JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil bryte NSB-monopolet før neste valg

– Jeg håper å se de første konkurranseutsatte togene på skinner i 2016, sier Linda Helleland (H), leder av Stortingets transportkomité.
Høyres transportpolitiker, Linda Helleland, har bråhast med å konkurranseutsette togstrekninger for å unngå at et regjeringsskifte i 2017 kan reversere planene.

Høyres transportpolitiker, Linda Helleland, har bråhast med å konkurranseutsette togstrekninger for å unngå at et regjeringsskifte i 2017 kan reversere planene.

Terje Pedersen, ANB

frifagbevegelse@lomedia.no

Til VG forteller Høyre-politikeren om regjeringens planer for å avvikle NSBs monopol på å drive togtransport i Norge. I tillegg til den allerede privatiserte Gjøvikbanen vil H/Frp-regjeringen konkurranseutsette disse åtte togstrekningene:

• Bergen-Voss

• Oslo-Lillehammer

• Oslo-Kristiansand

• Stavanger-Egersund

• Oslo-Skien

• Oslo-Halden

• Steinkjer-Trondheim-Melhus

• Bodø-Fauske

Hastverk

Og ifølge Helleland har regjeringen hastverk for å hindre at et eventuelt regjeringsskifte i 2017 reverser utviklingen.

– Vi skal skvise så mye tannkrem ut av tuben at Ap ikke får puttet det tilbake. Dette skal bli en modernisering på linje med da Høyre liberaliserte telemarkedet, sier Helleland til VG.

Statssekretær John-Ragnar Aarset i Samferdselsdepartementet sier de allerede har hatt en rekke møter med utenlandske togselskaper som kan være aktuelle drivere av jernbanestrekningene som skal privatiseres:

– Vi har hatt kontakt med franske Keolis, Hong Kong-baserte MTR, som blant annet driver T-banen i Stockholm og tyske Deutsche Bahn, sier Aarset.

Også han sier han håper privatiseringen vil være i gang i løpet av denne stortingsperioden.

Ap-skepsis

Arbeiderpartiets transportpolitiske talsperson, Eirin Sund, er skeptisk til privatiseringsplanene.

– Det er ikke akkurat mor Theresa som står og banker på døren og vil drive jernbane i Norge. Dette er selskaper som kun er ute etter å tjene mest mulig penger, og jeg er redd for at dette vil sette vedlikehold, sikkerhet og andre ting til sides for å prioritere å lage en pengemaskin, sier hun til VG.

– Anbud er å sende penger ut av landet

I år betaler staten rundt tre milliarder kroner for at NSB kan kjøre tog på strekninger og tidspunkter det ikke er økonomisk lønnsomt. Nå skal pengene ut til private, mener Norsk Jernbaneforbund.

ØYSTEIN BRÅTHEN

Oystein.braathen@lomedia.no

– Regjeringens jernbanepolitikk er å sørge for at utenlandske private selskaper får midlene fra offentlig kjøp. I det de sier nå, virker det som om de alt har gått ut og lovet dem et sugerør inn i statskassen. Skattebetalerne får regningen, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i NJF.

Ifølge statssekretær John-Ragnar Aarset i Samferdselsdepartementet har de hatt kontakt med franske Keolis, tyske Deutsche Bahn og Hong Kong-baserte MTR.

Ingen løsning

I dag er det sterk motstand mot konkurranseutsetting i store jernbaneland som Tyskland og Frankrike. EUs forslag om å legge all innenlands trafikk ut på anbud ble ikke akseptert av EU-parlamentet.

– All togtrafikk i Europa er basert på offentlig kjøp av ulønnsom persontransport. Unntakene er Storbritannia og Sverige, sier forbundslederen.

NJF har nylig vært i nabolandet og fått en gjennomgang av situasjonen der.

– Tilbakemeldingene fra våre kolleger er at tilstanden er elendig.

Punktligheten blir dårligere, det skjer ulykker og uhell, og kundene har ikke fått et bedre tilbud. Selv tidligere leder for Moderaterna, Ulf Adolfsson, er sterkt kritisk til oppsplittingen av det svenske NSB, SJ.

– SJ har vært en lekestue for kunnskapsløse politikere de siste tjue årene, sa Adolfsson i april 2011.

Da uttalelsen falt var han styreleder i konsernet. Dagen etter var ni år i vervet over.

Nedlatende

Brunborg reagerer også på hvordan transportkomiteens leder uttaler seg om NSB.

– Å snakke om å skvise NSB er jo nærmest å håne ledelsen og de ansatte, og framstille det som et dårlig drevet selskap. Personalet er ikke spurt eller hørt i saken. Høyre og Frp bryr seg overhodet ikke om at de ansatte blir presset av utenlandske selskaper. Tilbyderne vil tjene penger, og da må de enten få mer offentlig midler gjennom kjøpsavtalen, øke billettprisene eller gi de ansatte dårligere lønns- og arbeidsvilkår. I tillegg ser vi erfaringer fra både Sverige og Storbritannia at selskaper bryter kontraktene og slutter å kjøre når det går dårlig. Passasjerene står uten tilbud og staten må gripe inn, sier Kjell Atle Brunborg.

– Typisk høyrepolitikk!

– Dette er typisk høyrepolitikk. Vi har jo sett hva som har skjedd i Sverige. Nå vet vi dette ikke fungererer og at det er dumt. Det må vi lære av, sier LO Stat-leder Tone Rønoldtangen.

NINA HANSSEN

Nina.hanssen@lomedia.no

Hun klarer ikke å skjønne hvordan borgerlige politikere kan klare å gi bort deler av viktig infrastruktur. Men skjønner at dette er et ideologisk spørsmål om å privatisere for enhver pris.

Skattebetalernes penger

– De hadde aldri vært interessert å selge ut Flytoget hvis det ikke hadde vært lønnsomt. Nå må vi sørge for at vår stemme blir hørt slik at ikke viktig infrastruktur i Norge blir solgt ut. Flytoget er bygd opp over lang tid på skattebetalernes penger. Jeg mener da overskuddet også bør gå tilbake til felleskapet og ikke utenlandske eiere som nå banker på døra, sier hun.

Rønoldtangen blir ikke overrasket om dette forslaget kommer allerede opp i revidert statsbudsjett til høsten.

– Vi må si klart nei til dette. Dette angår oss alle som norske borgere. Vi i LO Stat vil gi støtte til Norsk Jernbaneforbund og synes dette er en viktig sak å kjempe for. Og det haster.

Annonse
Annonse