JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ha flere kontroller i transportbransjen

Under tirsdagens høring på Stortinget var det stor enighet blant både politikere og partene i arbeidslivet om at noe burde gjøres med situasjonen i transportbransjen. Enigheten var ikke like stor om hva som burde gjøres.
- Utenlandske sjåfører med lønninger langt under norsk nivå presses av arbeidsgiverne sine til å bli lovbrytere, med det resultat at de mest seriøse bedriftene går over ende først, fordi de ikke kan konkurrere, sa første nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars M. Johnsen under dagens høring på Stortinget.

- Utenlandske sjåfører med lønninger langt under norsk nivå presses av arbeidsgiverne sine til å bli lovbrytere, med det resultat at de mest seriøse bedriftene går over ende først, fordi de ikke kan konkurrere, sa første nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars M. Johnsen under dagens høring på Stortinget.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Bakgrunnen for høringen i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget var et forslag fra åtte av Arbeiderpartiets stortingsrepresentanter, der regjeringen bes om å legge fram tiltak for å stanse utviklingen med sosial dumping, kriminalitet og økt sikkerhetsrisiko i transportsektoren.

Forslagsstillerne kommer selv med ti tiltak de mener regjeringe bør vurdere å innføre. Blant dem er bedre kontroll- og sanksjonsmuligheter, juridisk, økonomisk og forsikringsmessig medansvar for kjøpere av transporttjeneser og innskjerping av kabotasjereglene (se faktaboks).

Under høringen i Stortinget i dag var arbeidsgiversiden representert med Virke, NHO Transport og NHO Transport og Logistikk, mens både Transportarbeiderforbundet (NTF), Yrkestrafikkforbundet (YTF) og Norsk Lastebileier-forbund (NLF) representerte yrkesgruppene på veien.

Vinterførerkort

Det viste seg raskt at enigheten var stor omkring ønsket om å gjøre noe med kontrollregimet av kjøretøy, både for å luke ut trafikkfarlige kjøretøy, men like mye for å hindre transportkriminalitet som ulovlig kabotasjekjøring. I tillegg var det ingen som opponerte mot at man burde kunne sette krav til sjåførenes kompetanse for å kjøre på norske vinterveier. Gjerne med et såkalt «vinterførerkort».

– Hver vinter ser vi oppslag om utenlandske vogntog som står fast, sperrer veier og som derved påfører både samfunnet og næringslivet betydelige merkostnader, sa første nestleder i NTF, Lars M. Johnsen i sin innledning.

– Utenlandske sjåfører med lønninger langt under norsk nivå presses av arbeidsgiverne sine til å bli lovbrytere, med det resultat at de mest seriøse bedriftene går over ende først, fordi de ikke kan konkurrere, fortsatte han.

Tidligere generalsekretær i Frp, nå administrerende direktør i NLF, Geir Mo, mente et eget transportpoliti ville være veien å gå.

– Transportpolitiet må ha kompetanse og myndighet til å stanse, kontrollere, sanksjonere og innkreve etter mønster fra Danmark og Tyskland, sa han.

Kabotasje

Mens NTF mente at all kabotasjekjøring burde forbys inntil nødvendige tiltak var på plass, var direktør for næringspolitikk i NHO Transport og Logostikk, Erling Sæther, langt mer skeptisk til å stramme inn de nåværende kabotasjereglene.

– Jeg er uenig i at vi skal stramme inn kabotasjereglene til finsk modell. Den modellen er helt klart i strid med EUs kabotasjeregler, sa Sæther.

Også direktør for Reise i Virke, Hilde Solheim, var kritisk til at man skulle gjøre noe med kabotasjereglene innen turbil-sektoren.

– Vi er i ferd med å prise oss ut av turistmarkedet allerede, og gjør vi det enda vanskeligere vil Norge strykes som turistdestinasjon, advarte hun.

Jon H. Stordrange fra NHO Transport var imidlertid ikke uvillig til å stramme inn kabotasjereglene for turbussene.

– Utenlandske turbiler kommer til Norge og blir her fra april til september. De påberoper seg midlertidighet og dermed lovlig kabotasje, men det gir oss problemer. Vi bør begrense antall sammenhengende dager utenlandske turbusser kan operere i Norge til 30, og antall totalt årlig til 45 dager slik de har i Frankrike, sa han.

Debatt i april

Transport- og kommunikasjonskomiteen skal avgi sin innstilling 8. april, mens debatten i Stortinget er satt til 24. april. Første nestleder i NTF, Lars M. Johnsen tror flere av punktene kan få tilslutning da.

