Ambulansekapringen i Oslo:
Pål sperret veien for ambulansekapreren: – Han sakket ikke ned, men kom rett mot oss, front mot front
– Jeg ville ikke forventet det samme av andre, sier Fagforbundet-medlem og operativ leder Pål Lystad om at han stanset den kaprede ambulansen tirsdag. Han mener flere bør se til Oslo og Akershus og rendyrke lederrollen for helseressursene.
Operativ leder Pål Lystad forventer ikke at andre ville ha gjort det samme som ham under ambulanskapringen tirsdag. Fagbladet møtte han på jobb denne uken. Her tar han på seg den hvite vesten som signaliserer at han han er innsatsleder for helse, idet han ankommer et skadested i Oslo.
Frøydis Falch Urbye
bjorn.grimstad@fagbladet.no
– Jeg kjenner til en del polititaktikk og vet hvordan politiet arbeider. Dette er sånn en vanlig ambulansearbeider ikke har særlig kjennskap til, sier operativ leder Pål Lystad.
Torsdag formiddag var Fagbladet med Lystad på vakt. Her forklarer han hvorfor han grep inn for å stoppe den kaprede ambulansen et par dager tidligere.
Trener med politiledere
Politijakten på en 32 år gammel bevæpnet mann, fikk en uventet vending da Lystad brukte sin egen tjenestebil for å stanse kapreren.
Han forteller at hans lederrolle og årelange treningssamarbeid med innsatsledere var avgjørende for at han grep inn. Han ville ikke ha forventet det samme av andre ambulansearbeidere.
– Det skal litt til for at en ambulansearbeider gjør en inngripen i det politiet gjør. Jeg har hatt en rolle som går på å samhandle med politilederne i mange år. Vi kjenner hverandre personlig og vi trener mye sammen. Det gjorde at jeg torde å ta avgjørelsen om at han der, han stopper vi, sier Lystad.
Er trygge på hverandre
Fagbladet møter Lystad på vakt i tjenestebilen, en knall gul Volvo XC60. Passasjersetet er byttet ut med kommunikasjonsutstyr. Herfra kan han kontrollere helseressursene når hendelser oppstår.
Lystad mener det tette samarbeidet mellom ledere for politi, brannvesen og helse i Oslo og Akershus er en viktig årsak til at han kunne gripe inn og stoppe den kaprede ambulansen.
Innsatslederne møtes jevnlig i noe som heter Operativt lederfora. Der deler de erfaringer, går gjennom hendelser, trener på samhandlingsmønster og blir kjent med hverandre.
– Vi har hatt dette ledersamarbeidet her i Oslo i 25 år. Dette har vært en viktig arene for at innsatslederne blir trygge på hverandre, sier han.
Fagbladet var med operativ leder Pål Lystad på vakt torsdag. Her organiserer han helsearbeidet etter at to trikker kjører i hverandre på Schous plass. To personer blir skadet og sendt til legevakten.
Frøydis Falch Urbye
– Har vært heldige
Mens Fagbladet intervjuer Lystad, kommer en melding på sambandet om at to trikker har kjørt inn i hverandre på Schous plass i Oslo. Fagbladet blir med og får se hvordan han gjør jobben på skadestedet.
Det første han gjør er å ta på seg en hvit vest som signaliserer at han er innsatsleder for alle helseressursene ute.
Lystad mener det er viktig at det er en fast operativ leder som får utvidede fullmakter og ansvar ved slike hendelser. I større deler av landet kan det være vanlig ambulansepersonell som tar på seg den hvite vesten og dermed lederansvaret.
De har ikke en lederrolle i det daglige og dermed ikke den nødvendige treningen og erfaringen som skal til for å lede helsepersonell om en større hendelser skulle oppstå. Det kan få konsekvenser, mener Lystad.
Han snakker derfor varmt for at denne lederrollen bør være knyttet til et fast dedikert personell.
– Vi i Oslo og Akershus har vært heldige som har kunnet dyrke den operative lederrollen. For ambulansenorge tror jeg det ville vært bra om flere tjenester innfører dette. Det er et komplekst samfunn vi skal operere i og fagspennet innen ambulanseyrket er stort, sier han.
Eskalerende situasjon
Tirsdag denne uken fikk Lystad inn meldinger på sambandet som er ganske sjelden for helsepersonell.
– Jeg hører på sambandet at ambulansen blir kapra. Når du har jobba noen år, hører du at folk skifter stemmeleie og jeg skjønner at dette er noe helt annet.
Det skjedde etter at det klokken 12:30 kom inn en melding om en trafikkulykke på Rosenhoff i Oslo. Sjåføren av bilen var en 32 år gammel mann, som var bevæpna med en hagle og det som skulle vise seg å være en replika av en Uzi maskinpistol.
En ambulanse ankom stedet for å bistå. 32-åringen greide å ta kontroll over ambulansen og satte deretter ut på en farefull ferd mot Torshov.
– Det kommer fort fram at han var bevæpna. Det går ikke mange minuttene før AMK går inn på kanalen og leser opp posisjonene til hvor ambulansen befinner seg. Jeg skjønner at situasjonen eskalerer veldig raskt, sier Lystad.
Pål Lystad er operativ leder ved ambulanseavdelingen på prehospital klinikk (PRE) ved Oslo universitetssykehus.
Frøydis Falch Urbye
Lystad og kollegaen Bjørn Bjelland var ferdig med en øvelse med brannvesenet da de bestemmer seg for å sette kurs mot adressen som blir oppgitt på sambandet.
Stående i et veikryss ser de den kaprede ambulansen komme kjørende mot dem, omtrent et kvartal unna. Bak den kommer flere politibiler. Gaten er trang, med parkerte biler på begge siden.
Samtidig får han melding om at en barnevogn er påkjørt. Han bestemmer seg likevel for å stoppe ambulansen, for å hindre at han kommer ut i den trafikkerte Sandakerveien.
Fulgte terror-prosedyre
I tillegg til treningssamarbeidet med innsatsledere, peker han på handlingsplikten og PLIVO-prosedyren når han forklarer hvorfor han tok denne avgjørelsen. PLIVO er kort for pågående livstruende vold. Prosedyren for hvordan politi, brannvesen, redningstjeneste og helsevesenet skal samhandle, ble innført som et følge av terroren 22. juli 2011.
Lystad forklarer hvordan de neste sekundene holdt på å bli fatale:
– Jeg kjører inn samme gata som den kaprede ambulansen. Da var en konflikt ikke til å unngå. Jeg visste at han ikke kommer forbi meg. Han sakket ikke ned, men kom rett mot oss. Vi møter han og like før jeg tror at det blir en ordentlig front til front, viker han til høyre, forteller Lystad.
Ambulansen treffer portpartiet til en av bygårdene på Torshov. Der blir han stående, presset inne av utrykningskjøretøyene. Bilder og video fra åstedet viser hvordan politi drar gjerningspersonen gjennom vinduet på førersiden av ambulansen, legger han ned i gresset og setter på han håndjern.
– Finnes ikke rom for å feile
På grunn av øvelsen han kom tirsdag formiddag, kjørte Pål Lystad en reservebil for innsatslederne, av merket Toyota Land Cruiser.
Lystad var ganske sikker på at skulle greie å stoppe den kaprede ambulansen. Andre utfall kunne vært fatale.
– Det var viktig at jeg ikke ødelegger operasjonen for politiet. Hvis vi ødelegger vår egen bil og ikke blir kjørbar, kunne han ha stukket av og så sperrer jeg for politibilene som kommer bak. Det finnes ikke rom for å feile i en slik situasjon, sier han.
De syv måneder gamle tvillingbarna som var i barnevognen ble sammen med moren sendt til Ullevål sykehus. Barna ble lettere skadd. Utrolig nok ble ingen andre skadd som følge av ambulansekapringen, til tross for at det skjedde i et boligområde med flere skoler i nærheten.