JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Populær forbindelse

Togene mellom Stockholm og Oslo frakter flere passasjerer enn LINX gjorde i 2004. Selskapet ble lagt ned i desember samme år. I fjor høst var antall reisende 900 per dag.

oystein@lomedia.no

På norsk side av grensen benyttet cirka 500 personer seg av tilbudet etter gjenåpningen i januar 2007. Utover høsten steg antallet til 600.

I juli 2008 kom en foreløpig topp med mer enn 1000 reisende daglig. Fjoråret viser en økning på 15 prosent sammenliknet med 2007.

De fleste krysser grensen, og halvparten av trafikken er mellom de to hovedstedene. Forbindelsen til Sverige og mot Oslo er dessuten viktig for Glåmdalsregionen, med mange dag- og ukependlere.

Beslutningen om å gjenoppta kjøringen kom med i de rødgrønnes Soria Moria-erklæring. Avtalen ble inngått i 2006, med oppstart i januar 2007.

– Det viktigste nå er at toget går, og at folk passer på å bruke det, sa Liv Signe Navarsete i sin appell under åpningen.

Spleising.

Samferdselsdepartementet og Hedmark fylkeskommune er oppdragsgivere, med NSB som operatør. På svensk side er to fylker samt statlige Rikstrafiken involvert. Tilskuddet i oppstartåret var til sammen 15,3 millioner svenske kroner. Halvparten ble dekket fra norsk side. SJ står for kjøringen med Merresor AB som underleverandør, og det er i hovedsak svenskene som tar seg av bemanningen.

Departementet og fylkeskommunen er fornøyde med trafikkutviklingen. I 2008 ble alle partene enige om å arbeide for å forlenge og utvikle avtalen i perioden 2010–2013, med mulighet for ytterligere forlengelse i tre år. Forhandlingene er ikke ferdige ennå.

Ny satsing.

Statsråd Navarsete har fått en rapport med anbefalinger for videre utvikling av Kongsvingerbanen. Rapporten skisserer avganger hver time mellom Oslo og Kongsvinger, noe som betyr færre stopp underveis. Leder av fylkesrådet i Hedmark, Siv Tørudbakken overleverte prosjektgruppas konklusjoner.

– Glåmdalsregionen er en pendlingsregion og avhengig av gode kommunikasjoner. Tog hver time mellom Kongsvinger og Oslo vil være det gunstigste og mest klimavennlige alternativet. Jeg har god tro på at tilbudet vil være oppe fra 2012 og at Regjeringen legger det inn i rammeavtalen med NSB, sier Tørudbakken.

Gruppen vil se rutetilbudet i sammenheng med hele Østlandsområdet, slik NSB går inn for fra 2012 når de første nye togsettene settes inn. De fire stasjonene med færrest reisende skal betjenes med buss. To andre stasjoner får tog kun i rushtiden. Disse har henholdsvis 1 prosent og 2,5 prosent av dagens trafikk.

Annonse
Annonse