JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Posten blir grønnere

Posten kutter stadig mer i klimautslippene sine, og nye miljøvennlige kjøretøy dukker opp på flere og flere postruter.

– Vi opererer med cirka 10.000 kjøretøy hver eneste dag. Mange av disse er innenfor tungtransporten, og slipper ut mye CO2. Dermed blir dette et naturlig område å ta samfunnsansvar på, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

2011-tallene viser at det ble sluppet ut 10,1 millioner tonn CO2 på veitrafikken innenlands. Posten Norge sto for om lag fire prosent av dette.

– I det norske klimaregnskapet så betyr vi noe. Og vi vil vise vei videre, understreker Mejdell. I dag har Posten langt over 1.000 miljøvennlige alternativer i kjøretøysparken, de fleste av disse elektriske, og også mange som bruker biogass.

– Posten Norges nye klimamål er å redusere klimautslippene sine med 40 prosent fra 2008-nivået innen 2020. Fram til nå har vi kuttet 26 prosentpoeng. Nå legger vi på 14 prosentpoeng oppå dette. Man kan kanskje spørre om dette er mindre ambisiøst enn de fem første årene fra 2008, men det er nå engang slik at de laveste fruktene kan man plukke først, og det blir mer krevende etter hvert, sa Mejdell da han onsdag la fram de nye miljømålene med klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) til stede.

Posten Norge ønsker også å påvirke rammebetingelsene som kan bidra til reduserte utslipp i transportbransjen. Dette handler både om mer tilgjengelig lavutslippsdrivstoff og økonomiske incentiver som fremmer miljøriktige valg.

– Men hvis man skal ta de virkelig store sprangene og kutte 50, 60 eller 70 prosent av utslippene, så går det ut over avkastningskravet som Posten har?

– Det vil gjøre det, fordi det blir for store økonomiske løft for oss. Store, mer miljøvennlige lastebiler koster vesentlig mer enn konvensjonelle lastebiler, sier konsernsjefen til ANB.

– Hva kan myndighetene gjøre for at det skal bli enda mer av slike miljøsatsinger?

– Vi må blant annet få opp fyllestasjoner, og gode rammebetingelser for utbygging av disse i større skala.

– Når det gjelder tungtransporten, så er dere ikke helt fornøyd med incentivene som finnes i dag?

– Vi hadde gjerne sett ytterligere tiltak for billigere miljødrivstoff. Teknologien for lastebilene er såpass mye dyrere, at det må kompenseres på annen måte.

– Det går an å kutte utslippene i Norge kraftig hvis bare viljen og incentivene er til stede?

– I løpet av noen år vil det gå an. Men teknologien på store biler er ikke god nok i dag. Men det kommer, og noen må ta det i bruk etter hvert som det kommer.

– Klima- og miljøminister Sundtoft; hva kan regjeringen bidra med, spesielt knyttet til utfordringene på tungtransporten?

– Vi jobber nå med en biogass-strategi, og gjør en helhetlig gjennomgang av drivstoff- og kjøretøyavgiftene. Det skal koste å forurense og lønne seg å velge miljøvennlig. Det er veldig bra det som Posten har gjort til nå.

– Mejdell sier at man nå har plukket de laveste eplene på treet, og at det vil koste mer å komme over 40 prosent kutt i utslippene. Hva med å fire på avkastningskravet til Posten for å berge mer av miljøet?

– Jeg vil ikke gå inn i regjeringens eierskapspolitikk her og nå. Men regjeringen har tilført mer penger til klimateknologifondet fordi vi vet at det koster å innføre ny teknologi. Vi bruker de virkemidlene vi har. Det er ikke en god strategi å begynne med å redusere avkastningskravene til bedriftene, mener Sundtoft. (ANB)

Les også: Vil ikke tilbake til diesel og støy

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse