JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
OMVELTNING: Konsernsjef Geir Isaksen presenterte et forslag der både NSB og Jernbaneverket forsvinner og to aksjeselskaper overtar.

OMVELTNING: Konsernsjef Geir Isaksen presenterte et forslag der både NSB og Jernbaneverket forsvinner og to aksjeselskaper overtar.

Ole Palmstrøm

Vil dele jernbanen

NSB foreslår å dele hele jernbanesektoren inn i to aksjeselskaper. – Nødvendig for å unngå stadige forsinkelser og møte framtidas utfordringer, mener konsernsjef Geir Isaksen.



27.11.2013
12:00
28.11.2013 13:12

oystein.brathen@lomedia.no

NSB-ledelsen ønsker å tegne kartet på nytt. Norge har en regjering som ønsker mer konkurranse, og EU kommer med nye krav. Løsningen, ifølge Isaksen, er omorganisering.

Ett selskap

Ett selskap under Samferdselsdepartementet skal ha ansvaret for alt som kreves for å drive jernbane: Infrastruktur, stasjoner og materiell. Det skal definere krav i anbudsrunder, og sørge for vogner og lokomotiver, siden materiellet har lengre levetid enn trafikk-kontrakter.

Det andre AS-et skal være kommersielt og høre inn under Nærings- og handelsdepartementet. Her plasseres gods- og persontog, buss og vedlikehold av både tog og strekninger. Også ansvaret for alt personalet skal ligge her. Målet er en bedre reisehverdag for kundene.

– Skal vi få dette til, må vi omorganisere jernbanesektoren, inkludert NSB-konsernet. Vi anbefaler derfor en ny inndeling, med to aksjeselskaper i bunnen. Vi må sikre at en fremtidig løsning gir kundene et bedre tilbud, samtidig som samfunnet får mest mulig igjen for hver krone som investeres, sier Isaksen.

Politisk preg

Jernbaneverket er kjent med innholdet og det har vært noen diskusjoner, opplyser han.

NSB mener det er flere utfordringer ved dagens organisering. Både Jernbaneverket og NSB er preget av politisk styring, det er uklare grenser mellom politikk, forvaltning og forretning. Det samme kan sies om eierrollen.

– Vi har presentert disse tankene til vår eier, Samferdselsdepartementet. Nå vil det være opp til politikerne å avgjøre hvordan sektoren skal se ut i framtida. Vår klare anbefaling er at man omorganiserer, og hvis departementet ønsker vil vi være med og bidra i det videre arbeidet, sier Geir Isaksen.

NJF: – Konsekvensen er at NSB legges ned

– Forslagene har ikke vært drøftet med oss, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Øystein Bråthen

oystein.brathen@lomedia.no

– Vi er overrasket over at Isaksen innkaller til pressekonferanse for å legge ned NSB og Jernbaneverket, sier Brunborg.

Han advarer mot at denne debatten flytter oppmerksomheten vekk fra det viktigste.

– Det blir ikke bedre infrastruktur, og heller ikke mer materiell tilgjengelig, ved å bruke tid og krefter på å diskutere to nye selskaper. I stedet bør man satse alt på å få en bedre jernbane, mener forbundslederen.

NJF har tidligere tatt opp problemstillingene rundt eierskapet til stasjoner, kollektive knutepunkt og terminaler.

– Vi har hele tiden vært åpne for å diskutere eierskap, og innstilt på å se om noen områder burde vært flyttet mellom Jernbaneverket og NSB. Det er ikke sikkert at den inndelingen som ble gjennomført i 1999 er korrekt i dag.

På en samarbeidskonferanse tidligere i høst fikk NJF presentert noen skisser av hva NSB-ledelsen tenker om framtida.

– Men det var ingen diskusjoner rundt dette. Vi har heller ikke hørt noe fra Jernbaneverket eller Samferdselsdepartementet. Jeg ville tro at det er departementets oppgave å gjennomgå rollene innenfor jernbanesektoren.

Isaksen begrunner også forslaget med at Solberg-regjeringen ønsker mer konkurranse, og at EU krever full liberalisering.

– Vi mener tiden ikke er moden for konkurranse på persontrafikken, og LO har advart sterkt mot en slik politikk. EU har heller ikke fattet noen beslutning om å åpne for full liberalisering innenlands, og det kommer heller ikke i nærmeste framtid. Uenigheten er stor blant medlemslandene i dette spørsmålet.

NJF er med på en diskusjon basert på dagens situasjon.

– Vi stiller oss undrende til at tidligere utredninger om jernbanens framtid ikke er vurdert. Isaksens forslag går på tvers av disse anbefalingene, som gikk ut på å vurdere hvordan vi kan forbedre den bestående modellen, sier Kjell Atle Brunborg.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.11.2013
12:00
28.11.2013 13:12



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Håvard Sæbø

Ansatte i oljeservice får ny lønn. Her er resultatet

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

Jan-Erik Østlie

Midt i streiken har to store vaktselskaper permittert sine hovedtillitsvalgte: – Rystende

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte


Flere saker