JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Postkom er provosert over å ikke ha vært involvert i arbeidet med besøkstjeneste i Posten

Posten skal prøve ut en besøkstjeneste hvor eldre og pårørende, via en app, kan bestille tjenester utført av postbudet. Postkom var ukjent med prosjektet inntil Posten presenterte det i en pressemelding.
OPPGITT: Postkoms forbundsleder, Odd Christian Øverland, er lite imponert over Postens fremgangsmåte i arbeidet med utprøving av besøkstjeneste.

OPPGITT: Postkoms forbundsleder, Odd Christian Øverland, er lite imponert over Postens fremgangsmåte i arbeidet med utprøving av besøkstjeneste.

Kai Hovden

kai.hovden@lomedia.no

Besøkstjenesten er inntil videre et samarbeid mellom Posten, Telenor og Bodø kommune. I deler av Bodø skal eldre og deres pårørende få prøve tjenesten gratis og uforpliktende. Vel og bra, men de ansattes organisasjon har ikke vært tatt med på råd i prosessen.

Kan postbudet brukes til mer? Posten skal teste ut besøkstjeneste i Bodø kommune

Er i dialog

Postens mål er å utforske nye forretningsmuligheter som kan øke inntektene i en tøff tid.

– Vi er positive til alle nye tjenester som bringes inn i Posten og som det finnes betalingsvilje for, sier Odd Christian Øverland, forbundsleder i Postkom.

Spørsmålet er hvorfor konsernet ikke har valgt å involvere Postkom i dette arbeidet.

– Ansattes organisasjoner er godt kjent med Postens utforskning av nye forretningsideer på et overordnet nivå. Vi ser likevel at både innholdet i pressemeldingen og testen i Bodø burde vært bedre forankret, og er i dialog med de tillitsvalgte om dette, svarer John Eckhoff, pressesjef i Posten.

Øverland er overrasket over Postens fremgangsmåte. Han understreker samtidig at forbundet nå vil gå i dialog med de postbudene som er berørt av prosjektet, slik at det også blir vurdert fra et arbeidstakerperspektiv.

300 årsverk i Posten sentraliseres fra september. Ansatte ved fem terminaler blir berørt

Direkte pinlig

– Alle kan gjøre feil. Men Postens forsøk på å snakke seg bort fra denne skivebommen blir direkte pinlig, sier Øverland.

Med en grad av sarkasme, sier forbundslederen seg enig i at Postkom er kjent med at Posten forsøker å tjene penger. Men han er klinkende klar på at Postkom ikke har vært involvert i arbeidet med besøkstjenesten, eller gjort kjent med innholdet i denne nye ideen.

– Når Posten uttaler at «innholdet og testen burde vært bedre forankret», og reell forankring er lik null, blir dette flaut. Det hadde stått mer respekt av en kommentar fra Posten om at de dessverre har bommet helt i denne saken, mener Øverland.

Posten: – Vi skal sørge for god involvering i arbeidet videre

– Vi gir Øverland rett i at vi har bommet helt i denne saken og skal rette opp og sørge for god involvering i arbeidet videre. Forhåpentligvis vil Bodø-testen gi oss mer konkret innhold til hva en slik besøkstjeneste kan omfatte, svarer Eckhoff.

Ifølge Øverland er det dialog mellom partene nå, men det skyldes ene og alene at de tillitsvalgte har tatt dette opp med Posten.

– Jeg er sikker på at dette ville ha blitt et bedre prosjekt om Postkoms tillitsvalgte hadde vært involvert fra starten av, sier Øverland.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse