Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen fra Høyre.
Nanna Aanes Wolden
Han fikk kritikk for Bring-etablering i Polen. Slik svarer Torbjørn Røe Isaksen
Næringsminster Torbjørn Røe Isaksen (H) svarer opposisjonen om norske etableringer i Øst-Europa.
helge@lomedia.no
– Vi forventer overfor alle selskap hvor vi har en eierandel at de ikke bare følger lover og regler, men også er ledende når det gjelder arbeidsmiljø og ansattes rettigheter. Den forventningen har vi også til Posten og deres datterselskap, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til FriFagbevegelse.
– Mitt generelle inntrykk er at norske selskaper respekterer lover og regler i de landene de har etablert virksomhet, ivaretar grunnleggende arbeidsstandarder og betaler en anstendig lønn. Jeg har ingen grunn til å tro at dette ikke er tilfellet også for Posten Norge AS (Posten Norge), legger han til.
Stilt spørsmål
Både Bjørnar Moxnes (R) og Øystein Langholm Hansen (Ap) har bedt om næringsministerens syn på etableringen av østeuropeiske Bring-avdelinger, og frykter at dette undergraver den norske arbeidslivsmodellen.
Begrunnelsen for etableringen er angivelig å bruke billig arbeidskraft for å kjøre gods fra Øst-Europa til Skandinavia.
Næringsdepartementet forvalter eierskapet til dette konsernet, og har tidligere uttalt at det er opp til konsernledelsen å vurdere om det er hensiktsmessig å etablere selskap i utlandet med dette formålet.
p
Næringsministeren poengterer at den viktigste pålen i det norske statlige eierskapet er at det er styrene som styrer selskapene.
– Jeg har ingen grunn til å tro at Posten ikke følger de forventningene vi har overfor dem. Så er det en helt annen diskusjon om kabutasjereglene. Samferdselsdepartementet forsøker på vegne av Norge å påvirke EU på dette området. Det er ingen hemmelighet at vi ønsker å begrense kabutasjekjøringen, sier Torbjørn Røe Isaksen videre.
Kabotasje er innenlands transport utført av en utenlandsk transportør.
Hensikten med å tillate kabotasjekjøring er at man skal unngå at utenlandske lastebiler skal kjøre uten last etter at de har levert frakten de har kommet til Norge med. Derfor er det åpnet for at utenlandske lastebiler kan ta inntil tre kabotasjeoppdrag i løpet av en uke, før de må ut av landet igjen.
Mange frykter at dette misbrukes.
Klare forventninger
Torbjørn Røe Isaksen påpeker i sitt svar til Øystein Langholm Hansen (Ap) at staten som eier har klare forventninger til selskapene.
– Men det er ikke slik at eier skal legge seg opp i selskapenes daglige drift. Rollefordelingen mellom staten som eier og selskapets ledelse følger av selskapslovgivningen og er beskrevet i eierskapsmeldingen. Forvaltningen av selskapet er styrets ansvar. Ansvaret for forretningsmessige beslutninger og problemstillinger knyttet til den operative driften hører under styret og ledelsen i selskapet. Det statlige eierskapet skal forvaltes på en profesjonell og forutsigbar måte, og selskaper hvor staten er eier som driver kommersiell virksomhet i konkurranse med andre aktører skal verken ha fordeler eller ulemper av det statlige eierskapet. skriver Røe Isaksen i sitt skriftlige svar.
p
Røe Isaksen poengter også i svaret til Bjørnar Moxnes at Posten Norge har opplyst at konsernet etablerte virksomhet i Polen sommeren 2018 som ledd i virksomhetens strategi for å ivareta de internasjonale logistikkbehovene til kunder som skal ha gods distribuert i Norden.
– Videre forstår jeg at etableringen av datterselskapet Bring Truckings polske avdeling i mai 2019 er en del av den samme satsingen, og at avdelingen blant annet ble etablert for å unngå tomkjøring til og fra Slovakia. Posten Norge har også opplyst at selskapet i 2019 bestilte en ekstern revisjon av lønns- og arbeidsvilkår i Bring Truckings virksomhet i Norge med kontrollperiode 2018, og at resultatet av denne skal vise at ingen av sjåførene har fått lønn under lovpålagt minstelønn ved kabotasje eller kombinerte transporter, heter det i svaret til Torbjørn Røe Isaksen.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin