JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt:

«Vår stolthet, Hurtigruten, velger et bekvemmelighetsflagg som truer norske sjøfolks eksistens»

Det var med en liten klump i halsen jeg så Hurtigruten-skipet M/S Midnatsol seile inn til Farsund og motta pomp og prakt den 27. april i år.
ARTIKKELFORFATTER: Matros Håvard Andreas Lervik Hansen vil at vi skal tenke over hva som egentlig skjer når Hurtigrutenskipet M/S Midnatsol velger å seile på NIS-flagg.

ARTIKKELFORFATTER: Matros Håvard Andreas Lervik Hansen vil at vi skal tenke over hva som egentlig skjer når Hurtigrutenskipet M/S Midnatsol velger å seile på NIS-flagg.

Privat

Et skip under et flagg, norske NIS, som virkelig illustrerer sjøfolks kamp mot sosial dumping i norske farvann. Hurtigruten velger nemlig, med loven i hånden, å flagge om skipene som skal på «spesielle reiser» og henter turister i utlandet til cruisefart i Norge. På denne måten slipper de å ha fullt norsk mannskap, og kan utnytte regelverket slik at de kan bruke utenlandsk mannskap på hjemlandets lønn med dårligere vilkår i norske farvann.

Debattinnlegget fortsetter under bildet.

BEKVEMMELIGHETSFLAGG: M/S Midantsol seiler på NIS-flagg og kan bruke sjøfolk på utenlandske lønnsvilkår. Bildet er tatt i Farsund av artikkelforfatter.

BEKVEMMELIGHETSFLAGG: M/S Midantsol seiler på NIS-flagg og kan bruke sjøfolk på utenlandske lønnsvilkår. Bildet er tatt i Farsund av artikkelforfatter.

Privat

Hovedformålet med opprettelsen av Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) i 1987 var egentlig å sikre at norskeide skip ble registrert under norsk flagg, og bedre konkurransevilkårene for norskregistrerte skip i utenriksfart. Men, ved etableringen av NIS ble det også åpnet for bruk av utenlandsk mannskap på hjemlandets lønnsvilkår.

LES OGSÅ: Hurtigruten bytter ut norske sjøfolk med billig utenlandsk arbeidskraft, mener Sjømannsforbundet

Da NIS ble innført i handelsflåten haglet det med utflagginger. Norske sjøfolk, som alltid har hatt en sterk lojalitet til både skip og flagg, ble nærmest kastet på dør med et kort brev i neven. «Ditt arbeidsforhold er nå opphevet». Uten en gang en takk etter lang og tro tjeneste. Tilpasningsdyktige og hardtarbeidende sjøfolk bet det i seg, og forflyttet seg ganske sømløst over i offshore eller på land. Den maritime kompetansen de representerte gjorde at de ble med på å bygge en ny grunnpilar for velferdsstaten, «Oljenasjonen Norge».

Historien gjentar seg selv sier de. I dag kjemper sjøfolk igjen en kamp mot utflagging og mot å åpne for bruk av NIS flagg langs norskekysten og på sokkelen som igjen kan lede til oppsigelser av norske sjøfolk, og til mer sosial dumping.

Når det oppfordres til å heise flagg og rope hurra når denne flotte båten, M/S Midnatsol, seiler inn til sjøfartsbyen Farsund, har det en aldri så liten bismak. Skipet er faktisk under et bekvemmelighetsflagg som truer norske sjøfolks eksistens.

Sjøfolk i dag kjemper en tapper kamp mot sosial dumping i norske farvann og retten for norske lønns- og arbeidsvilkår. Derfor skal vi ha dette litt i bakhodet hva egentlig NIS-flagget ble opprettet for, når vi ser slike skip seile opp og ned norskekysten. For det å glemme dette fullstendig er ikke greit når vi bor i et land med stolte sjøfartstradisjoner.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse