JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sommerskole:

Vitenskole med lek og læring

En sky av hvit damp velter ut av bollen, og Håvard Bakk (10) rører så fort han kan. På vitenskolen lager barna iskrem ved hjelp av flytende nitrogen og lærer om hyperloop og mye annet.
FORSØK: Små lys sendes på tur gjennom den forlengede støvsugerslangen. Her får Julia Høitomt Syvertsen (9) litt assistanse av sommerskoleleder Eliah  Hudgins.

FORSØK: Små lys sendes på tur gjennom den forlengede støvsugerslangen. Her får Julia Høitomt Syvertsen (9) litt assistanse av sommerskoleleder Eliah Hudgins.

Kari Kløvstad

I fem uker denne sommeren har Viten-parken i Ås invitert til vitenskole. Parken er en del av Campus Ås og holder til i idylliske omgivelser inne på universitetsområdet til Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU). Invitasjonen har gått til barn mellom 7 og 13 år fra Follo-regionen, og de fleste har deltatt ei uke. Opplegget varierer, og to stikkord den dagen I skolen er på besøk er hyperloop og iskremlaging.

Mens vitenskolen er et fritidstilbud i helger og ferier, så har Vitenparken full aktivitet året rundt.

(Saken fortsetter under bildet)

VAKUUMFORSØK: Johanne Yri Stokke har sommerjobb på vitenskolen og hjelper elevene med å skyte kaffebønner gjennom en plastslange.

VAKUUMFORSØK: Johanne Yri Stokke har sommerjobb på vitenskolen og hjelper elevene med å skyte kaffebønner gjennom en plastslange.

Kari Kløvstad

Stimulere til realfagsglede

I Norge finnes det ti regionale vitensenter, og Vitenparken i Ås fikk denne statusen i 2016, etter mandat fra Kunnskapsdepartementet.

– Vi skal stimulere til realfagsglede og bistå skole-Norge i disse fagene, sier Aiyana Hudgins, som er pedagogisk leder for Vitenparken.

Undervisningen i Ås tar utgangspunkt i en grønn profil, med mat, helse og bærekraftig utvikling som sentrale emner. Målet er ikke å konkurrere med skolene om hvem som er best til å formidle, men sørge for at det finnes flere innfallsvinkler til det som skal læres.

– Vi samarbeider tett med skolene og har den samme pedagogikken. Men når elevene kommer hit finner de noe annet enn den hverdagslige arenaen, og vi har en mer leken inngang til undervisningen. Dette fører gjerne til at det er andre elever som får mestre og skinne litt.

(Saken fortsetter under bildet)

FULL INNSATS: Håvard Bakk har fått sving på plastslangen, men det er ikke så enkelt å skape nok vakuum til å sende kaffebønnene ut i rommet.

FULL INNSATS: Håvard Bakk har fått sving på plastslangen, men det er ikke så enkelt å skape nok vakuum til å sende kaffebønnene ut i rommet.

Kari Kløvstad

Som oftest er det elevene som kommer til Vitenparken klassevis, og nær 70 prosent av dem går på videregående skole. Men det hender også at de ansatte reiser ut med utstyr.

På sommerskolen kan barna komme for en dag, eller følge opplegget ei hel uke.

Hyperloop og vakuum

– Se på det Concorde-flyet og følg med.

Et fly akselererer raskt på skjermen og Eliah Hudgins holder oppmerksomheten til de 20 elevene.

– Hørte dere smellet?

– Ja! Alle nikker.

– Hva skjedde?

– Flyet brøt lydmuren.

– Og det vil si?

Flere armer spretter i været.

– Flyet går fortere enn selve lyden. Men lyset går mye fortere.

Ferden går videre til hyperloop, som er lansert som fremtidens fremkomstmiddel. Det er mange som har hørt om planene for en vogn som kan gå superfort i et rør under bakken.

– Dette blir en miljøvennlig reise, så da slipper vi flyskam og bekymringer for forurensning, sier Eliah Hudgins.

– Men hvordan kan denne vognen få så stor fart?

Stikkordene her er vakuum, magnetisk levitasjon og en elektrisk motor, og elevene henger med. De har testet en magnet og vet at et vakuum er et sted uten luft, og nå skal de lage sitt eget.

Alle får utdelt en lang, hvit plastslange og en kopp med kaffebønner. Det gjelder å snurre den ene enden av slangen så fort rundt at det oppstår et vakuum og bønnene kan skytes ut på andre siden. Oppgaven er ikke enkelt, for farten må være stor, men snart klirrer noen små, brune kuler ut på gulvet.

Lyset slukkes og det siste som skjer før matpausen er at elevene skal få være med og teste hvordan en vakuumstøvsuger fungerer. De får utdelt hvert sitt lille lys, slipper det i enden av en lang, gjennomsiktig slange og kan se hvordan det suser inn mot støvsugeren.

X og Y i praksis

– Sommerskolen skal ikke være så skolsk. Den er leken og morsom og barna er mer i fri dressur, sier Aiyana Hudgins. Et av målene er også at besøket i Vitenparken skal være en hyggelig opplevelse og inspirere til å vite mer om de ulike temaene. Dagen før var det dronedag med både teori og praksis.

– Ikke alle barn synes matte er spennende, og i skolehverdagen er det ikke så lett å begripe hva X og Y er i praksis. Da kan vi bidra med litt realfagsforståelse, sier den pedagogiske lederen.

Is fra en heksekjele

– Det mest morsomme har vært å bygge båt av isopor og teste den på vannet, sier Håvard Bakk (10), som går i femteklasse på Langhus skole. Nå gleder han seg til at dagen skal avsluttes på vitenkjøkkenet.

Guro Arntsen samler elevene. Hun studerer til daglig bioteknologi ved universitetet i Ås (NMBU). I undervisningstrioen er også Eliah Hudgins og Johanne Yri Stokke og alle har dette som sommerjobb.

– Det var gøy at jeg fikk denne sommerjobben for jeg liker å formidle og barna har lyst til å lære og lurer på alt, sier Eliah Hudgins.

Flokken tumler opp trappa til kjøkkenet og får beskjed om å vaske seg på hendene.

Egg, sukker og fløte settes fram, og første oppgave er å skille eggeplommer fra hviten, ved hjelp av vakuumet som oppstår når du klemmer litt av luften ut av en plastflaske. To store miksmastere er i sving, og det nærmer seg høydepunktet. Guro Arntsen kommer inn med ei bøtte flytende nitrogen og gir klar beskjed om å være forsiktig. Den holder 196 minusgrader der under lokket. Øse etter øse med nitrogen slippes forsiktig opp i bollen, og elevene rører på rundgang.

– Se, det ryker som fra en heksekjele!

Iskremen fryser til og blir stivere og stivere. Noen vil ha vaniljesmak, andre sjokolade og det blir mulighet for begge deler. Så er tiden kommet for servering.

– Dette er den beste isen jeg har smakt, utbryter flere.

SMAKSPRØVE: Helene Olsen Torp (10) er kjempefornøyd med iskremen de har laget.

SMAKSPRØVE: Helene Olsen Torp (10) er kjempefornøyd med iskremen de har laget.

Kari Kløvstad

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse