Posten tar grep for å bli mer lønnsom
Posten Norges omsetning i første kvartal er 3,7 prosent lavere enn for samme periode i fjor. Raskere fall i brevvolumet, manglende betaling for leveringspliktige ulønnsomme posttjenester og den tidlige påsken har spilt inn.
Tar grep: Postens konsernsjef Tone Wille.
Ole Palmstrøm
kai.hovden@lomedia.no
Konsernsjef Tone Wille påpeker at et svakere resultat var forventet, og poengterer at de har hatt ekstra kostnader denne perioden på grunn av omstillinger.
– Det var ventet en resultatnedgang, både grunnet fallende brevvolum og tidspunktet for påsken. Det har også vært ekstra kostnader knyttet til store driftsomlegginger i postsegmentet og driftsetting av nye terminaler i det norske logistikknettverket. Disse kostnadene forventes å avta gjennom første halvår. Samtidig ser vi tegn til økt aktivitet i markedet og vi vinner nye kontrakter. Samlet sett forventer vi bedre resultater utover i 2018, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.
Tar grep
Posten tar nå grep for å bedre lønnsomheten, og pressesjef John Eckhoff forklarer:
– De største tiltakene er knyttet til å ta ut gevinstene av overgangen til én adressert brevstrøm, altså sammenslåingen av A- og B-post. Investeringene i nytt logistikknettverk med automatiserte prosesser gir også effektiviseringsgevinster og bedrer lønnsomheten fortløpende. Samtidig driver vi kontinuerlig forbedringsarbeid innen alle funksjoner og nivåer i konsernet, for å styrke lønnsomheten.
I tillegg kommer endringene Posten har gjort over lang tid, som har ført til betydelige nedbemanninger, ifølge pressesjefen.
I første kvartal har også Posten Norge solgt brevvirksomheten Bring Citymail Sweden.
«Brevmarkedet i Sverige er fallende, og lønnsomheten i selskapet utviklet seg ikke tilfredsstillende», skriver Wille i kvartalsrapporten for første kvartal 2018.
• Posten får mer til ulønnsomme tjenester i revidert nasjonalbudsjett
Nye tjenester
Posten satser også på å utvikle nye tjenester.
«Konsernet satser offensivt i Norden innen e-handel, hjemlevering og logistikk. Vi har høyt tempo i utvikling og lansering av nye tjenester for å møte behovene drevet av et voksende e-handelsmarked og økende etterspørsel etter logistikktjenester», skriver Wille i kvartalsrapporten.
Konsernsjefen viser videre til tjenestene Digitalt frimerke og Sende fra egen postkasse som ble lansert i april.
Kvartalsrapporten viser også en økning i antall personskader per million arbeidede timer.
– Det er ikke spesielle steder eller forretningsområder som utpeker seg, og økningen virker tilfeldig. Konsernet jobber systematisk med holdninger og prosesser for å forebygge skader, og har over tid lykkes godt i dette arbeidet, sier Eckhoff.
• Helgelandsterminalen ga nye oppgaver og flere postansatte i Mo i Rana