører om at de ville bli sagt opp og tilbudt deltidskontrakter i stedet. Selskapet mener det er nødvendig for å få utnyttet personalets arbeidstid fullt ut. Områdesjef Mikael Danielsson i Veolia Øresundstog peker overfor Arbetet.se særlig på to tariffbestemmelser som skaper problemer når de fleste ansatte er heltidsansatte: Alle ansatte har rett til sammenhengende fri annenhver lørdag og søndag. I tillegg sier tariffavtalen at arbeidet skal slutte senest klokka 19 dagen før fridag.

Mekleren ga opp

Det har vært forhandlet og meklet helt fram til i natt for å finne en løsning på konflikten. Men i natt kastet den oppnevnte mekleren kortene, og klokka 3 gikk 300 togførere og annet togpersonell ut i streik.

– Vi kan ikke akseptere at dumping av arbeidsvilkårene får fotfeste innen jernbanebransjen. I det ene øyeblikket er du heltidsansatt, i det neste blir du oppsagt og tilbudt en utrygg timeansettelse i det samme selskapet. Med den modellen Veolia har lansert må du passe telefonen samtidig som du må søke på andre jobber for å klare deg økonomisk. Derfor ble det streik, skriver Seko-leder Janne Rudén på forbundets nettside.

Må betale for lavt anbud

Sekos forhandlingssekretær, Valle Karlsson, peker også på at Veolia i sin tid vant anbudskonkurransen om Øresundstrafikken ved å legge inn et bud som var 53 millioner kroner lavere enn nærmeste konkurrent.

– Nå må Veolia kompensere for dette, og da er det våre medlemmer som får betale prisen i form av mer utrygge jobber. Vi vegrer oss mot å gå med på dette, sier Karlsson.

Ifølge SVT blir omkring 76.000 reisende rammet av konflikten. Danske DSB Øresund har satt inn ekstra busser som går i skytteltrafikk mellom Malmø og Kastrup.

Seko er et LO-forbund med vel 120.000 medlemmer innen en rekke bransjer, både i privat og offentlig sektor. Forbundet har medlemmer blant postansatte, sjøfolk, ansatte i energiselskapene og i Forsvaret, samt vei- og jernbaneansatte.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
02.06.2014
12:00
04.06.2014 13:27



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne Grete kjører 15 minutter – tjener 30.000 kroner mer

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»