JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Posten blir grønnere

Posten kutter stadig mer i klimautslippene sine, og nye miljøvennlige kjøretøy dukker opp på flere og flere postruter.



04.09.2014
12:00
04.09.2014 08:40

– Vi opererer med cirka 10.000 kjøretøy hver eneste dag. Mange av disse er innenfor tungtransporten, og slipper ut mye CO2. Dermed blir dette et naturlig område å ta samfunnsansvar på, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

2011-tallene viser at det ble sluppet ut 10,1 millioner tonn CO2 på veitrafikken innenlands. Posten Norge sto for om lag fire prosent av dette.

– I det norske klimaregnskapet så betyr vi noe. Og vi vil vise vei videre, understreker Mejdell. I dag har Posten langt over 1.000 miljøvennlige alternativer i kjøretøysparken, de fleste av disse elektriske, og også mange som bruker biogass.

– Posten Norges nye klimamål er å redusere klimautslippene sine med 40 prosent fra 2008-nivået innen 2020. Fram til nå har vi kuttet 26 prosentpoeng. Nå legger vi på 14 prosentpoeng oppå dette. Man kan kanskje spørre om dette er mindre ambisiøst enn de fem første årene fra 2008, men det er nå engang slik at de laveste fruktene kan man plukke først, og det blir mer krevende etter hvert, sa Mejdell da han onsdag la fram de nye miljømålene med klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) til stede.

Posten Norge ønsker også å påvirke rammebetingelsene som kan bidra til reduserte utslipp i transportbransjen. Dette handler både om mer tilgjengelig lavutslippsdrivstoff og økonomiske incentiver som fremmer miljøriktige valg.

– Men hvis man skal ta de virkelig store sprangene og kutte 50, 60 eller 70 prosent av utslippene, så går det ut over avkastningskravet som Posten har?

– Det vil gjøre det, fordi det blir for store økonomiske løft for oss. Store, mer miljøvennlige lastebiler koster vesentlig mer enn konvensjonelle lastebiler, sier konsernsjefen til ANB.

– Hva kan myndighetene gjøre for at det skal bli enda mer av slike miljøsatsinger?

– Vi må blant annet få opp fyllestasjoner, og gode rammebetingelser for utbygging av disse i større skala.

– Når det gjelder tungtransporten, så er dere ikke helt fornøyd med incentivene som finnes i dag?

– Vi hadde gjerne sett ytterligere tiltak for billigere miljødrivstoff. Teknologien for lastebilene er såpass mye dyrere, at det må kompenseres på annen måte.

– Det går an å kutte utslippene i Norge kraftig hvis bare viljen og incentivene er til stede?

– I løpet av noen år vil det gå an. Men teknologien på store biler er ikke god nok i dag. Men det kommer, og noen må ta det i bruk etter hvert som det kommer.

– Klima- og miljøminister Sundtoft; hva kan regjeringen bidra med, spesielt knyttet til utfordringene på tungtransporten?

– Vi jobber nå med en biogass-strategi, og gjør en helhetlig gjennomgang av drivstoff- og kjøretøyavgiftene. Det skal koste å forurense og lønne seg å velge miljøvennlig. Det er veldig bra det som Posten har gjort til nå.

– Mejdell sier at man nå har plukket de laveste eplene på treet, og at det vil koste mer å komme over 40 prosent kutt i utslippene. Hva med å fire på avkastningskravet til Posten for å berge mer av miljøet?

– Jeg vil ikke gå inn i regjeringens eierskapspolitikk her og nå. Men regjeringen har tilført mer penger til klimateknologifondet fordi vi vet at det koster å innføre ny teknologi. Vi bruker de virkemidlene vi har. Det er ikke en god strategi å begynne med å redusere avkastningskravene til bedriftene, mener Sundtoft. (ANB)

Les også: Vil ikke tilbake til diesel og støy

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
04.09.2014
12:00
04.09.2014 08:40



Mest lest

Debatt:

Roald Arentz

Roald Arentz

Tormod Ytrehus

Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

Colourbox

Helsefagarbeideren fikk sparken etter å ha snoket i en pasientjournal. Nå går saken til Høyesterett

Med arbeidstreningen Daniel Jernskjegg-Mathisen får i butikken VI på torvet har han fått en grunn til å stå opp om morgenen.

