JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Røe Isaksen presses etter etablering av Bring-avdelinger i Øst-Europa

Både Bjørnar Moxnes (R) og Øystein Langholm Hansen (Ap) vil høre næringsministerens syn på etableringen av østeuropeiske Bring-avdelinger, og frykter at dette undergraver den norske arbeidslivsmodellen.

Jan-Erik Østlie

helge@lomedia.no

Posten Norge AS, gjennom Bring, har etablert en egen avdeling i Slovakia, Bring Logistics. Nå er det blitt kjent at selskapet også har etablert et selskap i Polen.

p

Begrunnelsen for etableringen er angivelig å bruke billig arbeidskraft for å kjøre gods fra Øst-Europa til Skandinavia. Næringsdepartementet forvalter eierskapet til dette konsernet, og har tidligere uttalt at det er opp til konsernledelsen å vurdere om det er hensiktsmessig å etablere selskap i utlandet med dette formålet.

Negativ lønnsspiral

– Det er ikke egentlig det at de etablerer seg i utlandet i seg selv som jeg reagerer på, men formålet med etableringen. Formålet er å redusere lønnsutgiftene og gi dårligere lønns- og arbeidsvilkår for en bransje som allerede er under hardt press. Spørsmålet er om det er en oppgave for en statlig bedrift å bidra til en negativ lønnsspiral, sier Øystein Langholm Hansen til FriFagbevegelse. Han er stortingsrepresentant og samferdselspolitiker for Arbeiderpartiet fra Rogaland.

– Polen er et lavkostland, kjent for brudd på kabotasjereglene og gjennom dispensasjoner benytter de seg av sjåfører fra land utenfor EØS, legger han til.

Kabotasje er innenlands transport utført av en utenlandsk transportør. Hensikten med å tillate kabotasjekjøring er at man skal unngå at utenlandske lastebiler skal kjøre uten last etter at de har levert frakten de har kommet til Norge med. Derfor er det åpnet for at utenlandske lastebiler kan ta inntil tre kabotasjeoppdrag i løpet av en uke, før de må ut av landet igjen.

Lønn å leve av

– I Norge har vi gjennom tid etablert et arbeidsliv som gjør at arbeidstakere har en lønn å leve av, og i tillegg er aktive deltakere i utviklingen av et seriøst arbeidsliv. Transport- og logistikkbransjen er en bransje i vekst, og trepartsamarbeidet er viktig for å utvikle den og samtidig beholde et anstendig arbeidsliv i Norge. Den modellen Bring Logistics benytter for å skaffe seg billig arbeidskraft påstås av aktører i bransjen å undergrave den norske arbeidslivsmodellen, mener Langholm Hansen.

– Dette er i utgangspunktet ikke ulovlig, men medfører ofte at sjåfører ved «feil» blir underbetalt og arbeider lengre og mer enn det som er tillatt i forbindelse med kabotasjekjøring. Det forekommer også underbetaling av sjåfører ved kabotasjekjøring. Dette gjelder også sjåfører ansatt i Bring Trucking. Fagbevegelsens parter i transportbransjen, Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet og Norsk Lastebileierforbund, er sterkt kritiske til den måten Bring opererer på, fordi de mener den undergraver den norske arbeidslivsmodellen, sier Langholm Hansen til FriFagbevegelse.

Pressesjef John Eckhoff i Posten har tidligere sagt til NRK at de ikke utfører mye kabotasjekjøring og at sjåførene i så fall vil få norsk lønn.

Mener alvor?

Langholm Hansen vil ha svar fra næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) om regjeringen har som mål å «eksportere» den norske arbeidslivsmodellen. Og på hvilken måte mener regjeringen i så fall at Bring Trucking sin etablering av en avdeling i Polen, med polske arbeidstakere til polske lønns- og arbeidsvilkår, bidrar til dette?

Også Bjørnar Moxnes (R) vil vite hva statsråden mener om denne etableringen.

– Ved å opprette en ny avdeling i Polen med polsk lønnsnivå bidrar Bring til å presse ned lønninger i transportbransjen, utkonkurrere norske transportarbeidere og transportselskaper, samt motarbeide statlige mål om at økt andel av godstrafikken skal tas på bane og sjø, mener Bjørnar Moxnes.

p

– Det er vanskelig å ha tiltro til at regjeringen mener alvor med målsettingene sine når selv statlig eide selskaper motarbeider disse gjennom kreative forretningsmodeller og lønnsdumping, legger han til.

Næringsministeren har seks virkedager på seg for å svare, og det er vanlig at han svarer på spørsmålene før han kommenterer spørsmålene til media.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse