Populær forbindelse
Togene mellom Stockholm og Oslo frakter flere passasjerer enn LINX gjorde i 2004. Selskapet ble lagt ned i desember samme år. I fjor høst var antall reisende 900 per dag.
oystein@lomedia.no
På norsk side av grensen benyttet cirka 500 personer seg av tilbudet etter gjenåpningen i januar 2007. Utover høsten steg antallet til 600.
I juli 2008 kom en foreløpig topp med mer enn 1000 reisende daglig. Fjoråret viser en økning på 15 prosent sammenliknet med 2007.
De fleste krysser grensen, og halvparten av trafikken er mellom de to hovedstedene. Forbindelsen til Sverige og mot Oslo er dessuten viktig for Glåmdalsregionen, med mange dag- og ukependlere.
Beslutningen om å gjenoppta kjøringen kom med i de rødgrønnes Soria Moria-erklæring. Avtalen ble inngått i 2006, med oppstart i januar 2007.
– Det viktigste nå er at toget går, og at folk passer på å bruke det, sa Liv Signe Navarsete i sin appell under åpningen.
Spleising.
Samferdselsdepartementet og Hedmark fylkeskommune er oppdragsgivere, med NSB som operatør. På svensk side er to fylker samt statlige Rikstrafiken involvert. Tilskuddet i oppstartåret var til sammen 15,3 millioner svenske kroner. Halvparten ble dekket fra norsk side. SJ står for kjøringen med Merresor AB som underleverandør, og det er i hovedsak svenskene som tar seg av bemanningen.
Departementet og fylkeskommunen er fornøyde med trafikkutviklingen. I 2008 ble alle partene enige om å arbeide for å forlenge og utvikle avtalen i perioden 2010–2013, med mulighet for ytterligere forlengelse i tre år. Forhandlingene er ikke ferdige ennå.
Ny satsing.
Statsråd Navarsete har fått en rapport med anbefalinger for videre utvikling av Kongsvingerbanen. Rapporten skisserer avganger hver time mellom Oslo og Kongsvinger, noe som betyr færre stopp underveis. Leder av fylkesrådet i Hedmark, Siv Tørudbakken overleverte prosjektgruppas konklusjoner.
– Glåmdalsregionen er en pendlingsregion og avhengig av gode kommunikasjoner. Tog hver time mellom Kongsvinger og Oslo vil være det gunstigste og mest klimavennlige alternativet. Jeg har god tro på at tilbudet vil være oppe fra 2012 og at Regjeringen legger det inn i rammeavtalen med NSB, sier Tørudbakken.
Gruppen vil se rutetilbudet i sammenheng med hele Østlandsområdet, slik NSB går inn for fra 2012 når de første nye togsettene settes inn. De fire stasjonene med færrest reisende skal betjenes med buss. To andre stasjoner får tog kun i rushtiden. Disse har henholdsvis 1 prosent og 2,5 prosent av dagens trafikk.
Mest lest
Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.
Tone Tveit
Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning
Eivind Senneset
Veien fram til i dag har vært lang og full av skam for Martine. Nå føler hun at hun kan puste
IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.
Knut Viggen
Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig
Arne Birkemo
Avdekket mareritt på Stavanger-restaurant: – Det verste jeg har sett
I fjor streika ansatte i mange private barnehager for å bli med i tidligpensjonsordninga Fellesordninga for avtalefestet pensjon.
Bjørn A. Grimstad
Flere skal få tidligpensjon – men ny AFP kommer heller ikke i år
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
Arbeidsmiljøloven sier at nattarbeid, som defineres som arbeid mellom klokka 21 og 06, ikke er tillatt med mindre «arbeidets art gjør det nødvendig». Men det gjelder ikke ansatte i varehandelen. (Illustrasjonsfoto)
André Kjernsli
Skal vurdere om butikkansatte kan jobbe etter klokka 21 om kvelden
Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.
Erlend Angelo
Stanser varelevering til Oslo-restaurant: – Ønsker å vise vår støtte til de streikende
Frøydis Falch Urbye
Skal du jobbe i påska? Her er rettighetene dine
Håvard Sæbø
Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm
Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.
Guro Gulstuen Nordhagen
Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring
Brian Cliff Olguin
LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv
Det kan bli streik ved et av fartøyene som er tilknyttet Ekofisk-feltet i Nordsjøen. Industri Energi mener det foregår sosial dumping og krever tariffavtale.
ConocoPhillips Company
Det kan bli streik i Nordsjøen: – Dette er sosial dumping
Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.
Tormod Ytrehus
Raudt vil undersøke arbeidsforholda i Olivia – truar med å ta frå restaurantane skjenkebevillinga
En kampklar Christopher Beckham er villig til å streike for at lønna skal øke mer enn prisene.
Leif Martin Kirknes
Beckham provosert etter lønnsfest-utspill. Nå varsles det streik
Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.
Tormod Ytrehus
Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift
Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.
Alf Ragnar Olsen
Da jobben sto i fare, startet Randi på et helt nytt eventyr
De ansatte krever at klinikkleder Bjørn Bendz og avdelingsleder Arnt Fiane fratrer sine stillinger umiddelbart.
Lise Åserud / NTB
Ansatte ved Oslo-sykehus krever at ledelsen går av
Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.
Vaggelis Kousioras / AP / NTB
Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe
– Jeg kjenner flere barnepleiere som har lyst til å gå veien videre for å bli sykepleier. La oss få lov. Samfunnet vil ikke angre, sier Henrikke Tresselt.
Jan-Erik Østlie