Rumensk sjåfør er ansatt i slovakisk selskap, men har aldri kjørt utenfor Skandinavia. Nå krever han Bring for 2,3 millioner kroner
Emilian Tudor Jetzi fra Romania ble ansatt i Bring Trucking i Slovakia, men har kun kjørt lastebil i Norge, Sverige og Danmark.
Det kan dryppe mye penger på mange sjåfører i Europa dersom en rumensk sjåfør vinner sitt søksmål mot Bring Trucking AS om etterbetaling av lønn. Sjåføren hevder han har vært utstasjonert i Danmark og dermed har krav på dansk lønn, ikke slovakisk som han har fått av det norskeide selskapet.
Ole Palmstrøm (illustrasjonsfoto)
res@lomedia.no
Det mener han, den rumenske fagforeningen SLT og den danske fagforeningen 3F skulle gitt ham skandinavisk, ikke slovakisk lønn.
Bring Trucking AS er et slovakisk selskap eid av det norske statseide Bring. Det var i dette selskapet Emilian Tudor Jetzi fra Romania ble ansatt som sjåfør i. Men arbeidet hans i de seks årene han kjørte for Bring Trucking AS var aldri i Slovakia. De eneste gangene han var i Slovakia var når han sammen med tre til seks andre rumenske sjåfører ble kjørt i minibuss fra Bucuresti i Romania til Slovakia, der de ble kjørt videre til Bring Trucking sitt kontor på Kastrup rett utenfor København.
– Transporten ble organisert av Bring, og på Kastrup stod min lastebil klar, sa Jetzi til Københavns byrett der saken kom opp i midten av april, ifølge Fagbladet 3F.
• Transportarbeiderforbundet vil bøtelegge transportkjøperne med 10 kroner kiloen ved sosial dumping
Ble fraktet av Bring til Danmark
Spørsmålet retten skal ta stilling til er om sjåførens jobbmessige tilknytning til Danmark er så stor at saken kan føres for retten i Danmark, og om han dermed også har rett på dansk lønn, ikke slovakisk for de fem årene han kjørte for Bring Trucking AS i Slovakia.
Ifølge Fagbladet 3F er forskjellen på hele 1,8 millioner danske kroner eller drøyt 2,3 millioner norske kroner.
Jetzi forklarte videre i retten at arbeidsperiodene varte fra to til fire måneder. Kjøringen foregikk stort sett i Skandinavia og overnattingen skjedde i lastebilen. Når arbeidsperioden var slutt ble han kjørt av Bring tilbake til Romania, før han etter to uker hjemme ble hentet tilbake til Danmark med minibuss.
– Har vært utstasjonert
Leder i Nordisk Transportarbeiderføderasjon og formann i 3F, Jan Villadsen, sier at både SLT og 3F mener sjåførene har vært utstasjonert i Danmark fra Bring Trucking i Slovakia.
– Vi har anlagt saken på bakgrunn av EUs utstasjoneringsdirektiv som sier at ansatte skal ha lik lønn for likt arbeid i samme land. Derfor har de krav på lønn på dansk nivå etter vår overenskomst, understreker Villadsen.
Bring Trucking AS sin administrerende direktør, Martin Luptak, avviste imidlertid i retten at dette dreide seg om utstasjonering av sjåførene.
– Sjåførene ansettes i Slovakia, betaler skatt i Slovakia, avtaler ferie med kontoret i Slovakia, og lønnes etter slovakisk lov, sa han i retten, mens verken Bring Truckings advokat, Thomas Ryl, eller pressesjef for Posten Norge-konsernet, John Eckhoff, vil uttale seg om saken før en dom foreligger.
• Følg Transportarbeideren på Facebook
Prinsipiell sak
Det vil imidlertid Morten Hagen, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund. Han forteller at forbundet følger saken i Danmark med argusøyne.
– Vi er ikke overrasket over at det er Bring som er saksøkt. I Sverige er det en lignende sak under oppseiling fordi Bring Trucking har mange lastebiler stasjonert der, men Bring er langt fra det eneste selskapet som kjører på det vi kaller dumpinglønninger, sier han.
Hagen peker på at om sjåføren vinner saken i Danmark vil det bety veldig mye for veldig mange sjåfører i Europa. Også i Norge.
– Vi ser jo at mange utenlandske biler og sjåfører står parkert på svensk side av grensen i helgene og kommer inn i Norge med et lite lass for å kjøre innenlands transport i Norge – såkalt kabotasjekjøring. Saken dreier seg om hvorvidt sjåførene er utstasjonert i et annet land, og dermed vil omfattes av utstasjoneringsdirektivet. Derfor er dette en veldig prinsipiell sak, avslutter Morten Hagen.
Ifølge Fagbladet 3F er en dom i saken ventet innen midten av mai.
- Dette er en prinsipiell sak som vi følger nøye, sier Morten Hagen, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund.
Roy Ervin Solstad
• Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside