Posten skal fortsette å levere aviser i hele landet
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er glad for å ha de nye kontraktene i havn.
De nye kontraktene gjelder perioden 1. juli 2024 til 30. juni 2025. Oppdragsgiver har i tillegg opsjon på ett års utvidelse av kontraktsperioden.
Alf Ragnar Olsen
alf@lomedia.no
– Det er viktig at alle som ønsker det fortsatt skal få levert papiravisen hjem, også på dagene uten vanlig postgang. Det sikrer vi nå med denne tildelingen av kontrakter. Distribusjon av aviser i hele landet er viktig for mediemangfoldet og for abonnenter i distriktene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.
Viser viktigheten av nettverket
Samferdselsdepartementet innstiller Posten Bring AS som leverandør av distribusjon på ukedager, og Aktiv Norgesdistribusjon AS som leverandør på kontraktene om distribusjon på lørdager.
Bakgrunnen for denne nyheten er kunngjøringen som kom fra Støre-regjeringen i fjor høst, om en ny anbudskonkurranse for avisdistribusjon som ble lyst ut 14. desember.
Interesserte leverandører ble invitert til å levere tilbud på til sammen fire kontrakter delt inn i ulike geografiske områder. Posten Bring AS og Aktiv Norgesdistribusjon AS var de eneste som leverte tilbud innen fristen.
Hos Fagforbundet Post og finans er leder Gerd Øiahals glad for at Posten vant anbudskonkurransen. Hun trekker fram betydningen av Postens nasjonale nettverk, som de er alene om å ha.
– At Posten vant anbudet viser at Posten er til stede i hele landet, og kan bringe ut aviser og annet overalt, sier Øiahals.
Det trekkes også fram av konsernsjefen.
– Vi er både fornøyde og glade for å vinne anbudet, og for å kunne bidra til avisdistribusjonen. Dette er en tillitserklæring som på nytt viser viktigheten av å ha et robust nasjonalt distribusjonsnett, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Bring.
– Vi ser fram til å videreføre den viktige jobben med å omdele aviser og håper både avisutgivere og abonnenter er fornøyde med våre tjenester. For Posten Bring er avisdistribusjon en viktig oppgave for våre bud ute i distriktene, fortsetter Wille.
Trenger flere bud
Staten kjøper med dette distribusjon av aviser til alle adresser som ikke dekkes av et kommersielt avisbudnett.
De nye kontraktene gjelder perioden 1. juli 2024 til 30. juni 2025. Oppdragsgiver har i tillegg opsjon på ett års utvidelse av kontraktsperioden.
At det er lagt opp til så vidt kort kontraktsperiode er et bevisst veivalg fra regjeringens side.
– Mediebransjen står i en omfattende digitalisering, samtidig som aviser på papir fortsatt er viktig for bransjen. For å sikre fleksibilitet, inngår vi derfor nå korte kontrakter med ett opsjons år, sier Nygård.
Etter det undertegnede erfarer, vil kontrakten for avisdistribusjon medføre behov for rekruttering til rundt 100 nye deltidsstillinger i Posten.
Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten bekrefter at større volum vil bety flere arbeidsplasser.
– Primært ønsker vi å løse behovet for mer arbeidskraft til avisdistribusjonen ved å tilby økt stillingsbrøk til eksisterende ansatte som ønsker det og har mulighet til å jobbe mer. Dernest vil vi rekruttere eksternt etter behovet som gjenstår etter den interne runden, sier Pettersen.