Med arbeidstreningen Daniel Jernskjegg-Mathisen får i butikken VI på torvet har han fått en grunn til å stå opp om morgenen.

Hanna Skotheim

Med en hullete CV slet Daniel (25) med å se framover: – Jobben i butikken har bevist at jeg klarer å være voksen

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Flere unge uføre under Erna Solbergs regjering. Her er hennes jobb-løsning

Agenda-leder Trygve Svensson går hardt ut mot statsminister Erna Solbergs uttalelse om at forskjellene er små i Norge.

Agenda-leder Trygve Svensson går hardt ut mot statsminister Erna Solbergs uttalelse om at forskjellene er små i Norge.

Jan-Erik Østlie og Leif Martin Kirknes

Erna Solberg mener det er små forskjeller i Norge: – Skremmende kunnskapsløst, svarer Agenda-sjefen

Kari Elisabeth Kaski

Kari Elisabeth Kaski

Jan-Erik Østlie

Laksemilliardær advarte mot formuesskatt: – Uhorvelig frekt, svarer SV

Jonas Gahr Støre

Jonas Gahr Støre

Helge Rønning Birkelund

Støre om Sp-angrep: – Vi er konkurrenter, men ikke motstandere

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

LO/Trond Isaksen (pressefoto)

Ulovlig overvåking og manglende kontrakter: Her er funnene fra LOs sommerpatrulje

Erna Solberg er ikke like bekymret for ulikhetene i Norge som LO og venstresiden i norsk politikk.

Erna Solberg er ikke like bekymret for ulikhetene i Norge som LO og venstresiden i norsk politikk.

Helge Rønning Birkelund

Norge er verdensledende på små forskjeller, mener Erna Solberg. Hun vil nyansere debatten om ulikhet

Per Sandberg gikk av som fiskeriminister og nestleder i Fremskrittspartiet i august 2018. I mars 2021 ble han enstemmig valgt som førstekandidat for Liberalistene i Oslo ved stortingsvalget til høsten.

Per Sandberg gikk av som fiskeriminister og nestleder i Fremskrittspartiet i august 2018. I mars 2021 ble han enstemmig valgt som førstekandidat for Liberalistene i Oslo ved stortingsvalget til høsten.

Jan-Erik Østlie

Liberalistene får en halv million i pengegave fra Bahamas

Sissel M. Rasmussen

Nye tall: En av fem har ikke råd til å gå til tannlegen

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Tri Nguyen Dinh

Kilder: Sp-veto mot SV kan gi ren Ap-regjering

Audun Lysbakken

Audun Lysbakken

Jan-Erik Østlie

Lysbakken: Arbeidsfolk har betalt prisen for krisen

Ørjan Takle

Ørjan Takle

Håvard Sæbø

«Anbud er i ferd med å ødelegge bussnæringen», skriver Ørjan Takle

Amazon

Amazon

Wikimedia Commons

Amazon-ansatte i USA kan juble: Får etterbetalt millionbeløp

De fem partilederne på venstresida har mer grunn til å glede seg over juli-tallene enn motstanderne på høyresida.

De fem partilederne på venstresida har mer grunn til å glede seg over juli-tallene enn motstanderne på høyresida.

Stortinget

Juli-tallene: Klart flertall for regjering med Ap, Sp og SV

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Solberg: Høyresiden har ikke mer ansvar for oppgjør med høyreekstremisme

Jan-Erik Østlie

Ap sender et skremmeskudd mot Sp, skriver Stein Sneve

Erlend Angelo

Sjømatbedriftene krever null moms på sjømat

Kommentar

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

Skattelette for unge vil øke forskjellene, skriver Stein Sneve


Flere saker