– Dette var en viktig høring, for vi opplevde stor grad av enighet i bransjen om at noe må gjøres. Jeg tror at alt som har med kontrollvirksomheten kan få tilslutning, men da trengs det mer ressurser. Skal vi ha døgnkontinuerlige kontroller, så koster det penger, så det spennende er om enigheten gjør at det også følger med penger, sier han.

Forbundet har jobbet med problemstillingene rundt sosial dumping, sikkerhet og kriminalitet i bransjen lenge. Nå tror nestlederen at det endelig kan skje noe.

– Jeg er optimist til at vi kan få på plass tiltak nå, sier Lars M. Johnsen.

De ti tiltakene

Stortinget ber regjeringen utarbeide og legge frem for Stortinget tiltak for å stanse utviklingen med sosial dumping, kriminalitet og økt sikkerhetsrisiko i transportsektoren, herunder vurdering av å innføre:

1. Juridisk, økonomisk og forsikringsmessig medansvar for oppdragsgiver (virksomheter) ved kjøp av transporttjenester.

2. Regionale verneombud for transportsektoren som kan bidra til å få oversikt over, samt avdekke, ulovlige og uønskede forhold i sektoren.

3.Styrke, samt bedre samordningen av Tollvesenet, påtalemyndighetene, vegmyndighetene, Biltilsynet og skattemyndighetenes arbeid mot transportkriminalitet.

4. Bedre kontroll- og sanksjonsmuligheter: Vegmyndighetene og politiet må få tydeligere retningslinjer og myndighet til å kunne holde igjen kjøretøy som viser seg ikke å være egnet for norske vegforhold. Mulighetene for å avsløre falske førerkort må bedres.

5. Krav om at det skal være betalt inn penger på de obligatoriske bompengebrikkene før det aktuelle transportmiddel krysser norsk grense.

6. Innskjerpede regler for kabotasjekjøring i godstransporten, herunder vurdering av de finske reglene for kabotasje.

7. Økte krav til utstyr og kompetanse for sjåfører på vinterføre: krav om glattkjøringskurs for alle sjåfører, samt strengere krav til kvalitet på vinterdekk, deriblant krav om vinterdekk på tilhengere.

8. Et sentralt nettbasert register over alle transportoppdrag som pågår i Norge, slik at det blir enklere for myndighetene å føre kontroll.

9. Hvordan kabotasjekjøring innen turbilbransjen bør reguleres.

10. Styrke informasjons- og holdningsarbeidet knyttet til sosial dumping i transport- og logistikkbransjen.

Annonse
Annonse

De ti tiltakene

Stortinget ber regjeringen utarbeide og legge frem for Stortinget tiltak for å stanse utviklingen med sosial dumping, kriminalitet og økt sikkerhetsrisiko i transportsektoren, herunder vurdering av å innføre:

1. Juridisk, økonomisk og forsikringsmessig medansvar for oppdragsgiver (virksomheter) ved kjøp av transporttjenester.

2. Regionale verneombud for transportsektoren som kan bidra til å få oversikt over, samt avdekke, ulovlige og uønskede forhold i sektoren.

3.Styrke, samt bedre samordningen av Tollvesenet, påtalemyndighetene, vegmyndighetene, Biltilsynet og skattemyndighetenes arbeid mot transportkriminalitet.

4. Bedre kontroll- og sanksjonsmuligheter: Vegmyndighetene og politiet må få tydeligere retningslinjer og myndighet til å kunne holde igjen kjøretøy som viser seg ikke å være egnet for norske vegforhold. Mulighetene for å avsløre falske førerkort må bedres.

5. Krav om at det skal være betalt inn penger på de obligatoriske bompengebrikkene før det aktuelle transportmiddel krysser norsk grense.

6. Innskjerpede regler for kabotasjekjøring i godstransporten, herunder vurdering av de finske reglene for kabotasje.

7. Økte krav til utstyr og kompetanse for sjåfører på vinterføre: krav om glattkjøringskurs for alle sjåfører, samt strengere krav til kvalitet på vinterdekk, deriblant krav om vinterdekk på tilhengere.

8. Et sentralt nettbasert register over alle transportoppdrag som pågår i Norge, slik at det blir enklere for myndighetene å føre kontroll.

9. Hvordan kabotasjekjøring innen turbilbransjen bør reguleres.

10. Styrke informasjons- og holdningsarbeidet knyttet til sosial dumping i transport- og logistikkbransjen.