JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Posten tar grep for å bli mer lønnsom

Posten Norges omsetning i første kvartal er 3,7 prosent lavere enn for samme periode i fjor. Raskere fall i brevvolumet, manglende betaling for leveringspliktige ulønnsomme posttjenester og den tidlige påsken har spilt inn.
Tar grep: Postens konsernsjef Tone Wille.

Tar grep: Postens konsernsjef Tone Wille.

Ole Palmstrøm

kai.hovden@lomedia.no

Konsernsjef Tone Wille påpeker at et svakere resultat var forventet, og poengterer at de har hatt ekstra kostnader denne perioden på grunn av omstillinger.

– Det var ventet en resultatnedgang, både grunnet fallende brevvolum og tidspunktet for påsken. Det har også vært ekstra kostnader knyttet til store driftsomlegginger i postsegmentet og driftsetting av nye terminaler i det norske logistikknettverket. Disse kostnadene forventes å avta gjennom første halvår. Samtidig ser vi tegn til økt aktivitet i markedet og vi vinner nye kontrakter. Samlet sett forventer vi bedre resultater utover i 2018, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

Roald (61) har jobbet for norsk jernbane i 39 år. Nå er han bekymret for at privatiseringen skremmer de unge vekk

Tar grep

Posten tar nå grep for å bedre lønnsomheten, og pressesjef John Eckhoff forklarer:

– De største tiltakene er knyttet til å ta ut gevinstene av overgangen til én adressert brevstrøm, altså sammenslåingen av A- og B-post. Investeringene i nytt logistikknettverk med automatiserte prosesser gir også effektiviseringsgevinster og bedrer lønnsomheten fortløpende. Samtidig driver vi kontinuerlig forbedringsarbeid innen alle funksjoner og nivåer i konsernet, for å styrke lønnsomheten.

I tillegg kommer endringene Posten har gjort over lang tid, som har ført til betydelige nedbemanninger, ifølge pressesjefen.

I første kvartal har også Posten Norge solgt brevvirksomheten Bring Citymail Sweden.

«Brevmarkedet i Sverige er fallende, og lønnsomheten i selskapet utviklet seg ikke tilfredsstillende», skriver Wille i kvartalsrapporten for første kvartal 2018.

Posten får mer til ulønnsomme tjenester i revidert nasjonalbudsjett

Nye tjenester

Posten satser også på å utvikle nye tjenester.

«Konsernet satser offensivt i Norden innen e-handel, hjemlevering og logistikk. Vi har høyt tempo i utvikling og lansering av nye tjenester for å møte behovene drevet av et voksende e-handelsmarked og økende etterspørsel etter logistikktjenester», skriver Wille i kvartalsrapporten.

Konsernsjefen viser videre til tjenestene Digitalt frimerke og Sende fra egen postkasse som ble lansert i april.

Kvartalsrapporten viser også en økning i antall personskader per million arbeidede timer.

– Det er ikke spesielle steder eller forretningsområder som utpeker seg, og økningen virker tilfeldig. Konsernet jobber systematisk med holdninger og prosesser for å forebygge skader, og har over tid lykkes godt i dette arbeidet, sier Eckhoff.

Helgelandsterminalen ga nye oppgaver og flere postansatte i Mo i Rana

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse