JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

One Call til topps

Mobilselskapet One Call har landets mest fornøyde kunder, mens Dagbladet ligger helt på bunn.

Det viser Norsk Kundebarometer 2011.

På barometeret over kundetilfredshet var One Call med for første gang, og med en score på 83,7 prosent var det ingen som kunne matche nykommeren.

– Dette var en fantastisk tilbakemelding fra markedet og viser at vi er kundeorienterte, sa administrerende direktør Øistein Eriksen i One Call da resultatet tirsdag ble gjort kjent ved Handelshøyskolen BI.

Utfordrer de store

One Call har tatt opp kampen med store etablerte virksomheter som Telenor og NetCom. Selskapet ble etablert i 2003 av Øistein Eriksen og Odd Meling, og de fikk senere Hafslund Venture som hovedaksjonær. I 2008 ble One Call fusjonert inn som en del av konsernet Network Norway, som bygger Norges tredje GSM-nett.

Fjorårets vinner, Flytoget, kom i år på andreplass, mens Hurtigruten er inne på en tredjeplass på årets kundebarometer.

Har kundens tillit

Toyota er den mestvinnende bedriften gjennom de årene undersøkelsen er gjennomført, men for ett år siden opplevde bilprodusenten at selskapet måtte tilbakekalle et stort antall biler grunnet kvalitetssvikt. Overraskende er det derfor at Toyota inntar en sjetteplass på årets liste.

– Det viser at selskapet har håndtert problemene på en god måte, og at det får igjen for å ha bygget opp kundenes tillit over flere år, sier Pål Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.

Gjengangere i bunnen

I bunnen av listen figurerer flere gjengangere, blant dem NSB, Joker, Viasat, McDonalds's, Jysk, Cubus, ICA Nær og, på en lite smigrende jumboplass, Dagbladet.

194 bedrifter fra 40 ulike bransjer er vurdert i kundebarometeret, og 7.800 forbrukere har deltatt i undersøkelsen.

Silseth mener bedriftene generelt er for dårlige på flere områder, særlig når det gjelder informasjon.

– Mange selskaper sliter med å få gitt nødvendig informasjon. Dessuten er klagebehandlingen og den oppsøkende kontakten ofte lite tilfredsstillende, sier han.

– Det vi vet fungerer, er oppsøkende kontakt på kundens premisser, understreker han. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse